Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb enkele liters brandnetelgier gemaakt. Voor de bladgroenten geef ik dit 1x per week (1l aangelengd met 10l water). Dit omdat brandnetelgier vooral stikstof bevat die goed is voor de bladgroei. Voor vruchtgewassen had ik ergens gelezen dat je best geen brandnetelgier meer gebruikt van zodra er vruchten aan de plant hangen. Klopt dit? Ik vind het niet meer terug nu 🤷‍♂️ Sla en boerenkool geef ik gewoon wekelijks. Maar voor de tomaten en paprika’s weet ik niet wat het beste is... iemand hier meer ervaring mee?

• 3 years later...
Geplaatst:

Gisteren heb ik voor het eerst brandnetelgier gemaakt en ik heb dezelfde vraag als de topicstarter van 4 jaar geleden 😄. Ik wil het vanzelfsprekend gaan gebruiken voor mijn tuintje. Daarin komen voornamelijk tomaten, dahlia’s, klimspinazie, kuri-pompoen, lathyrus, pepers in potten en wat vaste planten (volle grond en potten). Nu weet ik dat je geen brandnetelgier bij erwten enzo moet doen (dus ook niet bij de lathyrus neem ik aan), maar doet dit spul tomaten en pepers nu wel of geen goed? Internet geeft tegenstrijdige antwoorden, vandaar mijn vraag. Dank alvast!

Geplaatst:

Zit volgens mijn info praktisch geen fosfor in de beide gieren, dus ik zou op zoek gaan naar een P gier. En ook peperplanten moet je gewoon N blijven geven, Even een schattinkje ongeveer helft van de K. Bij te vroege bloei zou je kunnen sturen met extra N en zo groei stimuleren, bijvoorbeeld als je nu op 20CM plantje al vruchtzetting krijgt.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst: (aangepast)

Het is primair een bron van stikstof en mineralen. Genoemde Smeerwortelgier is bron van Kalium. Ook wat Fosfor toevoegen voor sterkere celwanden en wortelzetting. Alle drie nodig ook in vegetatieve fase (groei), fosfor is belangrijk voor bloei en vruchtzetting. Calcium altijd goed. Even nagedacht en bij WUR recept waarvan we de Kristalon verhoudingen van afgeleid hebben komt uit op ongeveer evenveel N als K, en met (kwart/derde van) 11% misschien wat weinig P, gedurende het gehele seizoen.  

aangepast door donaldk
  • Like 1

Home of the Turbo.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

4 weken geleden heb ik voor het eerst een poging tot het maken van brandnetelgier gewaagd. Iedere dag geroerd, het schuimde zeker de eerste weken. Daarna kwam er een witte laag op, kaam weet ik door eerdere berichten. Ik vind het eigenlijk niet stinken, ook niet superlekker, maar meer heel erg kruidig. Omdat ik die emmer en dat roeren na 4 weken wel zat was, heb ik het aftreksel net gezeefd en in flessen gedaan: 5 liter. Om dat ik her en der lees dat het helder moet zijn ( en dat hier niet het geval is) vraag ik me af of ik dit mengel, verdund, wel bij mijn planten moet gieten. Mijn vraag is dus eigenlijk, hoort het er zo uit te zien 😊? Zonder noemenswaardige stank? Dank alvast!

IMG_5853.thumb.jpeg.7d9f861cfde39c740af632ca9a7f758a.jpeg

Geplaatst: (aangepast)

Tja na vier weken is plant materiaal nog lang niet volledig afgebroken. Je ziet al een iets zwarter laagje op de bodem vormen, in je flesje, dus gewoon laten bezinken.

Maar de speciekuip en emmertjes van vorig jaar hebben hier nog duidelijk herkenbare stengels die boven komen drijven, dus dat duurt en duurt, Nou roer ik weinig. Door regen zal een deel ook overgelopen zijn afgelopen maanden. En ik heb dit jaar meer vers staan dan vorig jaar, nu ook paar mooie grote bossen op composteerplek.

Dus mocht iemand in de buurt een of enkele vaten over hebben die hij kwijt wil...

Oops vergeten, wat zou het bezwaar zijn van een beetje organisch materiaal bij je planten, in/op je bodem?! Niets dus. Je hebt ongetwijfeld geoogst voordat plant vol zaad zat dus dat gevaar is er ook niet. Als bladvoeding in een planten spuit tja die zou verstopt gaan zitten met zelfs de fijnste restjes.

aangepast door donaldk
  • Like 1

Home of the Turbo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...