SanneerMeneer Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 PANIEK. de bladeren van mijn aardappelplanten worden geel. Het betreffen hier de soorten lefante en seville. De foto's komen van verschillende planten en zijn over een tijdspan van 2 week genomen. Bij bijna alle planten treedt er een vergeling op aan de bladeren die het dichtst bij de grond zitten. Ik constateerde de vergeling op 28/05/20. De planten krijgen op warme zonnige dagen elke dag wat water (c.a. 600 ml kraan/regen water per plant). Wanneer het weer koeler is sla ik soms een dag of 2/3 over. Ik heb de planten op 07/05/20 gevoed met mestkorrels (ca. 30/35 gram per plant) een foto van de doos heb ik bijgesloten. Heeft iemand enig idee waar ik tegenaan loop? Quote
oscardevos Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 Veroudering van de oudste bladeren is een natuurlijk proces. Geen zorgen, @SanneerMeneer De bladeren hebben hun bijdrage geleverd aan de fotosynthese, de plant onttrekt stoffen aan de bladeren om deze te hergebruiken. Een beetje wat er gebeurt in de herfst bij boombladeren. Quote
Patrijs Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 Deze bladeren zijn waarschijnlijk nat geworden bij het water geven? Ik heb het zelfde bij mijn vroege aardappels die ik ook bij zonnig weer gegoten heb. Ook daar zie ik dezelfde (schimmel) aantasting. Quote De moestuin van Patrijs
SanneerMeneer Geplaatst: 11 juni 2020 Auteur Geplaatst: 11 juni 2020 Ik geef al altijd bij de stam water. De bladeren ontzie ik van vocht in verband met schimmel. Quote
SanneerMeneer Geplaatst: 11 juni 2020 Auteur Geplaatst: 11 juni 2020 @oscardevosHoren ze dan niet rood te worden.. dan geel. En noem maar op? Want hier gaat het naar geel > bruin. En dat was het. Quote
rorror Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 4 minuten geleden, SanneerMeneer zei: De bladeren hebben hun bijdrage geleverd aan de fotosynthese, de plant onttrekt stoffen aan de bladeren om deze te hergebruiken. Planten stoten oude beschadigde bladeren zelf af als ze het nut er niet meer van inzien. Maar over het algemeen betekend chlorosis dat de plant niet genoeg voeding uit de grond kan halen voor nieuwe groei, en hergebruikt dat de stikstof uit de onderste bladeren om nieuw blad of vruchten aan te maken. Was er wel genoeg voeding, hadden ze gewoon groen gebleven. Zelfs blad wat al maanden in schaduw onder ander blad verstopt is. Blijft groen en doet niks aan photosyntesys. Je zou dan kunnen zeggen, dat die binnenste bladeren afgesloten kunnen worden, maar dat doet de plant niet, als er genoeg voedingsstoffen in de grond zitten. Krijg je een gebrek, zullen dat de eerste bladeren zijn die de plant gaat afstoten. Dus dat ze hun bijdrage geleverd hebben vind ik kort door de bocht. Maar klopt enigsinds wel... Zover ze konden met de voeding die beschrikbaar was in de grond. Maar als het maar een paar bladeren per plant zijn, zou ik niet bij gaan voeden. Verbranding door mest lijkt het niet op. Tuinmest.. Heb je een foto van de achterkant van de verpakking? NPK waarde + micro nutrients Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 (aangepast) Deze bladeren zijn enige tijd nat geweest en daardoor aangetast en afgestorven. Geen probleem voor de plant, zit er nog groei in dan groeit deze door. Is zoals bij mij de groei er uit dan zal de rest van de plant langzaam vergelen en de aardappels zullen nog wat groeien. Bij mij zijn het de Anais, een vroege soort. Officieel zijn ze na 90 dagen klaar dat is nu ongeveer. Maar vanwege de koude oostenwind en koude nachten laat ik ze nog heel even groeien. Ook heb ik mijn verwachting naar beneden bijgesteld vanwege de droogte. De regen kwam een week of twee te laat en het gieten heeft niet veel geholpen omdat et water amper bij de wortels is gekomen. Ondanks dat ik noodgedwongen over de bladeren heb gegoten omdat de aardappels aangeaard waren liep het water van de planten weg. Overigens wordt dit aardappelblad niet rood bij het afsterven van de plant maar geel en daarna bruin. Bijvoeden heeft nu geen zin meer. Ook voor @SanneerMeneer Hij heeft vroege rassen die nu bijna oogst klaar zullen zijn als hij ze half maart gepoot heeft. Wat het mesten betreft, geef aardappels niet te veel mest, een zeer lichte mestgift voor het poten kan. Zelf geef ik weinig paardenmest en wel compost. (Veel) mest resulteert in grote planten en weinig aardappels. Wil je wel wat geven geef ze dan wat kali. Dat bevordert de knolvorming. Het gezegde luidt: "Aardappels groeien op oude kracht" ( Voeding die nog in de grond zit van de teelt van het jaar daar voor.) 11 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
oscardevos Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 1 uur terug, SanneerMeneer zei: Horen ze dan niet rood te worden.. dan geel. En noem maar op? Want hier gaat het naar geel > bruin. En dat was het. Dat gebeurt alleen bij bladverliezende bomen en struiken. Het chlorofyl wordt tijdens de herfst afgebroken, dan worden de overige 'kleurstoffen' in het blad pas zichtbaar. Quote
oscardevos Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 2 uren geleden, rorror zei: Zelfs blad wat al maanden in schaduw onder ander blad verstopt is. Blijft groen en doet niks aan photosyntesys. Waarom zou een blad die groen blijft niets aan fotosynthese doen, @rorror? M.a.w. waarom zou een plant blijven investeren in lichtenergie invangende pigmenten als deze niet meedoen met de fotosynthese? Die pigmenten zijn gekoppeld aan complexe eiwitsystemen (fotosystemen) die net als onze cellen in onze slaap gerepareerd worden omdat ze tijdens activiteit beschadigen of simpelweg af en toe vervangen moeten worden. De plant gaat niet investeren in zaken die nutteloos zijn. Dat doet ons lichaam ook niet. Stop maar een tijdje met de sportschool en je spieren zullen zienderogen slinken. Je lichaam gaat geen energie investeren en aan eiwitonderhoud doen voor zaken die niet nodig zijn. Planten kunnen zich overigens prima (binnen bepaalde grenzen zoals alles) aanpassen aan veranderende lichtcondities (kwantiteit en kwaliteit). Dat wordt vooral gereguleerd door het energie invangend antennecomplex LHCII, die in het membraan van de thylakoiden (onderdeeltjes van chloroplasten) kunnen bewegen. Echt fascinerende kost! Maar nu terug naar de moestuin Quote
rorror Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 Nouja je snapt het punt wel dat ik maak natuurlijk. Eventueel indirect ligt valt dan wel op een blad, en doet nog wel wat photosyntesys maar misschien maar voor een paar %. De plant heeft ook niet geinvesteerd in blad wat nutteloos is, was in het begin van nut, maar later overgroeid door nieuw blad. Als de plant genoeg voediing heeft, gaat hij dat niet terug trekken uit die bladeren. Mogen allemaal blijven, hoe "nutteloos" ze ook mogen izjn. Sportschool. Mooi voorbeeld. maar... alleen hebben spieren een geheugen, waardoor ze de eiwitten niet nodig hebben als je niks doet. En zullen ze na een tijd stoppen, sneller weer op performance zijn, dan als je voor het eerst gaat sporten, ook al ben je al je massa verloren geweest. Maar goed dit wordt een discussie om een discussie. Inderdaad terug naar de moestuin. 😘 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
hoekman Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 Ik zie in mijn omgeving ook veel (vooral vroege) aardappelen met geel wordende bladen. Zelfs in mijn eigen Anais. En dat heb ik al jaren in die aardappel niet gezien. Veel te vroeg lijken ze aan het afsterven te zijn, terwijl dat een soort is die wel vroeg is, maar waar het afsterven vaak niet vroeg te zien is. Wat is er dit jaar aan de hand? Ten eerste zal de droogte zijn tol eisen. De planten zijn namelijk veel kleiner dan andere jaren. Zoals hierboven de discussie is over voeding. Maar zonder water is er ook geen voeding. En ga er maar van uit dat mijn moestuin voldoende voeding heeft. Ik vermoed dat de opbrengst van de vroege aardappelen dit jaar ook zal tegenvallen. De wat latere zijn nog niet aan het afsterven en die kunnen na vandaag voldoende verder gaan groeien. (Vandaag valt er meer dan voldoende hier) Quote
oscardevos Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 @hoekman, je hebt gelijk. Bladveroudering is een heel complex proces. Bladveroudering wordt initieel geregeld door leeftijdsafhankelijke interne factoren, maar wordt ook beinvloed door een reeks externe factoren zoals infecties door ziektenverwekkers, de afwezigheid van licht en droogte. het proces van bladveroudering is al heel goed onderzocht in Arabidopsis. Bladveroudering betekent afbraak va chlorofyl in het blad, bladvergeling, afbraak van eiwitten en recycling van bruikbare stoffen naar jong weefsel. Zonder water is er geen voeding klopt natuurlijk helemaal. Ik verwacht ook dat mijn Frieslanders dit jaar minder zullen opbrengen. Mijn moestuincollega's hebben al aangegeven volgend jaar geen aardappelen meer te poten. De late vorst, de coloradokever en de droogte spelen daarin natuurlijk volledig mee. De meeste aardappelplanten op het complex zien er triest uit. De vroege aardappelen vullen de knollen in juni. In juni moet er dus voldoende water zijn. Er is dus nog hoop, want zolang de jonge delen van de plant nog groen zijn kunnen de aardappelen groter worden. Maar de latere aardappelen hebben een grotere kans op succes. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 Hier ook tegenvallende opbrengst bij de vroege soorten door de droogte en koude oosten en noordenwind. Die van mij zouden de 8de de eerste oogst moeten geven. Anais is na 80 dagen klaar. Ik geef ze wat extra tijd vanwege de koude wind en koude nachten en vanwege de droogte. Maar binnenkort zullen ze er wel uit moeten want ook hier lopen de planten terug. De middel en late soorten staan er nog wel mooi bij, ik ben blij dat ik aan risicospreiding doe. Quote De moestuin van Patrijs
hoekman Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 @oscardevos Je vult mij mooi aan. De late vorst is voor mijn complex niet zo heel fataal. We zitten echt midden in de bebouwing/groen. Het vorstrisico is ook gewoon eigen schuld van de huidige generatie aardappeltelers. Mijn vader zou nooit in maart al aardappels in de grond zetten. Die begon 3e week april met de aardappelen. Met het huidige klimaat gokken we op eerder. Velen op mijn complex eten de nieuwe al. De coloradokever is de laatste jaren een terugkerende ramp. Ook een gevolg van de zachte winters. Wat je ook aanhaalt is het kweken van veel vroege aardappelen. Ten eerst om heel vroeg nieuwe te hebben, maar ook om de Phythophora voor te zijn. Persoonlijk ga ik voornamelijk voor midden en late aardappelen en het kleinste zakje vroeg. Quote
SanneerMeneer Geplaatst: 16 juni 2020 Auteur Geplaatst: 16 juni 2020 Kan iemand voor me vertalen wat hier nog gezegd word. Want ik zie meerdere antwoorden Quote
SanneerMeneer Geplaatst: 16 juni 2020 Auteur Geplaatst: 16 juni 2020 Dit is hoe mijn aardappelen erbij staan. Quote
oscardevos Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 @SanneerMeneer, da aardappelplanten zien er mooi uit. De foto's laten oudere vergeelde bladeren zien die dicht bij of op de grond hangen. O.b.v. voorgaande posts lijkt me een versnelde bladveroudering door aantasting van grondschimmels i.c.m. droge perioden een goede conclusie. Quote
SanneerMeneer Geplaatst: 17 juni 2020 Auteur Geplaatst: 17 juni 2020 Dankje! Als ik nog iets tegen de vergeling kan doen, dan hoor ik het heel graag! Als toegevoegde bonus, aardappelbloemetjes: Quote
Gast Geplaatst: 22 juni 2022 Geplaatst: 22 juni 2022 Beste SanneerMeneer, het is een oud topic, maar ik kan het niet laten u advies te geven, en wellicht handig voor de lezers nu. De aardappelplant in juni (maand van uw bericht) sterft nog niet af, en behoort gewoon groen te zijn (ook vroege rassen). Zo te zien had de plant last van de Alternaria schimmel. Doorgaans wordt er dan gekozen om 3 x te spuiten met Brandnetelgier (biologisch), om de 7 dagen, en te koop bij elk tuincentrum (DCM). Dit werkt tevens plantversterkend, en rupsen (spint) houden er ook niet van. Het wordt ook toegepast op appel -en perenbomen (fruit pas na 7 dagen oogsten). Zelf maken kan ook, alleen het stinkt behoorlijk tijdens het gisten. Hopelijk is uw tuin dit jaar prima in orde. Succes, Mark Friesland Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.