BrendaVD Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 Hallo Ik heb twee jaar gewoon gezaaid, geplant en geoogst zonder er eigenlijk bij na te denken. Dit jaar staan er al heel wat groenten. Het wordt tijd dat ik me een beetje meer inlees en er wat structuur in ga brengen. Ondertussen heb ik al heel wat gelezen, maar blijf nog met heel wat vragen zitten. Vooral ivm de planning van mijn moestuin. Ik heb 6 bedden en wil verschillende gewassen in 1 bed zetten (liefst wat door elkaar en niet mooi in rijtjes). Kijk ik hierbij naar de gewassenfamilies (bv kruisbloemige ) of naar de gewassengroepen (bv koolgewassen)? Of beide, maar dan zit ik pas echt met mijn handen in het haar? Ik wou bv in 1 bed de volgende gewassen plaatsen: wortel, ui, look, venkel, rode biet. Dus allemaal wortelgewassen, maar wel verschillende families (schermbloem, look, amaranten). Nu lees ik ergens dat rode biet en wortel slechte buren zouden zijn. Kan dit? Hoever moeten slechte buren van elkaar verwijderd zijn? Als er twee gewassen bij dezelfde groep behoren, maar toch slechte buren zijn, mag ik die dan toch in hetzelfde bed plaatsen, maar dan met 1 of 2 andere planten tussen? Mag je wel op 1 bed in 1 jaar hetzelfde gewas meerdere keren kweken? Bv op bed 1 vroege aardappelen en daarna de late. Zijn er gewassen die supermakkelijk zijn en waarbij je met niets moet rekening houden ivm de wisselteelt? Dus die je op alle bedden kan plaatsen als opvulling nadat er al wat geoogst is. Alvast bedankt om mij al een eindje op weg te zetten. Ik kijk er echt naar uit om volgende lente met een deftige moestuin te kunnen starten. Groetjes Brenda Quote
Amrutten Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 Dag Brenda, Er zijn inderdaad verschillende mogelijkheden w.b. wisselteelt. Je moet er 1 kiezen. Gewasfamilies OF gewasgroepen. Combineren is volgens mij niet te doen. Kijk eens bij Velt, daar vind je veel info hierover. Vroege en late aardappelen staan nooit in 1 jaar na elkaar op 1 bed. Ze worden beide gepoot tussen eind maart en eind april. Het vroege en late zit in de oogst periode,niet in de planttijd. Over goede en slechte buren verschillen de meningen nogal. Is volgens mij een kwestie van uitproberen. Sla is een makkelijk gewas, en kan overal tussen. Mijn ervaring is, dat op een moestuin, een beetje losjes omgegaan kan worden met vruchtwisseling. Het loopt allemaal niet zo’n vaart. Antoinette Quote
BrendaVD Geplaatst: 17 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2020 Dankjewel voor de raad. Dit schept al iets meer duidelijkheid. Ik ben nog een beetje in de war met de vroege en late teelten en alles daartussen. bv van rode bieten, wortels,... Zijn dat andere zaden of kan je één bepaald zaad gewoon op andere tijdstippen zaaien? Quote
Amrutten Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Vroeg en laat etc. kan soms met hetzelfde zaad. Soms ook niet. B.v. Bij prei heb je zomer, herfst en wintersoorten. Wat ik een heel handige hulp vind is de catalogus van deze zadenhandel. https://www.zaadhandelvanderwal.nl Er staan vaak uitgebreide beschrijvingen bij de diverse zaden. Leuk leesvoer voor de wintermaanden. Quote
Patrijs Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 (aangepast) Gewoon aan de slag en bijhouden het het gaat. Je geeft ook weinig info, hoe groot is je moestuin of teel je in een flinke bak? Wat voor grond heb je en wat doe je om voeding in te brengen? etc. En bietjes zaai ik in een periode twee rijen/soorten en eet de volgroeide exemplaren er tussen weg. Wat overblijft aan het eind van het seizoen wordt ingelegd in het zuur. Iedereen doet het weer anders en ook iedere omstandigheid is anders. Ik teel voor veel eters en jou idee zou bij mij niet werken. Ook heb ik arme grond en moet dus per gewas rekening houden met behoeften, en voorteelt en ziektedruk die hier groot is. Ga er maar van uit dat je blijft proberen en experimenteren en natuurlijk leren, dat doe ik nog steeds na een halve eeuw tuinieren op verschillende grondsoorten. Lees je in en leer en onthoud: niet alles lukt en ieder jaar is weer anders. 17 augustus 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.