Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik had een goed voor nemen om zelf voortaan de patatjes te bakken in de frituur,

natuurlijk van eigen oogst en met patatjes snijder ( de fijne vinden wij het lekkerst )

maar....het lukte niet naar wens, ze waren te slap en vet enz....

nu al eens geprobeerd om ze 5 min voor te bakken en daarna af te bakken

maar helaas nog niet het smakelijke resultaat wat we er bij hadden bedacht,

nu maar gaan googlen en onderstaande recept gevonden;

wie doet het ook zo, ben je tevreden en evt aanvullingen tips ??

wil van het weekend graag eens lekkere patat voor schotellen

niet dat we alle weekenden patat eten hoor

maar onder hand wil ik het gewoon kunnen en moet toch oefenen he

Voorbereiding

Schil de aardappelen en snijd ze met de hand of een fritessnijder in de gewenste vorm. Over die vorm wordt heel wat afgediscussieerd. De één zweert bij dunne frietjes, de ander bij dikke, de industrie biedt ook nog driehoekige en krinkelfrites aan. Dan zijn er nog industriële frites die gemaakt worden van een soort spuitpuree.

Als je een fritessnijder gebruikt krijgen je patatjes een regelmatige vorm, maar ik vind het juist leuk om ze met de hand te snijden.

Doe de gesneden frites in een ruime kom, bestrooi met flink wat zout, meng goed, en giet er zoveel koud water op dat de aardappelen onderstaan. Laat ze enkele uren staan. Hierdoor wordt vocht aan de aardappelen onttrokken, waardoor de frites uiteindelijk krokanter zullen zijn.

Laat de frites uitlekken in een vergiet. Dep ze daarna goed droog met keukendoeken. Doe dit vlak voor het voorbakken, anders loop je het risico dat de frites verkleuren.

Bereiding

Bak de frites in twee fasen. De eerste fase, het voorbakken, dient om de frietjes gaar te krijgen, tijdens de tweede fase worden de frietjes krokant en bruin afgebakken. Die eerste fase kan ruim van te voren gebeuren.

Voorbakken: Verhit het ossewit in een pan of speciale frituurpan tot 160 grC. Gebruik een thermometer voor de juiste temperatuur als je geen frituur met thermostaat hebt (en anders ook af en toe, het kan nooit kwaad de thermostaat te controleren). Frituur de patat in kleine hoeveelheden tegelijk (anders koelt het vet teveel af met als resultaat te vette frites) gedurende vijf minuten. Laat in een zeef uitlekken.

Afbakken: Verhoog de temperatuur van het vet naar 200 grC. Bak de frites -weer in kleine porties- tot ze knapperig goudbruin zijn. Nu zijn één tot twee minuten voldoende. Laat weer uitlekken in een zeef, maar strooi er nu meteen zout over.

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Piepers op wat voor manier dan ook is niet mijn ding, maar heb het wel veel gedaan dat frieten bakken (voornamelijk voor werk)

Dat zouten heb ik nooit gedaan, maar daar kan ik me wel wat bijvoorstellen, het zout ontrekt vocht, dus worden ze uiteindelijk droger en knapperiger. Maar goed, na het snijden, waste ik ze, heel goed drogen en dan voorbakken, 170 graden in mijn geval, totdat de frieten begonnen te sissen dan zijn ze gaar. (test:frietje vastpakken,voorzichtig buigen en als ze openbarsten zijn ze gaar.) Frieten altijd in kleine porties bakken, moeten echt zwemmen naast elkaar en niet boven elkaar!!! Daarna schudden schudden schudden, tot er zoveel mogelijk vet van af is. (In een vergiet) Nooit op keukenpapier of je moet dat gebakken papier lekker vinden want dat blijft kleven. Altijd voor de volgende portie het vet weer op temperatuur laten komen. Door goed te schudden kun je de frieten ruim van te voren voorbakken, vind ik zelfs beter, drogen ze nog wat meer uit. Daarna weer in kleine porties afbakken op 190 graden, 200 vind ik echt te hoog!! Na behoeve bakken, ergens tussen de 1 en 1,5 minuut voldoet in principe.Schudden schudden schudden en gelijk nazouten! (eventueel met kruidenmelange door het zout of paprikapoeder etc.) Iedereen vond ze op deze manier geweldig lekker...behalve ik dan

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Dat lijkt mij wel, heb het zelf nooit geprobeerd, bakte ze alleen zo voor speciale gelegenheden dus was niet nodig. Op topdagen gewoon de zakken mccain, er gingen er dan op topdagen wel een dikke 150 zakken doorheen daar kon ik niet tegen aan snijden! Met kant en klare friet gebeurt dit ook, dus waarom niet? Zou ze wel dan zo los mogelijk invriezen op een plaat of zo en wanneer ze goed ingevroren zijn pas bij elkaar in een zak.

Edit: Volgens Meneer Koekel kan je ze na het voorbakken gewoon invriezen, zoals gedacht.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Ik snijd mijn frietjes, spoel ze, dep ze droog en bak ze voor op 150°C tot ze gaar zijn vanbinnen (je hoort dat op den duur aan de manier waarop ze fluiten, aan de damp die vrijkomt bij het bakken - die vermindert nl. - en aan het feit dat ze gaan boven drijven).

Daarna moeten de voorgebakken frietjes afkoelen (is heel belangrijk om ze krokant te krijgen bij het afbakken). Je kan ze ook voorgebakken invriezen.

Afbakken doe ik op 180°C, tot ze knapperig en goudbruin zijn.

Bloemige aardappels geven betere frietjes en ze zijn ook best niet al te nieuw.

Geplaatst:

Eehh..ik schil mijn piepers..snijd ze in frieten..was ze, droog ze in een doek..mik ze in het vet en bak ze tot ze lekker bruin zijn! Uit laten lekken en op smikkelen met ( veel) zout en mayo!

Geplaatst:

Topper !!

het is gelukt !!

wel veel werk maar leuk dat het nu naar tevredenheid lukt

ik heb ze geschild door de patat snijder gehaald afgespoeld bestrooit met zout ( volgende keer zal ik het zout met koud water doen )

en half uur laten staan, toen kleine beetjes te gelijk afgespoeld, afgedept en 5 min gebakken op 175 graden ,( kan op 170 graden eigenwijs he...ze waren pittig aan de krokante kant zeg maar )

daarna 1 min op 190 afgebakken, heerlijk !

dank voor de reacties !!

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...