Jo -anne Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 Hallo moestuinnierders. Ik heb een klein tuinkasje wat alleen zo geplaatst kan worden dat er alleen middagzon,vanaf 15 u ongeveer is tot iur of 19 u. Staat op noordwesten. Zou dat wel gaan lukken voor tomaten en komkommers bijvoorbeeld? Heel benieuwd naar jullie ideeën wat zou kunnen. Groet, Joke. Quote
Goldfish Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 Ik heb weleens begrepen dat een tomaat iets van 6 uur zon nodig heeft. Aan de andere kant heb je wel het voordeel van de extra warmte van de kas, dus ik gok dat wanneer je een relatief vroeg rijpend ras van een bescheiden model tomaat neemt (zoals een roma of cherry) het wel goed komt. Maar ik laat graag de tomatenexperts aan het woord. Komkommer: geen idee. 1 Quote
Swa Geplaatst: 12 maart 2023 Geplaatst: 12 maart 2023 Ik zie het niet goed komen. Als experiment misschien, maar niet in die zin dat het een plezier zal zijn om later al die tomaatjes op te smullen. De oogst, als die er al is zal ook zeer laat op het jaar komen. Dan wordt het nog eens extra moeilijk ivm mogelijke ziektes. Temperatuur is natuurlijk belangrijk. Sterkte van het licht en duurtijd ervan zijn dat minstens evenveel. Er zijn wel andere lekkere dingen te kweken in zo'n kasje met meer schaduw dan zon. Genoeg groentjes die wat minder licht nodig hebben. Heel veel soorten sla. Munt en citroenmelisse. Kleine koolsoorten (radijsjes en mizuna bvb). Spinazie, erwtjes en bonen. Misschien ook prei. Bieslook en peterselie. Het meeste dat ik hier opnoem heeft zelfs geen kas nodig. Aardbei gaat ook lukken. 1 Quote
rorror Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Heb je de zon uren van deze maand gepakt, of de zonuren van de zomermaanden. Stand van de zon verschild nogal, waarbij de lage zon in de winter een langere schaduw geeft dan in de zomer. Als je op die plek verhoogde bakken neemt, heb je volgens mij ook meer zonuren, omdat de schaduw er dan pas later op staat. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.