Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stekjes genomen..en nu?


appelvrouw

Aanbevolen berichten

In het najaar heb ik stekjes genomen van verschillende soorten tijm, lavendel, oregano en bonenkruid. gelukkig maar, want het ziet er naar uit dat wat in de tuin stond vet bevroren is. De stekjes zien er puik uit, maar natuurlijk nog geen worteltjes te bekennen..wanneer zou ik die kunnen verwachten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn stekjes van een groene euonymus, geen kruid inderdaad, de stekjes die continu nat stonden door de regen hadden veel minder wortels dan de plantjes die veel droger stonden. Geen idee of het toeval was of niet, maar ik vond het wel opvallend..

(Ok, geen idee of het dan bij kruiden ook zo is.. maar zou me logisch lijken als dat soort dingen bij elke soort stek het zelfde zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ja ik heb dezelfde ervaring met rozemarijnstekjes, in de koude kas gezet in het najaar en slechts wanneer nodig water gegeven. dat ging uitstekend, mooie worteltjes etc. Totdat... de vorst voorbij kwam.

 

Ik wil nog ff afwachten maar vrees ondanks eerdere berichten voor het ergste. Zelfs de moeder heeft het zwaar gehad.

 

Desalniettemin ga ik zeker weer stekken en iets meer bij vorst toedekken

 

Advies is zeker niet teveel water, de drang om te overleven laat ze dan (net als bij doorschieten in droge grond) wortel schieten. Niet te droog natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit het probleem bij stek in de verdamping, nog niet genoeg wortels en daardoor gevoelig voor uitdroging

vn blad, vorig jaar was dat een ramp door rare warme april heel veel winterstek uitval, nu ga ik veel meer water geven en eerder bv een stuk plastic er over om verdamping tegen te gaan.

Verzuipen en te vochtig uiteraard ook niet goed, maar uitdroging door verdampen net zo schadelijk

 

Wij hebben vandaag lekker zonnetje en sproeien is nog niet nodig voor meeste planten, maar het winterstek sproei ik wel vandaag.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Sorry sorry, ik had ff duidelijk moeten zijn. Mijn reactie was op die van HansM die zei dat hij zijn winterstek ging begieten

 

Maar hoe gaat het met de kruiden? Hebben die het alsnog gered? Sowieso vind ik de uitkomsten bij stekken vaak een verrassing haha!

Ik heb wel een goed boek wat me wel helpt: "ABC van het stekken" heet het geloof ik. Er wordt per plant uitgelegd hoe en wat voor stek je het beste kunt nemen én wanneer maar wat mij betreft staat er lang niet genoeg in vermeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ik maak van veel dingen winterstek, bv allerlei fruitstruiken, buxus, houtige kruiden, onderstammen fruit van alles eigenlijk ik wil altijd hegjes van alles maken en winterstek is mooie goedkope manier om dat veel te doen.

Bovendien is winter mooie tijd omdat er verder weinig te doen valt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...