Jorieke123 Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 In een weitje naast de boomgaard houden wij 3 geiten. 2 vrouwtjes voor de melk, en een bok voor de baby-geitjes en dus eigenlijk ook voor de melk. Het zijn Toggenburger geiten, en hopelijk wordt dit het 1e jaar dat we ze kunnen melken. Als de bok snapt wat hij moet doen, en de vrouwtjes hem niet te erg vinden stinken Vanmiddag hebben ze het voor elkaar gekregen om over het (tijdelijke) hek te klimmen en alvast aan de boompjes te beginnen Ik had ze aardig snel door, dus ze hadden alleen de brem nog maar op. De bast van de fruitboompjes zit er nog aan. Het zijn hele leuke slimme dieren, ze mogen alleen nog wel wat tammer worden. De bok is al super tam, maar die stinkt dan eigenlijk weer net iets teveel om hem even lekker te aaien. We voeren ze nu hooi (zelf gemaaid, gedroogd en opgeslagen) en brokken. Andere dingen eten ze niet echt graag. Wortel spugen ze weer uit, en kool bladeren zijn ze ook niet echt dol op. Maar toch wil ik meer gaan verbouwen voor ze. Dus ik ben aan het testen wat ze dan wel graag eten . De bladeren van eeuwig moes vinden ze wel lekker. Dus die ben ik al flink aan het stekken, om er een klein veldje van vol te kunnen zetten. Van de melk willen we voornamelijk kaas gaan maken. En boter. Dit is een foto van toen we ze net hadden, ze zitten nog aan een touw omdat ze door de balkjes van het kastanje hekwerk konden.. Nu lopen ze gewoon 'los' in de wei: Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Echt tof, hele mooie dieren weer en ik denk dat je er veel plezier van zult hebben, even vra van een leek is geitenmelk lekker?Kaas van geit vindt ik zelf wat matig proeven maar je zal vast veel verschillende recepten hebben.Maar heel tof, op de een of andere manier geeft dieren eieren en zo geitenmelk met de groentetuin een heel leuk beeld. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 17, 2011 Author Share Posted January 17, 2011 Geitenmelk heeft een wat aparte smaak. Je moet er aan wennen en dan drinkt het lekker weg. Je kunt er natuurlijk van alles van maken. Van vla tot yoghurt en van zachte (witte, smeer-) kaas naar keiharde zoute overjarige kaas. Vooral die laatste variant is lekker! (hebben een tijdje terug een stukje gekocht in een kaaswinkel en dat was zo op ). De jonge kaas vind ik minder, maar dat vind ik ook van koeienkaas. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicoline Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 wat een mooie beestjes!heerlijk, geitenkaas.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Heb je gisteren Floortje gezien met haar resiprogramma, gisteren was ze op een Grieks eiland waar mensen opvallend oud en opvallend gezondactief blijven op hoge leeftijd,Oorzaak weinig vlees, eigen groente eigen honing en eigen geitemelk (wat gezonder dan van koe schijnt te zijn)Verder heeft geitenmelk een stof inzich wat mensen blij en vrolijk maakt vertelde ze dus vooral doormelken Jorieke Oja ook nog veel eigen gemaakte wijn dronken ze. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Wij hadden vroeger ook geiten, waarvan ik het merk niet meer weet.Het liefst aten ze zo droog mogelijk voer.Nam je een overijpe meloen mee van de markt voor ze, dan at de kat er maar van, want de geiten moesten het niet.Maar hooi, stro , takjes en bonen, daar waren ze gek op. En tabak.Kwam mijn vader met een pakje shag de tuin in, dan stormden de geiten op hem af, om maar wat shag te krijgen. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 geitenmelk is heerlijk en romig en lichtverteerbaar.tuurlijk smaakt het anders dan koemelk.....is ander beessie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Bert heb jij ook beestjes (in je wei niet op je hoofd bedoel ik) Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Mijn buur heeft geiten, zo'n 15 ongeveer. Nu dat onze tuin vol met fruit en groenten staat is er toch 1 geit tot 2x langs helemaal achter de tuin langs de boomgaard mijn fruit komen opeten (1/6) en 2 laagstam appelbomen. De beek was kurkdroog wat de toegang tot de tuin mogelijk maakte. Dat hebben we gefixt door prikkeldraad te zetten. De 2de maal is er een kleine geit ONDER de draad kunnen kruipen door deze te forceren.Natuurlijk groeit dit terug maar mijn tijd die ik erin heb gestoken komt niet terug. Resultaat; Mijn buur gaat mij vergoeden en mijn hakbijl en baseball knuppel staan allebei achter in de tuin. Spijtig voor hun maar als het niet anders kan... Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 11, 2011 Author Share Posted May 11, 2011 Rotbeesten zijn het... (vanuit het oogpunt van de moestuin/fruitbomen eigenaar) Ze zijn hier ook al een paar keer ontsnapt en ik heb ze toen uit de sla bakken en fruitbomen moeten trekken. Grrrr Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Toen ik zag wat de geit allemaal had opgegeten werd ik rood van woede. Ik denk dat ze geluk had dat ze niet voor mijn neus stond want ik had er fricassé van gemaakt. Zo pissed dat ik was.En dan de 2de maal was het genoeg. Ik heb bij de buur gebeld en hem tot bij de planten 'getrokken'. Ja, die kroop in zijn schoenen van schaamte. 4 braamstruiken, 5 bosbessenstruiken, 2 appelbomen, 2 kiwi's, 5 kolen, 2 knolvenkel. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 11, 2011 Author Share Posted May 11, 2011 Gelukkig zijn ze bij ons alleen nog maar ontsnapt op eigen terrein. Dus uit hun eigen weitje, maar niet van ons land af. We hebben daar een hoger, ander hek omheen. Dus bij de buren kunnen ze gelukkig niet komen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan123 Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 vorigt jaar hebben onze schapen m,n aardbeien planten kaal gevreten.was het hekje vergeten dicht te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Andere dingen eten ze niet echt graag. Leuke geiten Jorieke, maar zijn het wel geiten? Wij denken erover om een paar geiten te lenen volgend jaar zodat ze ons landje buiten het dorp kaal kunnen vreten. Geiten eten volgens mijn informatie namelijk alles wat los en vast zit. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 13, 2011 Author Share Posted May 13, 2011 Ik bedoelde meer in de trant van voederbieten en aardperen ofzo. Iets wat je voor ze kunt verbouwen. Onze bok eet wel meer, die verwen je wel met een wortel, of een stuk oud brood. Maar de 2 dames eten liever gras, blaadjes, en alles wat groen is. Paardebloemen zijn ze ook gek op. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 1, 2011 Author Share Posted June 1, 2011 Als jullie geluk hebben, loopt er tijdens de moestuindag een jong geitje rond! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Tof, dus dat betekend dat je binnenkort kan gaan melken en meer kaas maken ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 19, 2011 Author Share Posted June 19, 2011 Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa 2 babygeitjes!!! 2 bokjes om precies te zijn Ik ga gauw weer kijken Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Leuk. Van harte. Ik hoop snel op foto's. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 19, 2011 Author Share Posted June 19, 2011 lelijke foto's, zo in de donkere schuur. Maar goed, je ziet dat het geitjes zijn Ze lijken beide op hun donkerbruin/zwarte vader! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Wat tof zeg gefeliciteerd, was het een tweeling of heeft iedere moeder er 1 ?vet leuk , als zr droog zijn krijgen we wel even filmpje he Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Kom naar de moestuindag zie je nog beter. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 19, 2011 Author Share Posted June 19, 2011 Een tweeling, de andere geit is helaas niet zwanger. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Gefeliciteerd met de babygeitjes, die bokjes zijn . Zorgt de moeder goed voor ze? Wel jammer dat het geen meisjes zijn, Wat ga je met de lammetjes doen nu ze geen melk kunnen leveren?Wij hadden ook toggenburgers, veel witte geiten maar ook boerbokgeiten. díe zijn leuk. Die kleine wollige lammeren heerlijk. Oh ja. ook hadden we anglo nubische geiten, met van die lange oren, in allerlei kleuren, hoe leuk. De geur van geiten vind ik nog altijd zo lekker. Die van de bok wat, nou veel, minder. Maar ja zonder bok geen lammeren hé.Succes met het laten opgroeien, hoewel vaak gaat dat vanzelf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Wat leuk!! Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts