RobN Geplaatst: 28 juni 2023 Geplaatst: 28 juni 2023 Ik tuinier al wat jaren om mijn best wel zware klei grond, ook nog een last van inkruipend kweekgras. Is er een stuk grond kaal, groeien er in de winter volop paardebloem of andere prut. Dat mag, grond wil niet kaal zijn, maar ik zie er liever iets anders groeien. Met de woelvork kan ik overigens goed deze rommel verwijderen, althans de grond krijg ik makkelijker en dieper los dan met een spitvork. Daarna op de knieeen met een kleine rooivork alle wortelend onkruid en straatgras pollen en andere prut eruit halen. Enfin, als het seizoen eind nadert, groeien er bij mij enkel nog boerenkool of winterprei, deze mulch ik dan ook nog met strovezel. Dat onderdrukt e.e.a. en de bodem blijft netjes na de winter. Toch groeit er in het vroege voorjaar weer vanalles doorheen, maar is het wel ruller en makkelijker te verwijderen. Nu groeide door de strovezel ook veel graan, ik denk tarwe of rogge. Die makkelijk dood ging door te maaien en woelen. Door het vrij lange koude natte voorjaar(herfst?!) kon ik pas heel laat bezig, en was mijn perceel heel erg groen van de kweek, paardebloem, gras enz. Ik zou dat willen onderdrukken met een groenbemester maar ik lees zoveel tegenstrijdige verhalen hoe hier mee om te gaan. De een raadt bijv winterrogge aan om dat in het voorjaar onder te spitten, de ander zegt op kleigrond moet je dat niet willen want je krijgt het moeilijk dood. Echt omspitten of frezen wil ik eigenlijk niet meer. loswoelen wel. Gaat winterrogge dood door het af te maaien of groeit het daarna weer uit? Japanse haver en phacelia kunnen wel doodvriezen, maar ervaring die ik heb is dat ook deze na matige vorst iets afsterven maar vaak later weer verder groeien. In de winter niet erg, maar stel het gaat wel dood, is de laag dan dik genoeg om de bodem bedekt te houden in de winter? Is het handig om eerst nog oude paarden of ezelmest in te woelen en dan groenbemesters te zaaien? Quote Onkruidmanager 1.0
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.