Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Slechte bevruchting staakbonen door bemesting ?

Waaslander

Recommended Posts

Een stuk verwaarloosde tuin enkele jaren nu terug in gebruik genomen . Dit voorjaar gespit compost en kippen/eenden mest opgevoerd en ligt gefreesd  . Dan worteldoek er over en ondermeer  boerentenen op geplant . Deze staan verschrikkelijk wild van groenmassa en heel veel bloemen  . Je ziet dat er  berstuivers rond vliegen maar als je naar de trossen gaat kijken die uitgebloeid zijn nog geen 1/4 dat zich er bonen ontwikkelen ?  

Iemand enig idee of dit oorzaak van slechte bevruchting kan zijn ? Zoete aardappelen die er naast staan staan ook erg wild van groenmassa . Of wat zou reden kunnen zijn van slechte ontwikkeling van bonen ? 

De pronkbonen bij mij staan er zeer mooi bij, toch ontwikkelen zich per bloemtros maar een beperkt aantal bloemen tot peulen.

Ik dacht dat dit normaal is. Ze zijn wat lastiger te bevruchten. Aan de hommels ligt het i.i.g. niet, die doen goed hun best.

Kijk ook even HIER.

Edited by Patrijs

Als het pronkbonen zijn, dan hebben ze waarschijnlijk een andere bestuivende soort nodig. Andere bonen zijn zelfbestuivend. Verder kan veel afhankelijk zijn van het ras...productiviteit kan daarvan sterk wisselen.

Op grond van je beschrijving vrees ik wel dat de bemesting veel te groot is geweest. Vooral die vogelmest. Normaal zet je bonen op `oude kracht`....de rest van wat een gewas dat veel voedsel nodig heeft een seizoen eerder overlaat...dus geen nieuwe bemesting.....bonen verdragen stikstofbemesting niet! Zoete aardappel maakt meters lange bladslierten (mag je gerust wat neerleggen waar je het graag wilt of zelfs wat verwijderen waar hinderlijk)...maar het is nog maar eind juli...dus misschien wijst de enorme bladontwikkeling daarvan ook op te veel bemesting. En dan krijg je weinig knol helaas. 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

De bemesting kan (te) veel zijn geweest zoals @weknow aangaf, maar het advies van bonen op oude kracht geld voor veel bonen maar niet voor pronkbonen, waar ik de boerentenen onder reken.

Daar wordt geadviseerd om in het voorjaar een sleuf te vullen met voeding, en daar deze klimmers op te zetten.

Ik heb een deel compost een deel oudere mest gebruikt om deze veelvraten te laten groeien, en met goed resultaat.

Ook houdt dit vocht vast waar ze ook behoefte aan hebben (i.t.t. sperzieboontjes).

Gewone (sperziebonen) verbranden bij een te grote mestgift, dat zie je snel genoeg.

• Like 1

"Patrijs" bedankt voor de link had zoekfunctie  gebruikt maar blijkbaar niet goed genoeg. 

Heb die nog al staan gehad voor droogbonen en mijn ouders vroeger elk jaar als snijbonen  en viel me dit jaar op dat bloemtrossen erg groot zijn maar veel die geen boon ontwikkelen . 

Er juist naast staan struik boterbonen  en daar lijkt de bevruchting op het eerste zicht wel goed te zijn .  

Was de bedoeling enkel daar zoete aardappelen te zetten bij mijn moeder en tijdens het opkuisen van de moestuin was het van die 2 koten moeten ook uitgekuist worden en met vermoeden dat de grond wel arm zou zijn door de verwaarlozing het er maar onder gedaan . En dan is er nog een gans stuk over dus maar ook nog wat anders en droogbonen op worteldoek leek me erg weinig werk en geen kruisbestuiving met andere soort die thuis staat.

Voor de duidelijkheid ga over deze bonen hier

spacer.png

8 uren geleden, Patrijs zei:

Daar wordt geadviseerd om in het voorjaar een sleuf te vullen met voeding, en daar deze klimmers op te zetten.

Ik denk er toch wat anders over, Patrijs. Dat advies waar je naar verwijst ken ik niet zo, nooit tegengekomen ook in allerlei boeken e.d. die ik over groenten las en in ieder geval doe ik het niet zo. Je wijkt dus wat af van wat algemeen gangbaar is hiermee lijkt me. Ook pronkboon kan stikstof binden uit de lucht en hoeft deze niet zo in de bodem te vinden. Ik vind het een makkelijke groente, die ook in mindere zomers als spercie- of snijbonen het moeilijk hebben wel een goede oogst kan geven. Voeding geef ik ze net zo weinig als andere bonen. Werk sowieso met compost als basis hier...bonen zijn bij uitstek humusliefhebbers. Pronkbonen zeker ook. Zet wel altijd 2 rassen pronkbonen samen voor bestuiving. Ook leuk vanwege verschillende bloemkleur. 

Uit het boek: Tuinieren stap-voor-stap, vierde druk 1983.

(Nog gekocht voor aanschaf eerste druk Velt boek in '88? waarin summier staat dat stokbonen een compost gift waarderen)

20200731_134951.thumb.jpg.4fbbfde8bbac14574e70e84920c2e544.jpg

20200731_134847.thumb.jpg.34836c7c2281da13d088e77a23d49891.jpg

20200731_134744.thumb.jpg.f3701d9869ccefe02f942e1ff7e980cf.jpg

20200731_134755.thumb.jpg.787183572883c9089851817c46c4be7f.jpg

20200731_134800.thumb.jpg.f9d2fe202d7bd35b4f69427dbf9df9c0.jpg

20200731_134817.thumb.jpg.b01a67bdd8e1b4dfb0e07bf119623a6f.jpg

De kunstmest gift laat ik achterwege, ondanks dat ik niet gezegend ben met mooie Zeeuwse grond maar de bonen moet telen op arm duinzand.

Ik gebruik alleen compost en dierlijke mest die ik meest eerst een tijdje opzet.

Ik behaal een prima resultaat zoals je op deze foto die ik vanmorgen voor je gemaakt heb kan zien.

De bonen staan bij mij drie meter hoog en erg vol, dit in tegenstelling tot de klimbonen bij anderen hier die geen voeding krijgen.

Die bonen staan duidelijk een stuk luchtiger. ( Ik vind het ongepast om daar foto's van openbare plek te zetten.)

Mei 2020:

39185518_20200502_125824(2).thumb.jpg.86fdea91c429fd3abc3956125bfbe6cc.jpg

Juni 2020:

1449933477_20200603_122759(2).thumb.jpg.d55b5dbd5e7da1b1544b06d4de491625.jpg

Eind juli 2020:

20200731_120813.thumb.jpg.62c9a4458c2bc101017d83af1fc04b6a.jpg

Het is goed dat jij daar anders over denkt en je vragen hebt, maar bij mij gaat dit zo prima.

Het internet en boeken staan vol (mis) informatie.  Maar ik probeer altijd mijn eigen weg te zoeken en leer zeer van de praktijk.

Ook ik heb twee soorten staan, misschien kan je het verschil in blad en bloemkleur zien, maar de foto's hier op het forum worden zo verkleind dat er weinig details meer te zien zijn. Rechts staat voor een kwart een ander soort.

Ook zegt mijn boerenverstand dat zo'n harde groeier wel wat voeding kan gebruiken.

Ik zal nog een linkje geven van een onderzoek van een flinke tijd geleden, waarin ook onderzoek is gedaan naar kunstmestgift en mestgift bij snijbonen.

Ik vermoed dat de huidige vollegronds snijboonteelt niet veel meer voorstelt in NL. Te arbeidsintensief en verdrongen door kasteelt mocht het er nog zijn.

https://edepot.wur.nl/273638

Wat ik afleid uit dit gedateerde onderzoek is dat veel afhankelijk is van de voorgeschiedenis van de bodem.

wel kan Stikstof en Fosfaat een meeropbrengst geven.

Het onderzoek gaat ook nog over andere bonen en het mooiste vind ik nog dat er onderzoek is gedaan door ir. Boon (!)

De stamboontjes gaan hier ook op oude kracht. Na bemesting van de winterprei etc. zet ik er de voorjaarsgroenten die weer plaatsmaken voor de boontjes vanaf half/ eind mei. Maar er is hier ook iemand die zijn hele tuin het eind van de winter bemest met redelijk verse paardenmest en prima stamboontjes kweekt.

Zo, een uitgebreid antwoord maar ik denk dat jij dat wel kan waarderen.

• Like 2

Anders ik wel, maar ik denk weknow ook, want concrete ervaringen zijn altijd waardevol.

Zelf heb ik wat problemen met bonen dit jaar, vooral Blauhilde, een stokspekboon, wil maar niet op gang komen. Terwijl het vorig jaar prima ging. Het jaar daarvoor was het weer niks, maar dat was dat kurkdroge jaar.

Hoe droger het is, hoe minder voeding beschikbaar komt, en ik ben niet gewend om bonen veel water te geven. Dan kan misschien toch gebrek aan voeding een rol gaan spelen.

De temperatuur speelt hier zeker een rol; tuinbonen en peulen gaan altijd wel, maar de spercieboon-types, waar ik denk ik Blauhilde onder mag rekenen, hebben meer moeite. Pronkbonen lijken dan weer net even wat sterker dan sperciebonen; Flup had me wat Kollumer pronkbonen opgestuurd, en die gaan goed.

Wat zeker bij tuinbonen, maar ook wel bij pronkbonen, normaal is, is dat je nooit zoveel peulen krijgt als dat er bloesem was. Omdat de peulen die er zijn, vrij groot worden, heb ik daar verder nooit zo bij stil gestaan. Uit het oorspronkelijke bericht van Waaslander kon ik dus ook niet afleiden of er nu wel of niet een probleem was. 

Dat van die onvolledige vruchtzetting is ook mijn insteek. Maar toch zie je net als bij tuinbonen wel verschil.

Droogte en warmte zorgt er bij mij voor dat ik minder tuinbonen heb, bij de pronkbonen speelt voeding ook een rol.

De pronkbonen hebben wel warmte nodig voor de eerste groei is mijn ervaring, gaan ze eenmaal dan gaat het wel door.

Ik heb er later nog wat gezet en die deden weinig de afgelopen koele weken terwijl vorig jaar rond deze tijd ze de grond uit spoten.

Blauhilde heb ik nog nooit gehad, ik zal eens wat meer gaan variëren met soorten.

Het zal bij jou ook een koele zomer zijn geweest tot nu toe.

De sperziebonen en droogbonen kwamen bij mij hier dit jaar slecht op.

Ik vermoed dat dit door het koude en vochtige weer kwam.

Ik heb nu na de laatste bui weer gelegd voor de een na laatste ronde en hoop dat dit nu beter gaat.

Het is hier (eindelijk eens ) warm.

Echt nodig is het niet want de pronk en snijbonen zullen de behoefte nu voorlopig gaan dekken.

2 uren geleden, Patrijs zei:

Het onderzoek gaat ook nog over andere bonen en het mooiste vind ik nog dat er onderzoek is gedaan door ir. Boon (!)

Ha, ha.....dat is vast de collega van prof. dr. Stam...en ing. dr. Sperzie.🤣

Ga dat onderzoek zeker eens goed lezen. Maar je weet toch dat een Pronkboon en een snijboon niet tot dezelfde groep behoren...? Snijboon en de meeste andere zomerboontjes die hier geteeld worden zijn Phaseolus vulgaris. Pronkboon is echter een P. coccineus! Ook al worden ze soms op dezelfde manier, gesneden, gegeten. (Ik doe dat meestal niet). Wat voor snijbonen zou kunnen gelden hoeft dus niet voor pronkbonen op te gaan.

Maar goed. Dat boek, Tuinieren stap voor stap,  heb ik ook ergens liggen en al zeker niet meer 20 jaar geraadpleegd. heb zelfs nog ergens een speciaal groenteboek en fruitboek uit die reeks. Maar eerlijk gezegd vind ik dat echt achterhaald. Nog uit de tijd dat kunstmest algemeen als een godengift werd gezien en men nog nauwelijks kennis had van de vele bezwaren die aan (zeker een eenzijdig) kunstmestgebruik voor de landbouw...zoals toenemende onvruchtbaarheid en onbruikbaarheid van de bodem door onder andere uitmergeling.

Voor de rest zeg je eigenlijk wat ik zeg, vanuit een andere achtergrond w.b. de voedingsbehoefte. Het is in dit geval niet zozeer de betere Zeeuwse klei die beter is voor de bonen op zich, maar de bodem die ik zonder spitten en dergelijke jaar na jaar vruchtbaar  heb proberen te maken door gericht te bouwen met compost. Daarop doen bonen het prima zonder verdere mestgiften. Door het bodemleven in samenwerking met de planten zelf en de opgebouwde humus komt jaarlijks een klein gedeelte van de opgeslagen stikstof vrij voor de planten en de behoefte aan fosfor is veel lager, aangezien die samenwerkingsverbanden de van nature aanwezige fosfor in compost veel efficienter aan de planten ter beschikking stellen. Juist kalium kan voor sommige groenten ietwat te weinig zijn, dus de weinige bemesting die ik gebruik is kalium of een groentemest met een zeer hoog aandeel kalium. Dierlijke mest wordt sowieso eerst mee gecomposteerd hier. Juist bij sluitkool of prei e.d. durf ik nog wel eens wat extra gedroogde koemest oid toe te voegen. Het is waar dat zandgrond van nature minder vruchtbaar is, maar ook daar is deze techniek van opbouw van bodemvruchtbaarheid en bodemgezondheid heel goed mogelijk. Waarschijnlijk moet je dan wel nog wat bijgeven gedurende langere tijd totdat die basis is opgebouwd, wat iets langer duurt. Alle snelwerkende mest maakt overigens deze bodemopbouw weer kapot, aangezien waar het als fastfood klaar ligt, de wisselwerking tussen bodem,plant en bodemleven overbodig wordt en verdwijnt. Ook kerende grondbewerking werkt deze vruchtbaarheid tegen...in feite zet je daarmee alle processen maanden terug. 

Ik weet dat je terughoudend bent over mulchen met compost omdat je dat waarneemt als een droog laagje bovenop waar niks gebeurt. In droge periodes zal dat zo zijn. En ook werkt dit 100x beter bij eigen gemaakte compost dan bij gefabriceerde zoals je het bij een milieustraat e.d. kunt halen. Maar je kijkt naar compost dan zoals het toevoegen van mestkorrels en vandaar ook het misverstand dat het beter zou zijn om het in te werken. Ik begon 8 jaar geleden met lagen van ca. 5 a 6 cm. Nu doe ik, wat afhankelijk van behoefte en ingeschatte toestand, per plek of niks extra of een dun laagje. De rest is eigenlijk al in de bodem aanwezig om door het bodemleven te worden vrijgemaakt voor de planten naar behoefte. Ik heb het 30 jaar en meer gedaan zoals jij...de traditionele moestuinmanier, die ook biologisch was wat mij betreft. 8 jaar geleden ben ik in een nieuwe tuin met compost gaan werken wat geinspireerd o.a. door Charles Dowding (die ik niet blind volg en soms ook niet deel wat hij doet, maar zijn uitgangspunt is prima.....verzorg de bodem, in plaats van mest je planten!') en er is een nieuwe wereld voor me opengegaan en tuinieren is veel leuker en ook veel ecologischer geworden o.a. hierdoor. Ik merk hoe ik nog veel meer samenwerk met natuur en bijdraag aan natuur en tegelijk met goede en lekkere opbrengsten. Het gaat daarbij niet meer om het meeste of het grootste, maar om genietend bezigzijn met jedagelijks voedsel.