Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Geiten (in/naast de moestuin)

Featured Replies

Geplaatst:

Wat zijn ze leuk zeg die geinige oogjes echt heel cool, wat staat je gras er mooi bij en ook hoog in je weitje, ken niks zien van de droogte.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja het stuk gras van de 2e foto is dit jaar nieuw ingezaaid en flink verwend met de sproeier. Dat zijn mooie malse sprietjes nu.

Het gras in het weitje er naast wordt al bijna te stug, misschien moeten we daar een keer met een echte maaier overheen

Geplaatst:

Geiten eten graag toch stug gras das lekker schraal worden ze sterk van,

ze hebben nog geen naam en 1tje kun je wel Loekie noemen

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, onze volwassen geiten hebben toch liever ander groenvoer als ze mogen kiezen. Ze eten dan liever paardebloemen dan stug gras.

Loekie Nee ze heten joerie en toerie (van Uri ) Maar dat zijn niet hun officiële namen hoor, we gaan ze houden voor een mooi stukje vlees, dus geven we ze geen naam. Tenzij ze de naam natuurlijk heel erg verdienen. Dan kan je niet om die regel heen

Geplaatst:

ik zou die beagle eerder opeten

• 2 weken later...
Geplaatst:
Ja het stuk gras van de 2e foto is dit jaar nieuw ingezaaid en flink verwend met de sproeier. Dat zijn mooie malse sprietjes nu.

Het gras in het weitje er naast wordt al bijna te stug, misschien moeten we daar een keer met een echte maaier overheen

Verwen jij die geiten niet teveel Jorieke? Malse sprietjes voor je geiten en het stugge gras ga je zelf maaien Ik ben niet zelfvoorzienend maar ik heb meerdere keren in mijn leven met geiten te maken gehad. Die vreten echt alles, ook dat wat de kippen en het varken laten liggen. Met een geit, een paar kippen en een varken ben je echt helemaal klaar volgens mij. Heb je geen vuilnisophaaldienst meer nodig. Tesamen vreet dat spul al je rotzooi op, inclusief eventueel plastic dat je nog in huis hebt.

Maar het kan natuurlijk dat het vlees van de geit beter smaakt als ze mals gras, wortelen, voederbieten e.d eten ipv stug gras en onkruid. Daar weet ik namelijk niets van, ik eet al 30 jaar geen vlees meer (mijn honden wel trouwens, die eten twee kilo geitenribben per week weg ).

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
  • Auteur

De geiten eten geen blaadjes die al zijn aangeknabbeld door een ander beest, dat spugen ze uit. Het liefste eten ze fruitbomen blad en takjes...

Het lange gras naast de wei (waar normaal geen beest staat) lopen we plat, en met een flinke regenbui (met wind) ligt het ook plat. De geiten halen dan echt hun neus er voor op hoor. De varkens zouden het nog wel eten, dat gaat perfect in de wei waar de schapen/geiten/varkens lopen. De ene lust dit, de andere dat.

Ze vreten met zijn allen al alle zooi op (geen plastic natuurlijk )... Het gemaaide gras drogen we, dat eten ze dan weer in de winter, of er slapen kippen op.

Geplaatst:

Zijn ze van weiland verplaatst?

Zullen ze wel leuk vinden om nu ook op de stapel hout te mogen klimmen

En loopt pappa geit er nu ook bij?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, ze lopen nu inderdaad in het stukje er naast. Bij papa geit, en tante geit. Al hangen ze daar niet zoveel rond.

Ze zijn er alleen wel achter dat ze blaadjes lusten, dus er wordt al flink tegen bomen en struiken opgeklommen er aan geknabbelt. Gelukkig eten ze nog niet veel, maar nog even en ze zijn een gevaar voor elke struik en boom die ik wil bewaren

Geplaatst:

Ja, op de moestuindag lagen ze later te slapen naast een stam in het hekje wat om de fruitboompjes staat

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, dat is niet zo erg Die bomen zijn wat hoger, daar kunnen ze nog niet zo goed bij. Maar de bessenstruik en de rij met koolplanten die aan de kant van de geiten staan...... die moeten ze niet opvreten

Geplaatst:

Doen jullie het slachten zelf?

Geplaatst:

Denk dat Jasmin wel vrienden heeft op de moestuin, die het zo voor je doen, thuis

Geplaatst:
Nee, dat mag niet (gelukkig maar )

Ja, wie kan er nauw zo'n lief geitje slachten

Geplaatst:
Denk dat Jasmin wel vrienden heeft op de moestuin, die het zo voor je doen, thuis

Ach, ik vermoed dat mijn man ook kan slachten. Nooit gevraagd, ga ervan uit. Maar niet iedere buitenlander offert zijn douche op voor zo'n spektakel... die gaan ook liever naar het slachthuis...

Geplaatst:

nee, niet elke buitenlander, maar ook niet alleen in de douche of een slachthuis....Van mij, niet bij mij, mag het hoor. Heb eens iets gelezen over hallal vlees en kan me er wel in vinden.

Geplaatst:

Als het niet voldoet aan geldende Nederlandse richtlijn dan mag het van mij niet hoor zelfslachten.

kom op zeg we kunen ook beetje TE begripvol of tolerant zijn dat alles maar moet kunnen.

Geplaatst:
Als het niet voldoet aan geldende Nederlandse richtlijn dan mag het van mij niet hoor zelfslachten.

kom op zeg we kunen ook beetje TE begripvol of tolerant zijn dat alles maar moet kunnen.

Wahaaa.... die troosteloze bende van het slachthuis is norm?? Ben je wel eens binnen wezen kijken??

Ben ik eerder voorstander van thuis slachten. Niet echt natuurlijk.

Ik maak me meer zorgen om de hygiëne dan om het dierenwelzijn. Slachten in een rustige omgeving, en het liefst met de hand, is diervriendelijker dan zo'n concentratiekamp-achtig slachthuis.

Geplaatst:

En de douce/badkamer is dan zogezegd de rustige omgeving

lijkt mij dat weinig mensen zitten te wachten op buren die een paar liter schapen/geiten bloed door het douceputje spoelen.

Geplaatst:

Heb eens gelezen wáárom het vlees zuiverder is, kan het nu niet vinden maar wordt vervolgd

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.