Leonp Geplaatst: 27 augustus 2011 Geplaatst: 27 augustus 2011 (aangepast) Hoi,Ik heb twee vragen.1. Mijn bieslook wil niet. Ik heb ca. twee weken geleden weer gezaaid en het kiemt prima, maar alles wat er komt zijn héél dunne sprieten.Foto: overzicht: Ook lees ik vaak dat bieslook na afknippen terugkomt, maar ook dan is het heel erg dun of gaat de hele bos dood.2. Mijn Rozemarijn wil ook niet. Ik heb in het voorjaar gezaaid. Van de vele zaadjes heb ik 6 plantjes overgehouden en die zijn nu 3 tot 8 cm hoog, maar de blaadjes hebben witte vlekken.Foto: Ik ben benieuwd naar de reacties. Dank alvast.Leon 29 augustus 2011 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 augustus 2011 Geplaatst: 27 augustus 2011 Met de bieslook is niets mis, zo ziet jonge bieslook er uit. Volgend jaar komt hij dikker en groter op. En elk jaar heb je meer. Bemest je de rozemarijn? Ze willen amper bemesting, en houden wel van wat kalk. Misschien is het dat? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 28 augustus 2011 Geplaatst: 28 augustus 2011 Over de gezaaide rozemarijn:Zelfde ervaringen. Weinig komt op, en het groeit erg langzaam. Maar geen last van stippen/vlekken op blaadjes.Zo te zien staan ze bij jou buiten.Ik heb er een paar buiten staan, die zijn nog erg klein.Binnen gaat het beter. Ik heb de (pot)grond verarmd met 1/3 zand en ook een beetje fijngewreven eierschaal toegevoegd. Ze zien er beter, en bossiger uit dan die van jou. Ik denk dat ik ze binnenhoud tot het volgende voorjaar.Ik merk wel dat ze -in ieder geval in hun prille jeugd- van blijvend (iets) vochtige grond houden. Staan ze bij jou iets te droog? En een (misschien overbodige) tip: als je de jpg link vooraf laat gaan met {img} en eindigen met {/img} (wel rechte haken gebruiken i.p.v. accolades!), dan wordt de jpg als plaatje in de tekst getoond. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Leonp Geplaatst: 28 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2011 Jorieke en Henk,Bedankt voor de antwoorden. Hier heb ik iets aan! Jammer dat dit soort info vaak vrijwel niet vindbaar is; de verpakkingen van de zaden hebben me in ieder geval maar laten aanmodderen wat dit betreft.In plaats van eierschal zal een brokje verpulverde mergel ook wel werken, niet? Die mergel is hier niet zo zeldzaam Voor de bieslook zal ik dus een permanente plaats moeten zoeken. De rozemarijn heb ik idd. wel voldoende vochtig gehouden maar wellicht zat er te veel mest in de grond die ik gebruikt heb. In de winter gaan ze dus naar binnen.Groet,Leon Een van de beheerders heeft kennelijk hakentags aan de plaatjes toegevoegd. Dat had ik liever zelf gedaan. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 augustus 2011 Geplaatst: 28 augustus 2011 De rozemarijn kan je af en toe even toppen, dan wordt hij ook bossiger. Ik had inderdaad img-tjes bij je urls gezet. Ik zal ze weer weghalen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 28 augustus 2011 Geplaatst: 28 augustus 2011 Ik ben eens in Frankrijk geweest in een streek ( weet niet meer waar) waar de aarde rood was van ijzer. de rotsen ook en ik kan ne herinneren dat daar de rozemarijn in het wild groeide en enorme bossige 1 a 2 meter hoge struiken waren. Kan het zijn dat rozemarijn dat nodig heeft? Quote
Leonp Geplaatst: 28 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2011 Ik ben eens in Frankrijk geweest in een streek ( weet niet meer waar) waar de aarde rood was van ijzer. de rotsen ook en ik kan ne herinneren dat daar de rozemarijn in het wild groeide en enorme bossige 1 a 2 meter hoge struiken waren. Kan het zijn dat rozemarijn dat nodig heeft?Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk. Ik heb hier in de buurt van Geulle eens bij kennissen ook een flinke rozemarijstruik gezien van een meter en die stond gewoon in de rivierklei.Leon Quote
geedee Geplaatst: 28 augustus 2011 Geplaatst: 28 augustus 2011 hmm googlede net op "ijzerhoudende grond in Limburg" ; Schijnt toch nogal voor te komen maar Oirsbeek ligt wel een eind van Geulle af. In ieder geval deden die struiken het in die franse streek(volgens mij was het in de ardeche maar kan de fotoalbum niet zo snel vinden) enorm goed. Vond wel nog dit op internet: Zelf Rozemarijn kweken.De plant stamt uit de landen rond de Middellandse Zee, maar gedijt in gematigd en warm klimaat, op zonnige plaats in niet te vochtige kalkaarde. De grond moet goed gedraineerd zijn. Op kalkgrond wordt rozemarijn kleiner maar geurt wel meer.Rozemarijn kan hagen vormen, maar oude planten mogen niet sterk worden teruggesnoeid. Het zaad van rozemarijn is geelbruin, vettig en klein. Zaaien in de lente in een broeikas of buitenshuis in de zomer. De ontkieming is ongeregeld. Het zaad heeft minstens 21 ° C nodig om te ontkiemen.De beste manier om rozemarijn te vermeerderen is via stekken of afleggers. Stekken door in augustus top stekken te nemen en met of zonder stekpoeder in stekgrond te zetten.Verplant rozemarijn als ze groot genoeg zijn om te hanteren, op 60 tot 90 cm van elkaar. De plant kan binnenshuis in een bak worden gekweekt op een zonnige plaats. Quote
Theo Post Geplaatst: 1 september 2011 Geplaatst: 1 september 2011 Volgens mij groeit bieslook ook redelijk langzaam, dus alles is goed Quote Hallo. ook zo'n groentetuin fan?
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.