M.dG Geplaatst: 23 februari 2021 Geplaatst: 23 februari 2021 Goedemiddag allen, Hier een volledige nieuwkomer op het gebied van moestuinieren. Deze lente wil ik een paar flinke verhoogde bakken gaan maken om groenten, fruit en plantent in te gaan kweken/zetten. En hoewel er veel te lezen is over het vullen van die bakken, heb ik toch de antwoorden niet gevonden die ik zocht. Mijn bakken worden 240 x 120 x 30 (2 x moes en 2 keer bloem/planten) en 240 x 120 x 50 cm (2x moes) Het is voor mij niet mogelijk om grond uit de tuin te gebruiken, hij is volledig betegeld, en wegens omstandigheden is dat niet te veranderen. Ook is mijn huis zodanig gelegen dat een Big Bag op straat te laten plaatsen ook niet mogelijk is. Ik ben dus uitgekomen bij pallets grond, daar deze makkelijk en snel over te plaatsen zijn naar de tuin (paar zak in de kruiwagen, en gaan.) Waar een bigbag te veel tijd zou kosten. Ik ben uitgekomen bij potgrond.nl, die verkopen (combi)pallets verpakt per zak. Ik vroeg mij af wat de beste optie zou zijn om mijn bakken te vullen. Ik had gekeken naar de MM mix 3e turf, 3e compost, 3e vermiculiet), maar die vind ik erg beetje prijzig om alle bedden te vullen. Zij hebben wel pallets tuinaarde, compost, tuinturf en potgrond.f Zou een combinatie van de bovenstaande soorten (bijvoorbeeld tuinaarde i.c.m. compost en tuinturf) werkbaar zijn als moestuingrond en welke verhoudingen kan ik dan het beste aanhouden. Alvast ontzettend bedankt voor het lezen van mijn verhaal en alle informatie en hulp die jullie eventueel kunnen bieden :) extra info, de soorten waar ik mee wil beginnen zijn; aardappelen, worteltjes, radijsjes, sla, aardbeitjes, knoflook, uien. Quote
HuubvG Geplaatst: 23 februari 2021 Geplaatst: 23 februari 2021 Welkom op het MTF @M.dG! Je hebt nog niet de info hieromtrent kunnen vinden zeg je. Maar heb je de zoekfunctie (schermpje rechtsboven Zoek...) al geprobeerd? Er zijn veel topics gaande over dit onderwerp, je zult er vast veel info vinden. Daarnaast zou je je kunnen voorstellen bij de "Voordeur" en een eigen blog - "Moestuin Seizoen" - aanmaken. Daarin zou je t.z.t. foto's van je tuin met bakken kunnen laten zien. Ook over de andere gewassen die je wilt gaan verbouwen, is veel informatie te vinden. Je kunt naar believen inhaken bij de lopende topics, ook over jouw vraag over de mix. Of nieuwe topics beginnen als je een vraag hebt die waarschijnlijk nog niet gesteld is. Quote
M.dG Geplaatst: 24 februari 2021 Auteur Geplaatst: 24 februari 2021 Hallo Huub, Bedankt voor het welkom-heten op het forum. Ik heb alle topics doorgespit in de 'Squarefoot' topic en die 'bodem en bemesting' maar veel zijn er op ingesteld dat je eigen grond uit je tuin tot beschikking hebt, en dat is in mijn geval niet zo. Ik moet echt met lege bakken beginnen en daar ik gelijk de hele tuin aan wil pakken, is Mel's Mix een beetje prijzig. Heb jij (of iemand anders op het forum) ervaring met de mix 50% topsoil, 30% compost en 20% organic materiaal (wordt in de USA schijnbaar veel gebruikt.) waar ik even aanneem dat topsoil vergelijkbaar is met 'tuinaarde?'. Die kwam ik vandaag tegen tijdens het spitten op google. En als ik aan de slag ga, dan zal ik zeker foto's maken en uploaden op de site Quote
loes Geplaatst: 24 februari 2021 Geplaatst: 24 februari 2021 Tuinturf zou ik niet aan een mix toevoegen tenzij je in die bak zuurminnende planten gaat kweken. In de moestuin gooit men ook geen extra turf door de grond en de turf is niet bepaald een duurzaam materiaal dus als het niet nodig is heeft dat niet mijn voorkeur maar dat is persoonlijk. Vermiculiet is licht materiaal dat goed vocht kan vasthouden en afgeven, mooi spul in kleine bakken die snel droog staan. Ik gebruik het bijvoorbeeld in de aardbeienbakken die ik aan de schutting heb hangen want anders blijf ik watergeven. Als ik zie watvoor formaat bakken je neerzet dan heb je genoeg grond om vocht vast te houden dus tenzij je bijvoorbeeld op een dakterras zit waarbij je een beetje om het gewicht moet denken is vermiculiet naar mijn idee niet noodzakelijk. Met de tuinaarde is het even goed opletten wat de samenstelling is want die benamingen allemaal door elkaar heen gebruikt. Tuinaarde kan schone tuingrond zijn zonder toevoegingen of met compost. Maar kan ook zogenoemde ophooggrond zijn wat meestal niet de mooiste grond is en niet geschikt voor de moestuin. Dezelfde ophooggrond met kortwerkende meststoffen wordt aangeboden als bemeste tuinaarde, wederom niet geschikt voor de moestuin. De prijs geeft vaak al een indicatie, de goedkoopste soorten zijn vaak de laatstgenoemde categorie. Wat de verhouding moet zijn vind ik lastig te zeggen, dat hangt af van de samenstelling en ik meng eerlijk gezegd alles op gevoel maar daar heb je weinig aan als je pallets met zakken moet bestellen. Ik denk trouwens dat een bigbag leegscheppen niet veel meer tijd hoeft te kosten dan het verplaatsen van zakken. Als iemand een kruiwagen volschept terwijl je een volle kruiwagen wegbrengt dan verlies je geen tijd met scheppen. Je loopt even snel met een kruiwagen gevuld met losse grond als met zakken grond. Het legen van de kruiwagen gaat wel veel sneller wanneer je deze in de bak kan leegkiepen dan dat je al die zakken uit de kruiwagen moet tillen (en dan later nog openen en leegschudden) Quote
M.dG Geplaatst: 25 februari 2021 Auteur Geplaatst: 25 februari 2021 @loes Hallo Loes, ontzettend bedankt voor de informatie! Geen turf en vermiculiet dus. Hier was ik op gekomen omdat deze beide in de MM gebruikt worden. Ik houd vermiculiet wel in gedachten als ik ook kleinere bakken wil gaan gebruiken, maar ik denk dat ik de eerst komende tijd zoet ben met de bakken die er al gaan komen. Lees ik goed dat jij zelf je inhoud mixt? Gebruik jij dan ook tuinaarde en compost of doe jij er andere dingen in/bij? Heb jij toevallig ervaring met Amica plantaardige tuinaarde? In de beschrijving van dit artikel staat dat er geen chemische toevoegingen in zitten en dat het conform de regels voor tuin en landbouw is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.