Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zeevenkel


dennislp

Aanbevolen berichten

Ik vindt het een leuk plantje anders als normale plantjes, blijft vrij klein en groeid langzaam als een rotsplantje,

vorige jaar deed het bij mij goed, maar ik vermoed dat het een van de dingen is die bij mij helaas zijn stuk gevroren.

Als ze echt dood zijn, ga ik wel nieuwe kopen (dacht dat ik ze bij V-huis gekocht had)

Geproefd nog niet.

Ik vindt alle ""zeegroente ""plantjes trouwens heel leuk.

Mischien hebben Eva en Jorieke ze ook.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Culinair niet heel bijzonder. Gewone venkel is zachter en heeft meer smaak.

 

Wel leuk in een verzameling.

 

Als je een zoute groente wilt eten (ook zonder toevoeging van pekelwater) is ijskruid (Mesembryanthemum crystallinum) wel een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag zou de sceptici willen uitnodigen eens een rit te maken langs de Franse en de Nederlandse kust. Het groeit er massaal.

 

De plant is even winterhard als fluitekruid, peentjes, etc. Vaste plant dus.

 

Wel op een goed gedraineerd plekje zetten. Dus in gewone tuingrond.

 

 

Tuurlijk zijn de zaden scherper van smaak als het loof. Allicht krachtiger als gewoon venkelzaad. Ik ging er vanuit dat het om het gebruik van het loof ging. Waarom eigenlijk? Misschien associeer ik venkelzaad met de meer exotische keuken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij wordt dan ook wel de zeeasperge genoemd dennislp

Het is inderdaad een vaste plant maar moet je dan wel wat bescherming geven wil de plant het redden:

Grow it in a container on you window sill or in the open ground.

Best watered with a saline solution (1 teaspoon of proper sea salt in a pint of water).

Prefers a light sandy soil (or well drained) and a sunny position.

Likes a warm sheltered position and protection from the worst of our Winters will ensure continuity from year to year.

Schijnen twee soorten te zijn:
There are two main types of samphire - marsh and rock - you can enjoy it at its prime from June to September.

 

Marsh samphire

Resembling miniature cacti, marsh samphire is sometimes sold in reputable fishmongers, but by far the best way to get hold of these hardy plants is to pick-your-own at low tide. Take along a pair of wellington boots - it's a muddy, but rewarding job. One of the best places to forage for samphire is on the Norfolk coast.

 

Rock samphire

A rare plant, related to parsley and fennel. It has an earlier season than marsh samphire, and is in season during spring, rather than summer. Aficionados swear by the superior flavour, but it's hard to find, and marsh samphire with its characteristic saltiness makes a fine alternative.

 

In the kitchen

Samphire is usually boiled and served warm with butter. Because it doesn't keep well, it's often pickled. Try serving it as a regional British accompaniment to fish dishes.

Ik kom de zeekraal overigens onder twee namen tegen, wat is het verschil tussen?

Crithmum maritimum - en

Salicornia europaea

 

http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Salicornia+europaea

http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Crithmum+maritimum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Crithmum maritimum is de zeevenkel, een schermbloemige plant

Salicornia europaea is de echte zeekraal, een amaranth achtige (spinazie)

 

Wat leuk dat Crithmum maritimum twee ondersoorten kent. Dat wist ik niet.

 

Salicornia europaea kent ook meerdere ondersoorten. Een wat hoger groeiend, taaier type van droge grond. En het kleine type wat overstroming nodig heeft. Alleen de laatste vind je in de winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk in Amerika wordt daarom vaak de zone erbij vermeld inderdaad,

omdat vast niks over winterhard zegt.

 

Over zeevenkel vindt je heel wisselende info. over winterhardheid op internet ik denk dat Jorg gelijk heeft en met extra bescherming de zeevenkel het mischien overleefd, strenge winter en je hebt toch probleem maar ik zet voortaan gewoon vorstvrij weg.

Heeft jouw zeevenkel dan deze winteroverleefd Jorieke ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeevenkel is een vaste plant in ons klimaat. Ze is onderdeel van de wilde flora en tegen onze winters opgewassen.

 

Maar ik kan me voorstellen dat een in het beschutte binnenland opgekweekte (sappige) plant wat vorstgevoeliger is als de taaie planten aan de kust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...