Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal, 

Ik ben bezig een 10 meter lang trellis scherm te bouwen met palen en ijzerdraad. Nu dacht ik die palen wel even vast aan te stampen met wat modder. Maar deze blijven natuurlijk niet stevig genoeg in de grond zitten zo. Dus zal ik of zand of cement, of beide moeten gaan gebruiken.

Mijn vraag is: Hoe schadelijk zijn de chemicaliën in snelbeton voor mijn tuin? En kan ik nog veilig eetbare dingen laten groeien vlak naast de palen van het klimrek, zoals een tomaat of komkommer, als ik beton of cement gebruik in mn tuin?

Groetjes Tomas

20230407_145902.jpg

20230407_145844.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Welkom, tomat.

Als die palen op de juiste diepte de grond in gaan ( een meter)  blijven ze prima staan, zeker als de grond is ingeklonken.

Bij 180 cm paalhoogte gebruik je palen van 275 cm.

Ik vermoed dat bij gebruik van snel beton de chemicaliën gebonden zijn aan het beton en amper zullen uitspoelen.

Dan kan je beter kijken naar de eventueel verduurzaamde planken van de schutting(!).

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Het inklinken van grond in het boorgat kun je enorm versnellen.

Door in alle boorgaten (met de paal er al in) wat grond te doen. Daarna bij alle gaten een flinke scheut water erbij. Daarna elk gat verticaal aanstampen met een lat of b.v. een bezemsteel. En dat een aantal keer, tot de gaten vol zijn (in één keer per gat gaat niet goed, de onderste grond wordt dan niet nat).

Palen precies verticaal krijgen? Na de eerste aanvulronde zou je de bovenste horizontale latten al (misschien tijdelijk) kunnen bevestigen. Omdat je de werkelijke hartafstand tussen de boorgaten dan al weet, weet je ook de afstanden tussen de bovenkant van de palen. Hulplatjes tijdelijk bevestigen, tussen bovenkant palen en de bestaande schutting kan ook handig zijn.

Overbodig om te schrijven: een goede waterpas van minstens een halve meter lang, is onmisbaar.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst: (aangepast)

Waarom zou je snelbeton nemen ? Het trager laten binden gaat juist voor langere sterkte zorgen. Enige dat je moet doen, een folie over leggen bij storten dat zorgt voor een betere binding.  snelbeton gebruik je juist als het op een andere manier niet kan, qua veiligheid voor de tomaten, vraag het even aan de Romeinen 🤣, geen probleem dus,.... Geen chemicaliën nodig bv  https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/11/het-geheim-van-het-onverwoestbare-romeinse-beton-ongebluste-k/   Dus ik zou me niet echt zorgen maken voor een paar paaltjes in beton.

En ... oeps je fundering van je huis is ook beton tja,... om maar even te zeggen maak je geen zorgen.  Voor je palen in hout, in principe stort je eerst beton en gebruik je dan een metalen/kunstof tussen iets,  hout rot het snelst op contactoppervlakte  met grond/opstijgend water/zuurstof.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Super bedankt voor de reacties en tips. Die had ik zo snel nog niet verwacht. Ik heb hier zeker wat aan. Ik zal eerst dat vanaf dieper aanstampen met wat water gaan proberen. Mocht er na het inklinken nog te veel beweging op zitten, zou ik altijd nog wat beton rond de buitenste palen kunnen doen. Daar komt toch de meeste spanning op te staan. Ik ben in ieder geval al meer gerust gesteld over de schadelijke effecten van beton. Ook een goed idee om hulplatten te gebruiken. Dat ga ik ook zeker doen. En ten slotte nog een leuk verhaal over romeins beton gelezen. 😉 Bedankt allen en fijne paasdagen toegewenst!

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...