Geplaatst: 8 maart 20232 j Nou ben ik al zo lang bezig met moestuinieren (eerst bakken, nu landje) en heb ik nog steeds geen antwoord op deze vraag. Wie helpt me: Op vrijwel alle zakjes zaad staat iets als wanneer voorzaaien, uitplanten, oogsten. Mij puzzelt dat. Voorzaaien binnen of in een kas, alla. Maar voorzaaien buiten, en dan alsnog uitplanten? Waarom zou je dat doen, en niet gewoon ter plekke zaaien? 8 maart 20232 j aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 maart 20232 j Koudeminnende gewassen zaai je buiten voor in de koude koude bak: een lage bak met een glasplaat erop om jonge gewassen te beschermen tegen de ergste kou, weersomstandigheden en temperatuurschommelingen of in zaaitrays en potten in de koude kas of in vollegrond.
Geplaatst: 8 maart 20232 j Je zaait ook buiten voor om ruimte te besparen, een voorbeeld is bijvoorbeeld prei. Die zaai je dan eerst op een zaaibedje vrij dicht op elkaar omdat ze in het begin nog weinig ruimte vragen. Als ze potlooddik zijn dan plant je ze pas uit op hun definitieve plek en afstand. Die uiteindelijke plek kan je dan dus in het voorjaar gebruiken voor iets anders. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 8 maart 20232 j Ook kan je het gespuis beter in de gaten houden. Bijv. sla zaai je elke paar weken voor op een klein bedje. Zou je die in de rij zaaien op 20 x 25 cm dan is het erg lastig om dat bij te houden in het begin. De zaailingen gaan dan verloren op hun perceel. Plant je als ze goed zichtbaar zijn, zo'n 4 cm, dan kan je er zonder risico tussendoor rennen met de schoffel. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 8 maart 20232 j Ik zaai ook dingen buiten in potjes voor, zodat ze beter beschermd zijn tegen vogels en katten. In potjes vlakbij mijn huis, eventueel afgedekt, komt er niemand met z'n pootjes of snavel aan. In een zaaibed wordt het wel eens omgeploegd, opgegraven of opgegeten.
Geplaatst: 14 maart 20232 j Auteur Ja, dat doe ik ook, in kleine potjes thuis voorzaaien. Vaak op de vensterbank, maar dan is de temperatuurschok soms te groot. Deze keer misschien buiten in een koude bak proberen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.