Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber scheuren en planten

Erik

Aanbevolen berichten

Rabarber scheur / verplant je als;

- de groei van rabarber achteruit gaat

- deze al lange tijd op dezelfde plaats staat(5-7 jaar)

- je rabarber stekken wilt,

Graaf de planten op en deelt ze. Steek daarvoor als de knoppen boven de grond uitsteken, de plant rondom op 15 cm afstand af. Til de kluit op en snijd hem in stukken. Zorg ervoor dat elk stuk minstens drie zichtbare knoppen heeft. Zet de delen meteen weer terug in de grond. De aparte delen kunnen elk apart worden geplant. Zorg dat de aparte delen voorzien zijn van groeipunten en maak van de gelegenheid gebruik om extra voeding in de bodem te verwerken. Rabarber verlangt veel vocht en veel voedsel.

Beste tijd is oktober maar in februari / maart kan het ook nog. De onderlinge afstand moet op goede grond ongeveer 1 meter zijn. In de herfst geplant kan rabarber het volgend jaar stelen leveren. Verplant men in het voorjaar dan is het beste het eerste jaar niet te oogsten. Het oogsten kan door gaan tot 24 juni

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 10 maanden later ...

Je geeft aan "extra voeding te moeten verwerken", wat is goede voeding? Paardemest of evt andere speciale mest?

Ik heb een al wat oudere plant staan, die ik wil scheuren, mogelijk dat ik dat "nu" ga doen, maar ik overweeg om evt te wachten tot het najaar.

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een toevoeging:

Bij voorkeur de rabarber jaarlijks bemesten, gebruik hiervoor (verteerde) paardenmest, compost of andere organische mest. Ik breng de mest altijd aan als mulch op en rond de planten. Als je andere mest (bijv koemestkorrels) gebruikt kan je die beter wel even inharken.

Als je nu gaat planten kun je beter verteerde paardenmest of compost door de grond werken.

En als je rabarber in februari/maart plant kan je dit jaar beter niet van de plant oogsten zodat de rabarber kan groeien. Plant de rabarber niet te diep (plantput ongeveer 5 cm waar de wortelstek inkomt), de knoppen moeten zich net op de scheiding grond-lucht bevinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...

Rabarbervraagje: Vandaag van een oudere dame gehoord dat in haar jeugd de rabarber ieder jaar werd opgegraven en op een andere plaats weer in de grond werd gezet, en dat ze bij haar thuis altijd ongelofelijk veel rabarber daardoor oogsten...

Kent iemand dat systeem?

Het is me wel opgevallen dat na het splitsen van de rabarber, er ineens heel veel groeipunten geleid hebben tot nieuwe planten, lijkt het wel... Helemaa niet zielig, ze knallen de pan uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...