Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Een aantal van mijn tomatenplantjes (30cm) hebben onlangs gezelschap gekregen van roodachtige mieren. De mieren graven zich in de grond rond de plantvoet en dat lijkt me niet goed. Is dit iets wat je beter tegen kunt gaan? Zal dit beeld verergeren in de toekomst?

De mieren werken grond omhoog tijdens het graven en fabriceren heuveltjes (in dit geval rond de plantvoet). Volgens het vertaalde artikel https://nl.ezgardentips.com/tomato-plants-ants-22688 zou het dan kunnen gaan om de familie Solenopsis. Komt deze soort ook voor in NL? 

Verder zitten er wat kleine zwarte insecten (met iets wat lijkt op vleugeltjes) op de onderkant van de bladeren. De mieren klauteren op en neer langs de planten en nemen nota van de stilzittende vlliegjes; de mieren houden dan halt bij zo'n vliegje. Maar wat ze precies doen kan ik niet bepalen, daarna lopen ze weer verder. Dit is geen bladluis toch? Zoniet, wat zijn de zwarte vliegjes dan wel? De aantallen zijn laag dus waarschijnlijk niet verontrustend. De relatie mier-vlieg valt mij op en ik wil graag weten wat dit betekent voor de tomatenplant. Vooral ook omdat mieren op de tomatenplant altijd in combinatie schijnt te zijn met bladluis.

IMG_20200615_1105330.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Dit zijn mieren die een nest bij de wortels hebben en luizen gaan houden als koeien op deze planten.

De mieren strelen de luizen die een druppeltje suikerachtige vloeistof uitscheiden.

Er is hier op het forum genoeg over geschreven, even opzoeken  wat je er allemaal aan kan doen behalve een miereneter als huisdier nemen.😉

aangepast door Patrijs
  • Thanks 1

Solenopsis familie kan je testen. Laat ze maar eens in je hand bijten. Doet het pijn en brand het, dan kan het een vuurmier zijn.

Maar ik gok eerder deze mier: gele Weidemieren 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gele_weidemier

Maar het kan ook gaan om het mannetjes mier van die colony, die zijn zwart en klein en hebben vleugels.

Als het zwarte beestje met vleugel wel een luis is;

Luizen kunnen zowel geen of wel vleugels hebben. In alle kleuren. Rood, rose, berge, zwart, groen en nog wat.

Dus die zwarte kleine vliegjes kunnen luizen zijn.

Als het nest zo dicht tegen de tomaat aan zit, en bij de wortels zitten. Kan het zijn, dat de mieren, de luizen onder de grond gaan houden.
Ze plaatsen de luizen dan tegen de wortels aan. 

aangepast door rorror

Ik heb vanochtend nog een betere foto gemaakt van de zwarte vliegjes. De mierenfamilie zit gewoon aan het ontbijt gezamenlijk. Ik ben er nu wel van overtuigd dat het niet om vliegjes gaat maar om bladluis.

Op de andere foto is te zien hoe de de uitgegraven hoop grond langzaam hoger wordt. Dit zal duiden op meer mieren onder de grond, wat weer zou verwijzen naar meer bladluis. Ook onder de grond dan, want er zit heel weinig bladluis op de bovengrondse plant.

Kan je trouwens aan de vorm van de heuvel ook afleiden of de luizenhouderij hoofdzakelijk onder de grond plaats vindt? De hoop uitgegraven grond wordt namelijk 'omhooggeboetseerd' langs de stam van de plant. Het ziet er wel bijzonder uit. Bouwen de luizenminnende mieren hun onderkomen altijd op deze wijze, los van wel of niet het luizenteeltbedrijf onder de grond?

Ik heb brandspiritus staan. Dus een mengsel van zeepwater-spiritus ligt voor de hand. 

IMG_20200617_0942530.jpg

IMG_20200617_0944339.jpg

aangepast door maurits

Brrrrrr.....😱

De plant lijdt er zo te zien niet van. Waarom dan bestrijden?? Een paar mieren of luisjes en dat moet al opgeruimd als een bedreiging??? 

Bovendien denk je aan spiritus....gif voor je tuin...namelijk olieproduct. Denk even goed na of je dat echt wilt. 

Mieren zijn niet schadelijk. Luizen, als je er veel hebt, zijn meestal het gevolg van (te veel) stikstofbemesting (zwakkere cellen in planten) en ook een slechte standplaats (kale grond zie ik vooral) speelt een rol. Tomaat krijgt normaal geen luizen.....die plant heeft mogelijk een te-hard-groei-probleem???

Door eens met je vingers langs de steel te wrijven zijn deze paar luizen weg. Desnoods herhaal je dat morgen en over een paar dagen nog eens. Maar nodig is het niet eens.

Neen...mieren houden geen luizen onder de grond. Er zitten er een paar op een stam van een plant die er nauwelijks problemen mee heeft en hoogstzelden door luizen bezocht wordt. Tuinieren is ook: Je schouders eens kunnen ophalen als er geen echt probleem is. 

En dan heb ik het nog niet over dat je met "zogenaamde bestijdingsmiddelen (ook de ZOGENAAMD onschuldige huismiddeltjes)  de natuurlijke helpers die luizen bestrijden en bijna altijd snel komen om het miniprobleem op te lossen voordat het uit de hand loopt, veel meer doodt met allerlei gif. Gif werkt dus bijna altijd tegen je: Het lost het probleem niet op, maar maakt het groter. De natuurlijke vijanden van luizen, jouw mogelijke helpers, moeten er eerst en vooral aan geloven. 

P.S. En als je goed voor die tomatenplant wil zorgen, zou je ze zeker eens mogen dieven en binnenkort aanbinden. 😉 

Als het probleem een mierennest is onder de grond, kun je met een spa deze tomaat zo uitsteken met flink wat wortels en een stukje verder opnieuw in de grond zetten. Rondom even goed gieten en ze groeit zonder probleem verder.

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
7 minuten geleden, weknow zei:

Neen...mieren houden geen luizen onder de grond

Niet mee eens. Heb dit jaar meerdere mensen gehoord die dit hadden. En simpele google opdracht laat dat ook zien. 

Maar of de mieten van topic starter dat doen geen idee, misschien wel omdat juist het nest tegen de stam en wortels zitten. 

imageproxy.thumb.jpeg.82d8ed307d18acae749f1a714b5a3319.jpegHR9HYHWHVH5L4ZQLVZQLGZLL6ZSLCHGHVHEHHR7L3H7LBZIL9Z4L6ZGLNZXLGZ7LRR7LBZEHUZ6HAHMHVH0L2ZMHTHGH.jpg.dad885f59d22cbaefd0ea91f03f15110.jpgdealing-with-root-aphids-1.jpg.5103512637d096f51a4c3afaf76cf210.jpg

Geplaatst:

Inderdaad, wortelluizen kunnen ook bij de wortels zitten.

Ik had een mierennest onder een drie jarige aspergeplant. Een paar dagen het nest goed verstoren en ze vertrekken.

Mieren zitten graag ergens onder, of het nu een tegel plank of emmer die lang staat is.

Het hoort bij een biologische moestuin, maar het moet niet te erg worden.

De plant verplanten zoals weknow zegt bij regenachtig weer is ook een optie.

Luis op tomaat is inderdaad ongewoon.

Geplaatst:

Van meteen elke ongerechtigheid rigoreus opruimen ben ik ook geen voorstander van. Maar ik heb wel wat leesonderzoek gedaan naar de combinatie bladluis/mier + tomaat. En ik werd er niet heel blij van. Onder andere het graafwerk rond het wortelgestel. Ik weet niet hoe dat er onder de grond uitziet, maar als ik zie de hoeveelheid zie die de mieren naar buiten werken, dan komt die tomatenplant mogelijk wiebelig te staan. Om nog maar te zwijgen over de functionaliteit van ontblote wortels.

Ik heb twee rijtjes van 6 planten staan, waarvan de eerste drie planten nu bezoek hebben van parasieten. De overige negen planten lijken nog vrij van luis, maar dat zal niet lang kunnen duren. De buiteste plant heeft de grootste opgraving rond de voet, daana volgen de andere twee met graafwerken van afnemende omvang. 

De kale grond is het gevolg van het verwijderen van de hele toplaag aan bestaande vegetatie deze lente. Het perceel is tientallen jaren als goed bemeste moestuin in gebruik geweest. Daarna is er een paar jaar niks gebeurd. Vervolgens heb ik (antikraker) tijdens de warme periode een tijdje terug de tuin halfom gespit, het losse spul laten drogen en daarna met de greep de kluiten uitgeschud. Die oogst heb ik direct naast de moestuin op een berg gegooid in de hoop dat het een beetje wil composteren. Daarna zou ik het als compost weer terugbrengen op de tuin later.

Ik heb alles afgestoken en tijdelijk verwijderd en ik heb niet omgespit, omdat ik laat van start ben gegaan in de moestuin. Ik wilde niet poot- en zaaiwerk moeten doen in de achterkant van nog springlevende graskluiten. Twee jaar geleden heb ik dat wel gedaan en ik vond het niet voor herhaling vatbaar. Het perceel ziet er verder kaal uit omdat ik niet het hele stuk al benut op dit moment. Wel heb ik wat groenbemester gezaaid om onkruid te weren. De groenbemester staat op een stukje wat ik zeker niet ga inzaaien dit seizoen.

Vroeger als kleine jongen thuis hadden we ook een moestuin. Maar dat is zo lang geleden dat ik weinig er meer van herinner. Ik ben dus een herintreder zonder kennis. Ik houd mij aanbevolen voor de meest uiteenlopende tips van hen met wat meer ervaring, oa. met betrekking tot mijn aanpak van tijdelijk ontplaggen.

Ik merk dat ik het leuk vind om in de tuin bezig te zijn. Tijdoverschot heeft ook te maken met de geringere mobiliteit vanwege het rondwarende coronavirus. Als ik weer ZZP-werk zou hebben dan wordt het weer anders. Maar ik heb nu tijd zat om de tuin bij te werken.

Geplaatst:

Ik zou me niet te druk maken over een kale tuin.

De mooiste moestuinen zijn vaak "kaal". 🤭😉

Het schoffelt en werkt lekker.

Ook werd het traditioneel eeuwen lang zo gedaan en niet zonder reden.

Ook is het belangrijk dat je plezier in je tuin hebt en als dat samen gaat met mieren bestrijden wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet moet doen?

Op een nieuw ontgonnen tuin zoals bij jou heb je het voordeel dat er vaak weinig groenten planten gebonden ziektes in de grond zitten. 

Wel kunnen plaagdieren en insecten veel overlast geven. Emelten bijvoorbeeld.

Wat je zegt over je tomaten klopt, ze zullen er niet beter op worden.

Als ik een tuin ontgin doe ik het anders. 

Ik spit de tuin met een voor en gooi de plag met onkruid e.d. onder in de voor , ondersteboven. 

Daarop gooi ik een omgespitte schep van de nu kale grond.

Je hebt dan de diepere grond boven, die wel arm kan zijn maar praktisch schoon is.

Moet er gemest worden dan werk ik dat in de bovenste laag in.

Daarna blijf ik schoffelen om het onkruid te onderdrukken.

Dit is de ouderwetse manier, veel andere manieren zijn er ook.

Hou er wel rekening mee dat er altijd wel wat mislukt, dat hoort er ook een beetje bij.

Aan de foto te zien ben je al lekker bezig.

Hou er wel rekening mee dat als je de compost gaat opbrengen deze waarschijnlijk vol onkruid zaad zal zitten.

Zeker als er alleen koude compostering is geweest.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...