Sjoukje Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 Mijn ( ge-ente?) sering op stam loopt niet meer uit na het snoeien. In de loop der jaren was er iedere keer een deel van de sering dat niet meer uitliep. Nu is dat dus ook bij het laatste deel het geval. Onder aan de stam komen wel allemaal nieuwe uitlopers. wat kan ik nog met deze sering doen? De sering is ongeveer 22 jaar oud. Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 22 jaren is voor een sering op stam een flinke leeftijd, worden meestal niet zo oud. Aangezien de onderstam gaat uitlopen neem ik aan dat het geënte gedeelte ( 'de bol') helemaal is afgestorven. Dan rest niets anders dan de plant te verwijderen. Onderstam is meestal van Syringa josikaea / Hongaarse sering maar soms zijn die ook geënt op Liguster (klinkt misschien raar maar Liguster is een direct familielid van de sering). Voor het afsterven van de ent bij een sering zijn meestal 2 oorzaken aan te wijzen. 1. Er is iets mis met de vergroeiing van de ent met de onderstam. Hier hoeft aan de buitenkant weinig van te zien zijn. 2. De plant is getroffen door 'Lilac Bacterial Blight'. Deze aantasting leidt o.m. tot taksterfte. Zit het eenmaal in de plant dan krijg je het er niet meer uit. Quote
rorror Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 20 uren geleden, Sjoukje zei: In de loop der jaren was er iedere keer een deel van de sering dat niet meer uitliep. Het eerste waar ik aan dacht na het lezen van bovenstaande was ook een ziekte. b.v. Verticillium, zorgt voor takken sterfte. Begint vanaf boven af. 7 uren geleden, Inloggevens kwijt zei: 2. De plant is getroffen door 'Lilac Bacterial Blight'. Deze aantasting leidt o.m. tot taksterfte. Zit het eenmaal in de plant dan krijg je het er niet meer uit. Net als @Inloggevens kwijt schrijft, zit het in de plant krijg je het er niet meer uit. Snoeigereedschap ontsmetten om verspreiding te voorkomen. Snoeiafval etc bij huisvuil, zodat het niet in de compost komt. In dien er een nieuwe plant op die plek gezet wordt, kies dan voor een soort die niet voor deze ziektes vatbaar is. Al wil je de zelfde plant, kies dan een andere locatie in de tuin, want ook in de grond om de plant kan de ziekte in de grond zitten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Sjoukje Geplaatst: 12 september 2022 Auteur Geplaatst: 12 september 2022 8 uren geleden, Inloggevens kwijt zei: 22 jaren is voor een sering op stam een flinke leeftijd, worden meestal niet zo oud. Aangezien de onderstam gaat uitlopen neem ik aan dat het geënte gedeelte ( 'de bol') helemaal is afgestorven. Dan rest niets anders dan de plant te verwijderen. Onderstam is meestal van Syringa josikaea / Hongaarse sering maar soms zijn die ook geënt op Liguster (klinkt misschien raar maar Liguster is een direct familielid van de sering). Voor het afsterven van de ent bij een sering zijn meestal 2 oorzaken aan te wijzen. 1. Er is iets mis met de vergroeiing van de ent met de onderstam. Hier hoeft aan de buitenkant weinig van te zien zijn. 2. De plant is getroffen door 'Lilac Bacterial Blight'. Deze aantasting leidt o.m. tot taksterfte. Zit het eenmaal in de plant dan krijg je het er niet meer uit. Quote
Sjoukje Geplaatst: 12 september 2022 Auteur Geplaatst: 12 september 2022 “Inloggevens” en “rorror” heel erg bedankt voor jullie duidelijke antwoorden. Ik weet nu wat het probleem is en zal het boompje op gepaste wijze verwijderen. Nogmaals bedankt 👍 groetjes, Sjoukje Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.