HildevM Geplaatst: 4 september 2023 Geplaatst: 4 september 2023 Goedeavond, ik heb een goed groeiend appelboompje (Ecolette) nu voor het twee jaar bij ons in de tuin. Geen appels dit jaar, maar de boom is goed aan het groeien. Nu zitten er sinds een paar weken steeds meer gevlekte bladeren in (zie foto's). Uitdroging kan het op dit moment, lijkt mij, niet zijn. Kan iemand mij zeggen wat het is? Ik heb preventief de beschadigde bladeren afgeknipt omdat het zich leek te verspreiden. Dank jullie. Hilde Quote
marcelru Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 (aangepast) Het zou kunnen wijzen op magnesuim (Mg) gebrek, zie plaatje (uit Voedingsziekten bij fruitgewassen). Volgens Tromp et al., Grondbeginselen van de Fruitteelt, komt het 'met name voor bij appel op Mg-arme zure zandgronden, en dan in natte zomers.' en 'Vooral slechtdragende en/of groeikrachtige bomen zijn gevoelig.' 5 september 2023 aangepast door marcelru boektitel verbeterd, citaat uitgebreid. 1 Quote
Stan W Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 Nu begin ik toch enigszins te twijfelen of het bij alle aangetaste bladeren in mijn bomen wel appelschurft betreft. De komende dagen even kijken of het een dergelijk symmetrisch ogend patroon heeft. Gezien de grondsoort op mijn moestuin en het feit dat de zomer bovengemiddeld nat verlopen is. Misschien is het wel beide, aangezien ik zeker bladeren heb gezien met meer ronde bruine vlekken in willekeurige plaats van voorkomen op het blad en er bij bepaalde appels schurft op de schil voorkwam. Mocht het zo zijn, krijgen ze komende voorjaar voor het uitlopen wat kieseriet of misschien beter lavameel. Quote
marcelru Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 (aangepast) Het patroon kan per ras behoorlijk verschillen. Dit is een voorbeeld uit een hele serie van die plaatjes. Bij het vermoeden van schurftaantasting zou ik eerst kijken welk ras appel het betreft. Er zijn best wat notoir schurftgevoelige rassen in omloop. Ecolette is dat niet zo. 5 september 2023 aangepast door marcelru Quote
marcelru Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 Even terug naar de gebreksziekten. Een mooi overzicht met voorbeelden vind je hier (het plaatje dat ik eerder postte komt uit een vergelijkbare publicatie): https://edepot.wur.nl/291654 1 Quote
Frank Houweling Geplaatst: 6 september 2023 Geplaatst: 6 september 2023 Bij een magenesium-gebrek zie je vaak dat de binnenkant van het blad eerst wat lichtgroen tot geel verkleurt, en daarna pas bruin. Heb je dat toevallig ook gezien? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
HildevM Geplaatst: 11 september 2023 Auteur Geplaatst: 11 september 2023 Dank jullie! Ik was in Berlijn afgelopen week, en kon niet reageren. Heb net gekeken en andere bladeren hebben inderdaad kleine verkleuring met lichte "stippen". Alle afstervende bladeren zijn zeer symmetrisch in de vlekken. Magnesium gebrek! Fijn, daar kunnen we vrij makkelijk iets aan doen. Quote
Stan W Geplaatst: 11 september 2023 Geplaatst: 11 september 2023 Trips en cicaden maken vaak dat soort lichte verkleuringen als schadebeeld. Heb die twee insecten daarentegen nooit echt op appels waargenomen. Quote
Stan W Geplaatst: 11 september 2023 Geplaatst: 11 september 2023 (aangepast) De aantasting van het blad in mijn appelbomen was overigens vrijwel zeker geen magnesiumtekort. De bruine vlekken zaten willekeurig verspreid. De meeste schurftbladeren had ik echter al tijdens de natte periode van afgelopen zomer verwijderd. De verkleuring in de jongste bladeren bovenaan nieuwe scheuten (bij één boom, 1e foto) vind ik daarentegen wel verdacht veel op een (nader te bepalen) gebreksziekte lijken. 11 september 2023 aangepast door Stan W Quote
marcelru Geplaatst: 25 september 2023 Geplaatst: 25 september 2023 Geen idee wat het kan zijn, maar als het hout gezond oogt zou ik me niet al teveel zorgen maken. 1 Quote
Stan W Geplaatst: 27 september 2023 Geplaatst: 27 september 2023 Aantasting is ook slechts op enkele bladeren waar te nemen en het hout oogt gezond. Ben alleen niet zo blij met de derde groeispurt van veel van mijn appelbomen dit jaar. Dalijk is het nieuwe hout niet op tijd afgehard voor de winter en hebben de bomen energie verspild aan iets wat vorstschade oploopt. Quote
marcelru Geplaatst: 27 september 2023 Geplaatst: 27 september 2023 Hebben we hier ook. Van de week in Kasteren zag ik een appelboom vol in bloei staan. Gaat 'm niet meer worden in september... Quote
Stan W Geplaatst: 29 september 2023 Geplaatst: 29 september 2023 Ja die extreem late groeispurt vind ik zelf erg vreemd. Peren schijnen er na hun tweede uitlopen in juni/juli geen last meer van te hebben. De appels zijn rond de hittegolf begin september plots weer uit hun nieuwe eindknoppen geschoten. Dit voor de derde keer dit jaar. De septemberbloei van mijn appelbomen vond ik logisch te verklaren door een combinatie van stress (herplant) en opvallend warm en zonnig weer. Hopelijk waren het niet de bloemknoppen voor het komende jaar, dat zou jammer zijn. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.