Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bemesting in de kas


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Staat dit topic op de juiste plek?

Enfin: ik ben benieuwd hoe iedereen zorgt voor goede voeding in de kas. Bemesten jullie de kas zoals je tuin? Dikke laag compost erin, organische mest, kunstmest, culterra, laag as of kalk, of bemesten jullie per plant die je erin zet?

Dat doe ik nl vaak..bijvoorbeeld voor tomatenplant een diep gat maken..flinke laag verteerde compost erin, en 1 soeplepel houtas en een eetlepel basaltmeel...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bemest de kas zoals de tuin. Aangezien er eigenlijk alleen maar vruchtgewassen en tomaten in staan is dat goed te doen (de bladgewassen kunnen in de winter profiteren van de 'restjes'). Als de paardenmest op is gebruik ik koemestkorrel. Verder gewoon bijmesten in het seizoen, maar dat was je vraag niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Jorg en Menph.

Jorg wanneer breng je de paardenmest aan? Ik vind het lastig omdat er eigenlijk steeds planten in de kas staan..de mest werk je onder toch?

Menph je geeft én houtas en kalk..in houtas zit ook kalk, hoe zorg je ervoor dat je niet teveel geeft?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spit de (goed verteerde - meer dan jaar oude) paardenmest meteen onder als de tomatenplanten er uit gehaald zijn. Breng de mest dus niet aan als mulch. In die kas gaan de tomatenplanten er redelijk vroeg uit dus dan kan alles nog een maandje of meer rusten voordat de sla er in komt te staan. De afgelopen jaren ging dat in ieder geval prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die mest ligt er al twee jaar, maar het is zo`n "plak"..alsof hij te nat is..nat, groen, zwaar..ik laat hem nog maar een jaartje liggen. Ik kreeg ook een rol stro van de boer..die ligt er naast..ooit als ik een sterke jonge gast op visite heb vraag ik of hij die twee stoffen in lagen kan leggen..dan kan het volgens mij pas goed vercomposteren...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Menph je geeft én houtas en kalk..in houtas zit ook kalk, hoe zorg je ervoor dat je niet teveel geeft?

 

Kalk; eens in de drie jaar een korrelbemesting (voornemen)

As; spaarzaam

 

Dit seizoen was ik royaal met kalk. In de bodem van mijn kas ben ik na spitten op verveend strooisel gestuit. Waarschijnlijk heeft mijn voorganger verse stalmest ondergespit. De extra kalk zorgt ervoor dat bacterien de verveende delen sneller kunnen afbreken en vrijkomend stikstof sneller vervliegt. Ik wil de fout van mijn voorganger rechtzetten.

 

Toen ik de kas in augustus overnam waren de aanwezige tomaten erg lang en slungelig. De grond is hier van nature al snel vochtig (klei)

De hoeveelheid stikstof in de bodem mag best achteruit om de groei nog wat te temperen.

 

Koeienmest ben ik geen fan van. Mits je op klapzand tuiniert dan.

In de kas geen aanrader lijkt me (bevat veel stikstof)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wissel de grond in mijn kas. Dit maakt dat ik niet lang hoeft te wachten met mest erboven leggen, om te spitten etc. Je hebt het binnen een dag gedaan en kan de kas direct weer vol zetten (en het kan in etappes). De grond heb ik dit jaar gekocht (bemeste tuinaarde), volgend jaar wil ik het wisselen met een andere plek in de tuin.

En tijdens het seizoen bemest ik ook 1x bij, maar niet met verse mest.

 

Jooze

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Menph en Jooze.

Nee Menph de koeienmest gebruikt ik alleen als onderdeel van mijn compost..ik vercomposteer het in lagen tussen mijn tuinafval. Verder gaat het in het najaar gefreesd over de tuin..1 x per 3 jaar ongeveer.Zelfs dan nog heb ik mijn twijfels. Paardenmest is op dit moment niet te krijgen, ik ga het wel proberen te krijgen.

Jooze, handig als je de aarde kan vervangen, bij mij gaat dat niet lukken. Waarmee bemest je bij in het seizoen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...