timvk2000 Geplaatst: 28 mei 2023 Geplaatst: 28 mei 2023 Heb hier een oude hoogstam appelboom staan die vooralsnog elk jaar ruime hoeveelheid appels draagt, echter viel mij laats op dat deze een holte onder in de stam met daarin flink wat rot. Liefst zou ik de boom uiteraard behouden, maar de vraag is dus hoe realistisch dat is. Iemand advies? Quote
marcelru Geplaatst: 28 mei 2023 Geplaatst: 28 mei 2023 Lastig in te schatten. Kun je een foto van de hele boom posten? Dan is de vitaliteit een beetje beter in te schatten. Op boomgaard Acht hebben we een heleboel oude bomen met dit soort holle stammen en takken. Met een beetje verstandig snoeien is de levensduur van zo'n oud baasje nog best te rekken als-ie nog een beetje vitaal is. Quote
timvk2000 Geplaatst: 28 mei 2023 Auteur Geplaatst: 28 mei 2023 Dit was de boom afgelopen October, staat er ook nu weer naar het oog gezond bij, vol in blad. Draagt jaarlijks een grote hoeveelheid appels (geen hele duidelijke foto, zal een betere maken zodra ik er ben) Quote
rorror Geplaatst: 28 mei 2023 Geplaatst: 28 mei 2023 Ik zie regelmatig appelbomen lang de weg, die net als sommige wilgen tot de helft open zijn. Vind dat zelf altijd wel een mooie uitstraling hebben, wat het juist een mooie oude boom maakt. Kan er alleen verder geen advies op geven. Nog een leuk filmpje, van een natuurlijke waterbron onder een holle boom. https://www.youtube.com/watch?v=6RjE0X4-sA0 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
marcelru Geplaatst: 28 mei 2023 Geplaatst: 28 mei 2023 (aangepast) 2 hours ago, timvk2000 said: zal een betere maken zodra ik er ben Maak dan ook wat foto's van jong schot op diverse plekken in de boom (bovenin, halverwege, etc.) Als de boom veel jong hout aanmaakt bovenin de boom, is er in elk geval nog voldoende vitaliteit. Een gezonde vitale boom groeit het hardst aan de bovenkant. 28 mei 2023 aangepast door marcelru 1 Quote
D_SDennis Geplaatst: 7 juni 2023 Geplaatst: 7 juni 2023 Zo te zien is het al een oude wond die al voor een deel zelfs overgroeid is. Zoals Marcelru al aangeeft, dat proces gaat gewoon door als de vitaliteit van de boom in orde is. Zolang de wond open is, breidt de rotting zich verder uit. Hoe snel, lastig te zeggen, dat hangt af van de weersomstandigheden en het scala aan schimmeltjes wat bezig is het kernhout op te peuzelen. Maar als de vitaliteit in orde is, en daar lijkt het wel op, dan hoef je voorlopig geen zorgen te maken. Als de boom na verloop van jaren er in slaagt de boel goed te overgroeien, dan stopt de rotting. Tot die tijd is het afwachten wat er gebeurt. Mogelijk blijft er te weinig hout over en breekt de boom af, maar zover lijkt het nog lang niet. Bij dit soort formaat bomen is die kans erop niet zo groot. Je moet je voorstellen dat elke meter die een boom hoger wordt, de belasting door momentkrachten 'kwadratisch' toeneemt. Dus bij grotere bomen kan zo'n holte eerder een probleem worden dan bij dit maatje. Dit soort problemen ontstaan bij te grote snoeiwonden. Misschien is hier ooit een dikke tak weggehaald? Advies is in elk geval niets doen! De boom probeert het zelf op te lossen. Wat wel helpt is ervoor te zorgen dat de boom vitaal blijft. Dus geen wortels weghalen, de grond vastrijden etc. Beetje compost in het voorjaar doet vaak ook wonderen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.