Jump to content

Stan W

Members
  • Posts

    221
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Personal Information

  • LOCATION
    Oss

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Beterschap! @Sin Fronteras Hopelijk ben je snel weer fit en gezond.
  2. @Roland 10-15 Kan makkelijk in één tot anderhalve rij met een plantafstand van ongeveer 50-60 cm. Indien gewenst zou ik er bijvoorbeeld ook 20 kunnen zetten, hoewel ik graag ook wat ruimte voor wat tomaten uit de biozadendoos en de oertomaten van Vreeken over wil laten. Daarom wordt meer dan 20 wel lastig denk ik. Bij nader inzien, ik heb even pagina 1 van dit topic doorgelezen en 20 gaat mij zeker weten te veel tijd en aandacht kosten. 5-10 Zou wel kunnen.
  3. Zitten er hier op het forum veredelaars wie de komende jaren nog rassen willen (laten) testen? Lijkt mij zeker interessant om daarvoor een beetje plek in mijn moestuin te maken. Of waar zijn deze genummerde selecties zonder naam te kopen? Bovendien teel ik tomaten altijd in de open lucht, daarom zouden resistente rassen zeker welkom zijn. Dit jaar kregen mijn tomaten meteen phytophtora in september toen de droogte overging in koel en nat weer. Edit: Van Roland zie ik in de oorspronkelijke post. Dat is handig want hij woont in dezelfde stad.
  4. Beterschap aan jouw vrouw en hopelijk blijven je dochter en jij vrij van klachten!
  5. Bij mij doen het citroenstruikje en eigen citroenzaailingen het prima op stekgrond met een mulchlaag van 2 cm turfstrooisel, had ooit gelezen dat ze van licht zure grond houden. Voor de stikstofbehoefte geef ik af en toe een beetje kippenmestkorrels. Verder vragen ze een goed doorluchte bodem met voldoende vocht, zodra de bovenste 3 cm in de pot droog is kun je weer een beetje water geven. Tot slot hoop ik dat je er nooit schildluis op krijgt, ondanks handmatig verwijderen blijven die krengen terugkomen op het citroenstruikje wat ik ooit gekocht heb.
  6. @Flup Zijn de bladeren van jouw Aloë's vol en bol of heel dun en hol als in de vorm van een gootje? Bij het laatste heeft de plant waarschijnlijk te veel water en te weinig licht gehad. Als ze goed vol zitten en in een V-vorm (V van victorie zei een vriend ooit) omhoog staan is je plant gezond. Daarnaast is een goed drainerende grond erg belangrijk, normale potgrond houdt water eigenlijk te lang vast omdat er zoveel turf in zit. Ook klinkt normale potgrond in tot een compacte massa wanneer je het uit laat drogen. In de woestijn komt tenslotte ook geen veen voor.
  7. Hier hetzelfde probleem, voornamelijk de Russische en iets oudere Canadese rassen. Alleen de Boreal Beast, Beauty en Blizzard, Strawberry Sensation en Giant Heart zijn dit jaar goed gegroeid. Matig gegroeid zijn Blue Treasure en Blue Banana Aurora, Honeybee, Vostorg, Jugana en Zojka zijn totaal niet gegroeid. Ondanks mulch en bladcompost. Bovendien zijn de rassen die dit jaar niks hebben gedaan ook vorig jaar nauwelijks gegroeid en toen hadden we een vrij natte zomer zonder langdurige droogte en hitte. Daarom ga ik alle rassen op de bovenste rij na, rooien.
  8. Roest zoals Patrijs zegt elk jaar zodra de planten bijna oogstklaar zijn, ook geen verlies van opbrengst door gehad (niet merkbaar). Verder in 1/3 tot 1/2 van de knoflookplanten poppen van de preimineervlieg, maar die tasten bij knoflook gelukkig alleen de stengel en buitenste bolvliezen aan. De tenen zijn telkens nog schoon en intact. Dekmiddel tegen de vorst is niet nodig, hier overleefden ze zonder problemen een week lang strenge vorst in de nachten van begin februari 2021. Toen lag er overigens wel een dik pak sneeuw.
  9. Mijn twee Aloë Vera's gaan vandaag van buiten naar zolder onder het dakraam. Helaas hebben ze wel flink wat regen gevangen de afgelopen week, had ze eigenlijk eerder naar binnen moeten halen. Enige probleem is dat ze jaarlijks verbranden zodra ze weer naar buiten gaan in april/mei. Na een winter binnen kunnen ze blijkbaar niet meer tegen zonlicht. Tevens geef ik ze in de winter maar 1x per 3 maanden water, deze winter misschien niet eens omdat de grond door de regen al erg nat is. Ze staan in een mengsel van 50/50 potgrond voor mediterrane planten en brekerzand, met bovenop een laagje van 2 cm brekerzand.
  10. Bij nader inzien, ga ik toch uit van aantastingen in de andere pol waarover ik schreef. De foto is namelijk van twee polletjes die zaailingen zijn van de pol waarvan ik dacht dat er geen preimineervlieg in zat. Deze stonden op 1 en 2,5 meter van die pol af. Dus de moederpol daarvan gaat er ook uit. Voorlopig maar geen bieslook meer in de moestuin.
  11. Ah oké, dus wel de tolerantie/weerbaarheid tegen ziekten en plagen. Twijfelde daar enigszins over aangezien ik gisteren een artikel van de WUR had gelezen over de aanwezigheid van meer fytochemicaliën en vitamines in oude appelrassen. Kan het zo even helaas niet terugvinden, maar dat maakt verder niet uit. Eigenlijk zijn die familiebomen best ideaal inderdaad. Ook een kunst dat Yuras meerdere rassen succesvol geënt heeft op een enkele onderstam. Misschien is dat wel het best en leukst voor de variatie en daarmee wordt mijn lijstje weer wat korter; MM106 La Paix + Reinette Hernault MM106 James Grieve + Reinette Evagil + Finkenwerder Prinz M9 Jan Steen + Reinette de Chenee + Imant + eventueel M9 Notarisappel M9 Princesse Noble Dan heb ik meer dan voldoende aan appels op mijn moestuin, eventueel een of twee thuis in de achtertuin en hiermee kan ik jaren vooruit. Voor wat betreft het verschil in smaak geloof ik jou meteen. Heb dat al mogen ervaren bij groenten, aardbeien (wereld van verschil) en kleinfruit uit eigen tuin.
  12. @weknow Bedankt voor de links! Ik heb een tijd rondgekeken bij alle vier de pagina's en zo te zien kunnen veel Bellefleuren, Groninger Kroon, Veendammer Glorie en de meeste Reinettes prima tot goed op zandgrond. Keuleman en Reinette de France zouden op kalkrijke leem of kleigrond beter zijn. Verder lees ik dat James Grieve en de Notarisappel het goed doen op zandgrond, Notarisappel zelfs op droge grond. Tot slot nog een paar andere rassen. Kritiek was meer bedoelt in de zin van terugkoppeling, omdat jij een andere smaak-gezondheidskeuze zou maken. Smaak is persoonlijk, maar wat je met de gezondheidskeuze bedoelde vroeg ik mijzelf af. Qua smaak heb ik geen idee, want heb geen enkele appel uit de lijst van Yuras ooit geproefd. Uit de supermarkt lust ik de meeste soorten wel, van Schone van Boskoop (wel wat melig) tot Granny Smith en Elstar. Van Jonagold uit de winkel krijg ik een branderig jeukende mond en lippen, alsof er brandnetel glashaartjes in zitten. Bij sommige (onbespoten) kersen en perziken ook in veel mindere mate last van. Nieuwe lijst zou zoiets worden: M9 Notarisappel M9 Princesse Noble MM106 James Grieve + Reinette Evagil + Finkenwerder Prinz M9 Jan Steen + Reinette de Chenee + Imant MM106 Reinette de Chenee M9 Red Topaz M9 Santana Dit lijstje moet ik waarschijnlijk nog wel halveren vanwege de ruimte die ik beschikbaar heb en ga maken, aangezien ik ook graag een Abate Fetel en een ander perenras wil planten. Plus een perzikras van Yuras (als de ent slaagt) ter vervanging van mijn Red Haven, maar dat is OT.
  13. Er ligt een dikke eerdlaag van zeker 60 cm op mijn moestuin. Volgens PDOK en DINOloket gaat het om deze grondsoort: Hoge bruine enkeerdgronden; leemarm en zwak lemig fijn zand (bEZ21) Met het volgende afgeleid profiel: Horizont code Begin diepte (m) Eind diepte (m) Organische stofgehalte (massa%) Veensoort Lutumgehalte (massa%) Siltgehalte (massa%) Leemgehalte (massa%) Zandmediaan (µm) pH-KCl (pH) Kalkgehalte (massa%) Fe-dith (massa%) Cn verhouding Dichtheid (g/cm3) Aap 0 0.25 4 5 10 15 160 4.5 0 0.7 11 1.441 Aa 0.25 0.6 3 5 10 15 160 4.3 0 0.7 11 1.48 Ahb 0.6 0.75 2 4 9 13 160 4.3 0 0.4 17 1.513 Bwb 0.75 0.9 1 3 7 10 160 4.4 0 0.4 17 1.65 Cy 0.9 1.2 0 3 5 8 170 4.6 0 0.4 17 1.671 Dus zo te zien zit er in de bovenste lagen wel wat leem, dieper dan 60-70 centimeter is het geelwit zand. Heb zelf ook eens een grondboring gedaan en kwam toen (eind februari / begin maart) pas grondwater tegen op ongeveer 120 cm beneden het maaiveld. De doorlaatbaarheid is zeer goed, er staan namelijk nooit plassen water op mijn perceeltje. Kan van de grond ook geen rolletje draaien, het is behoorlijk los zand. Ik ben tevens de bodem sinds ik op deze kavel zit aan het verbeteren met de toevoeging van organische stof. Tijdens de herfst/winter voor het eerste jaar met een dikke laag eiken- en populierenblad, met daar bovenop een laagje koeien-, paarden- en schapenmest. Sindsdien enkel nog met het eerstgenoemde blad, dat waait jaarlijks in deze maand op het grote grasveld van de tuinvereniging en dan hark ik het bij elkaar. Daarnaast heb ik in de lente van mijn eerste jaar op deze plek een zak lavameel van 25kg over het verterende blad/mest uitgestrooid op een kleine 100m². Heb inmiddels ook een paar compostbakken, dus het blad gaat voortaan eerst daarin samen met wat groen onkruid tijdens de zomer. Lumbricus en Eisenia wormen kom ik altijd tegen tijdens het plukken van onkruid of oogsten van bijvoorbeeld sla en aardbeien. Daarom denk ik een prima levende bodem te hebben voor zandgrond, al kun je in 3 jaar tijd procentueel natuurlijk nog geen aanzienlijke verhoging van het organische stofgehalte realiseren. Dat duurt zeker nog wel een jaar of 5-10. Van mijn houtig kleinfruit doen de Ribes soorten het heel goed. Mijn Opal pruim groeit goed (eerste bloesem sinds aanplant vroor afgelopen april helaas kapot) en mijn Red Haven perzik gaat eruit vanwege sterke aantasting van krulziekte elk jaar. Mijn mannelijke en vrouwelijke kiwibes zijn inmiddels ook goed aangeslagen. Van de honingbessen zijn de nieuwe rassen eindelijk eens serieus gaan groeien dit jaar, de Russische en oudere Canadese rassen gaan eruit voor onder andere een appelboom en nog wat Ribes kleinfruit. Blauwe bes Bluecrop en Duke groeien goed, maar die staan binnen een zanddijk van 2 bij 1,5 meter met flink wat turfstrooisel en aanplantgrond zuurminnende door de bodem gemengd voor aanplant, met mulch van houtsnippers en daar buiten grof turfstrooisel (Baltisch witveen, helaas enorm slecht voor de natuur daar maar het werkt perfect). Misschien heb je zo een goed beeld van mijn fruitgedeelte in de moestuin. De keuze van rassen had ik gemaakt op basis van wat er in die twee boeken staat en de paar rassen die daar niet in vermeld stonden helaas via internet (wisselende onbetrouwbare informatie). Dat Yuras heel kundig is op het gebied van fruitbomen is mij al bekend, heb hem tijdens de MTFD gesproken. Een week later ook zitten buurten op het station Nijmegen Dukenburg omdat ik mijn rugzak bij Joep en Jorieke vergeten was, zij hadden mijn tas aan Yuras meegegeven. Aangezien je wellicht terecht kritiek hebt op de voorlopige rassenkeuze van mij. Welke rassen zou jij aanraden op basis van mijn bodemsoort?
  14. Dat komt mooi uit, moet wel lukken met vervoer in een kleine auto. Nu het aantal boompjes nog terugbrengen naar maximaal 2-3 of misschien 4 als ik echt niet kan kiezen. Is een M9 onderstam echt af te raden voor op zandgrond zoals Anna3 zegt of kan dat prima? @tielse flipje In de lijst van Yuras staat de notarisappel gewoon, tenzij je mijn lijst bedoelde.
  15. Zomer, herfst of winterappel maakt mij niet zoveel uit. Qua smaak mag een appel van mij best friszuur maar ook zoet zijn. Heb een lichte voorkeur voor oude rassen, zeker als ze weinig ziektegevoelig zijn. Een goed smakend en tolerant nieuw ras is daarentegen ook prima. Op internet is de informatie over deze rassen nog al wisselend, daarom ben ik in de "Groente & Fruit Encyclopedie" van Guy de Kinder en "Appel, Peer en Meer" van Velt gaan kijken. Alleen ook in deze twee boeken staan niet alle rassen uit jouw lijst vermeld. Meest interessant lijken mij deze: M9 Joseph Mush MM106 Trezeke Meyers M9 Red Topaz MM106 Gelber Edelapfel M26 Essching MM106 La Paix + Reinette Hernault M26 Gris Brabant + Melba MM 106 Keuleman + Reinette de Chenee + Veendammer glorie M9 Jan Steen + Reinette de Chenee + Imant MM106 Danziger Kantapfel Zijn het trouwens jonge boompjes of volwassen laagstambomen?
×
×
  • Create New...