Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaai plan makkelijke moestuin


Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijd aan het lezen op dit forum en moet zeggen dat ik al een hoop geleerd heb. Het enige waar ik echt nog moeite mee heb is het maken van een zaai plan. Daarmee bedoel ik, welke groentes ga ik zaaien, wanneer moet het de grond in, wat komt wanneer op en wat stop ik er daarna in?

Op dit moment heb ik 4 mm bakken, een tunnel, een koude bak, 4 van die kweek bakjes en een halve regenton voor de kruiden.

 

Wie zou mij kunnen helpen met het maken van een zaaiplan want ik weet echt niet hoe ik moet beginnen. (natuurlijk ook rekening houdend met dat rouleren of hoe dat ook heet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las trouwens ergens dat je eerst moest beginnen met het maken van een lijst van dingen die je lekker vind en dus graag zou willen verbouwen. Dit is mijn lijst. Mocht je een goede aanvulling hebben dan is je idee welkom. Het is een lange lijst en ik snap dat het niet allemaal mogelijk is maar het is een eerste opzetje, er kan altijd nog gestreept worden.

 

  • Aardappelen
    Aardbeien
    Andijvie
    Aalbes
    Ananaskers
    Blauwe bes
    Bietjes
    Bieslook
    Bloemkool
    Boerenkool
    Boontjes
    Broccoli
    Basilicum
    Doperwten
    Dille
    Dragon
    Ijssla
    Meloen
    Peterselie
    Prei
    Peper
    Pluksla
    Paprika
    Spinazie
    Tomaten
    Uien
    Witlof
    Wortelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je niet al te druk moet maken om het rouleren. En op alle zakjes staat wanneer je ze moet zaaien. Kijk dan bij de meeste gewassen (m.u.v. pepers en tomaten bijv.) naar wanneer je ze buiten kunt zaaien. Niet alles hoeft binnen voor worden gekweekt.

 

Dit jaar moet je gewoon DOEN. Niet teveel piekeren. Gewoon kijken op het zakje, en in de grond met die zaadjes.

 

Houd een beetje ergens bij hoeveel je zaait, wat je met de plantjes doet (afstanden bijv. etc. staan ook op de zakjes)

Je gaat nog veel 'fouten' maken dit jaar, en volgend jaar ook nog wel Is alleen maar leerzaam!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat het voornamelijk "doen" is maar daar ben ik niet zo goed in

Ik heb graag duidelijk voor mezelf wanneer wat de grond in moet en dat ik van te voren al weet hoe dat het beste moet. Ik heb nu (voor dit jaar) al wat gezaaid, sla, wortelen en bloemkool. Er gaat later nog meer de grond in en het eerste dat ik al heb geleerd is dat je niet alle zaadjes uit het zakje hoeft te zaaien. Dit jaar dus een overdosis aan sla en bloemkool

Het zaaiplan dat ik wil maken is voor volgend jaar. Ik ben een pietje precies en wil voor volgend jaar graag een schema maken wat ik in welke maand moet zaaien....yep control freak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik al, althans het boek is mijn internet en pen en papier is mijn laptop. Ik ben van de nieuwe generatie

Het hoeft ook niet uitgetypt te worden hoor maar misschien een paar tips. Ik ben nu aan het lezen over wat groente is en wat fruit. En nu ben ik opzoek naar de betekenis van "zaadecht". Dit met oog op het kiezen van een goed aarbeien plantje/zaadjes. Waar ik op dit moment bijvoorbeeld veel aan zou hebben is wat ik in welk jaargetijden zou kunnen zaaien. Zover ik weet moet spinazie in het najaar omdat daar vorst overheen moet voor je kan oogsten?! klopt dit?

 

Heb al een lijstje gemaakt van de planten maar omdat er zoveel verschillende aardappels zijn kom ik er niet uit wanneer ik het de grond in moet stoppen. Wie heeft er ervaring met aardappels, weke kan je het beste gebruiken?

 

Ik weet dat het een flinke vraag is maar ik weet zeker dat ik er met een beetje hulp van jullie wel uit kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even wat info gezocht over aardbeien. Ik las dat je die rond februari-maart moet planten (binnen) en dat ze naar buiten kunnen na 15 mei (ijsheiligen) Als ik ze nu nog wil planten, ben ik dan te laat? Kan ik nu beter aardbeien plantjes kopen?

En klopt het dat ze op een goed zonnige plaats moeten staan? Ik heb maar zon in de tuin tot een uur of 13.00

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch echt een mooi boek nemen (eentje van Velt bijv.) want op internet vind je gewoonweg teveel info.

Voor veel plantgoed zou ik dit 1e jaar naar een welkoop of tuincentrum gaan. Daar hebben ze bijv. maar een paar soorten aardappels. Hoef je niet te kiezen uit vele pagina's.

 

Als je iets in feb-maart moet zaaien, dan ben je nu te laat ja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke maat heeft je bak en zijn je vakken? Dat is wel even handig om te weten

 


  • Aardappelen: Zou ik in een grote zak of tas of megamand of bloempot doen. Laat ze alvast spruiten door ze op een lichte plek te leggen niet te warm en niet in de volle zon. kan je op je gemak even lezen over aardappels telen in zakken.
     
    Aardbeien: Doe het lekker makkelijk en koop wat plantjes. Er kunnen er 1 a 2 in een vakje. Neem Ostara. Dat is een makkelijk ras en een doordrager. Tot eind mei de bloemen halen en dan heb je tot het eind van de Hefst steeds wat aardbeien Kan ook leuk in een pot of balkonbakken.
    Bosaardbeitjes heb je ook als doordragers en die willen wat minder zon.
     
    Andijvie: 4 in een vak, dus prik 4 gaatjes met je vinger en leg in ieder gaatje zaadjes. grond vochtig houden en komen ze beide op dan knip je de kleinste weg.
    De kropjes zijn iets kleiner te oogsten dus kropje is voor een stampot voor personen genoeg. Die andere 2 kunnen iets groter worden in de week of weken dat je ze nog laat staan. Als je om de 2 a 3 weken een vakje zaait kan je regelmatig andijvie eten. Is makkelijk om te telen.
     
    Aalbes: zou moeten kunnen in de MM. Ik denk dat je ruimte zat hebt en je deze beter in de volle grond kan planten. Hoe zonniger hij staat des te zoeter de vruchten zijn. Vogels eten je bessen op.
     
    Ananaskers: je hebt een gewone en een dwerg versie. In pot zouden ze beide kunnen dus ook in een vak van de MM. Nu voorzaaien binnen.
    Na half mei uitplanten.
     
    Blauwe bes: is hier een heel topic over, hebben dacht iets van turf nodig, zuurdere bodem.
     
    Bietjes: makkelijk, 9 in een vak. Prik dus 9 gaatjes en leg in ieder gaatje een zaadje. Goed opletten want uit een zaadje komen meerdere plantjes. Laat je het zo dan krijg je kleine bietjes. Wil je bietjes zoals uit de supermarkt dan moet je uitdunnen, dus de rest KNIP je weg zodat er een sterk plantje blijft staan. Mag niet uitdrogen, jong bietenblad kan je eten in een salade.
     
    Bieslook Is een vaste plant en niet zo moeilijk. kan je in een vak zetten.
     
    Bloemkool: 1 per vak. kan je gelijk op zijn plek zaaien of in potjes voorzaaien. Bloemkool duurt lang en is moeilijk! heeft regelmatig wat voeding of extra compost nodig.
     
    Boerenkool: 1 per vak. Dacht in mei zaaien zodat je in/na de winter kan oogsten.
     
    Boontjes: tuinbonen en sugar snaps nu al erin. Spercie boontjes e.d. vanaf half mei. Houden niet van kou. lage planten, stamboontjes dus, 9 per vak. Stokbonen, hoge dus, klimrek geven en 8 per vak.
     
    Broccoli: kan je gelijk in een vak zaaien of voorzaaien. 1 per vak. Je kan er ook 4 per vak zetten en later verplanten zodat er 1 overblijft. weer zaadjes en de sterkste laten staan. Broccoli is erg leuk en als je dadelijk de hoofdbloem geoogst heb groeien er opnieuw kleine broccolietjes, zijscheuten. Minder dan de hoofdbloem maar heerlijk om mee te roerbakken ofzo. Opletten, met alle kolen op de rupsen van de koolwitjes.
     
     
    Basilicum, kan je gelijk in een vak zaaien of als je juist in potten e.d. kruiden wil doen daarin. Voorzaaien mag maar hoeft niet. basilicum houdt niet erg van kou dus de temperatuur iets in de gaten houden zeker met rode soorten.
     
    Doperwten: heel snel de grond nog in, zelfde verhaal als bonen, 9 laagblijvend en 8 als ze gaan klimmen
     
    Dille, kan je tussen de bonen zetten of in de buurt om luis tegen te gaan. Ik had er 4 in een vak en vond het wat ielig. Ze worden vrij hoog. Nu dacht ik om er 9 te doen en evt. uit te dunnen als het te veel zouden zijn.
     
    Ijssla: zelfde als gewone sla. 4 in een vak. zaadjes per gaatje en de sterkste laten staan.
     
    Meloen: binnen voorzaaien en pas na half mei naar buiten. Heeft veel warmte nodig en zonder kas schijnt het amper te doen te zijn.
     
    Peterselie. Is 2 jarig, kiemt lastig, zaai gelijk waar je hem hebben wil of doe makkelijk en koop een plantje. Bij veel oogsten 4 per vak en als je niet zoveel gebruikt 1 per vak. Komt volgend jaar terug en schiet uiteindelijk in bloei. Makkelijk om de zaden dan te oogsten. Dus als je ieder jaar een plant zet heb je altijd peterselie.
     
    Prei: langzame groeier, maar wel het proberen waard. Je hebt vroege prei, zomerprei,herfst prei en winterprei. Het seizoen is de tijd die je kan oogsten. Herfst prei kan dus niet goed tegen vorst, winterprei wel.
    Voor zomerprei ben je wat aan de laten kant maar herfstprei en winterprei kan nog heel goed. 9 In een vak.
     
    Peper: voorzaaien, in febr. maart. Kan niet tegen vorst, wil veel warmte. Doet het goed in pot en in de kas. 1 in een vak. Na half mei uiteraard.
     
    Pluksla: makkelijk en lekker en vrij snel. 16 per vakje is netjes verdeeld. Je kan iets ruimer zaaien, dan moet je uitdunnen. Laat het hart heel met oogsten en het groeit gewoon weer verder. Lekker ook voor een broodje gezond enzo!
     
    Paprika, zelfde als peper.
     
    Spinazie doethet goed in het vroege voorjaar of juist weer een soort voor na de zomer. Kijk op je zakje. 9 per vak. Als je hele kleine bladeren wilt eten dan zaaien veel dikker.
     
    Tomaten: 1 per vak, nu voorzaaien en pas na half mei naar buiten. Tomaten worden niet graag nat.
     
    Uien: zaaien schijnt lastig te zijn. Plantuitjes heel simpel. 16 per vak en voor een groter ras 9 per vak.
    Ook het loof is eetbaar.
     
    Witlof ik dacht aan 4 per vak. je hebt aan het einde van jaar de wortels nodig en die moet je in emmers in het donker wegzetten zodat je witlof krijgt. Is een heel goed topic over hier op het forum.
     
    Wortelen: nu zaaien, kiemt wat traag. 16 per vak, ik doe 2 zaadjes per gaatje en dan weer de sterkste laten staan als ze beide kiemen. Laat zich niet verplaatsen. Duurt wat lang maar ze worden wel erg lekker. mogen niet uitdrogen.
     

 

Als je sla oogst kan je er weer iets anders inzetten. let dan op dat dit een andere familie is. Dus een koolsoort bijvoorbeeld. Het is niet heel erg als je het een keertje wat anders doet maar met deze regel moet het gewoon goed gaan. Iedere keer dat je een nieuw gewas plant of zaait dan schepje in dat vak even wat nieuw compost erdoorheen.

 

Tomaten en komkommers en kolen hebben wat meer voeding nodig. Compost er extra bij moet genoeg zijn maar je zou ook wat plantenvoeding kunnen gebruiken.

Radijs en rucola hoort bij de kool familie!!!

Ik zag geen kropsla op je lijstje, ook 4 in vak, kan je ook steeds de buitenste bladeren plukken, erg lekker en makkelijk en zo kan je steeds opnieuw oogsten en de krop groeit weer vedrer. Tot de sla doorschiet. Dus een bloem gaat maken, dan is ie niet lekker meer dus snel oogsten.

 

Pffff lamme hand van het typen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw wat een verhaal weer rantje!! Super veel dank.

Ik ga op mijn laptop een mapje maken van elke soort dat ik wil gaan verbouwen en zal al je info opslaan. (dan blijf ik niet constant vragen stellen waar al op geantwoord is )

 

Wat betreft de aardbeien, ik dacht dat ik wel hangbakken kon maken aan mijn schutting. Daar staat het tot 13.00 a 14.00 in de zon en aan het einde van de dag (later in de zomer) waarschijnlijk ook nog even.

Ik las alleen dat er veel soorten waren en dat de 1 vroeg vruchten geeft en de ander wat later. Ik zou het 't leukst vinden als ik de hele zomer door aardbeien zou kunnen oogsten. Maar welke rassen zijn vroeg/laat bloeiers?

Verder denk ik van aardbeien inmiddels alles wel duidelijk te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meer zon de aardbei krijgt des te zoeter en lekkerder is hij. Er zijn meerdere soorten die je dus kan blijven pukken: de doordragers dus.

Ik noemde de ostara, ook omdat ik me daar verder niet in verdiept heb. Maar dat schijnt een makkelijke en goed aardbei te zijn met een goede opbrengst.

 

Vroege zijn dus vroeg rijp, midden dus halverwege het seizoen en late dus vlak erna. Maar die zijn dan voor een periode te plukken en niet zoals de doordragers een lange periode.

 

Qua zon zou het moeten kunnen al is het misschien net wat weinig.

Bosaardbeien zijn kleiner maar wel erg lekker en willen juist wat minder zon.

De baron van Solemacher is ook een doordrager.

 

Voor bijna een jaar rond zou je dus wat vroege moeten hebben, wat midden en late rassen. In combinatie met doordragers. Borsalino heeft een heel mooi draadje lopen over aardbeien. Ik bepek mezelf gewoon even tot wat ik nu heb en kan volgend jaar altijd nog iets anders erbij nemen. Maak het je niet moeilijker dan het is.

 

Das de grootste fout die ik maak, te veel dingen die ik niet kennen en dan puzzel je je suf. Dus houd het even eenvoudig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das de grootste fout die ik maak, te veel dingen die ik niet kennen en dan puzzel je je suf. Dus houd het even eenvoudig

 

Ja daar moet ik inderdaad om denken. Ben nogal van het groots aanpakken Ik zal me eens wat gaan verdiepen in de soorten aardbeien die er zijn. Snap nu iig wat doordragers zijn en hoe ik het 't beste kan doen. Nog 1 vraag. Voor 15 mei hoef ik dus geen aardbeien planten buiten te zetten wegens de kou? klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, want aardbeien zijn winterhard en doen het zelfs beter buiten

Kijk of je ergens stekken vandaan kan halen. Mocht je ze nu kopen en er zitten bloemen in dan moet je ze eruit halen, tot eind mei

En niet gelijk in de grond zetten dan, even aan buiten laten wennen want die planten zijn waarschijnlijk voorgetrokken en dan is de klap zo groot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check helemaal duidelijk. Volgende week maar eens opzoek naar aardbeien plantjes. Stekjes ga ik hier in de omgeving denk ik niet vinden. Mijn vrienden en familie zijn niet zo van die tuiniers dus die hebben dat vast niet

 

Dan even wat anders. Ik heb zo'n mooie tunnel die op dit moment erg nutteloos staat te wezen. Is er iets wat perse in zo'n tunnel moet groeien? Vraag me af wat het nut is van zo'n tunnel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tunnel is op zich best handig hoor.

Je kan het seizoen iets vervroegen of juist verlengen.

Maar nu is het seizoen al echt begonnen dus bewaar 'm anders even tot het najaar Je eerst even orienteren wat je lukt en wat niet. Als je nu even wat laat voor wat het is en je verdiept in wat nu echt belangrijk is dat heb je het een stuk makkelijker en blijft de info ook beter hangen. Straks weet je van heel veel dingen iets maar niet wat je moet weten. Gun jezelf even de tijd om te 'leren' , en dat gaat vrij snel hoor, ik ben vorig jaar pas in juni begonnen en weet inmiddels in grote lijnen wat ik wil en waar ik mee bezig ben.

 

Spinazie en sla zijn wel goed beschermd tegen hagelbuien e.d.

En 't wordt er ook lekker warm in maar dan moet je ook weer ventileren en luchten, rekening houden met zonverbranding enzo.

 

Vroege aarbeien kan je er ook onder zetten zodat je misschien een week of eerder aardbeien kan oogsten.

Maar als straks alles lekekr groeit in je tuin en het is eens slecht weer dan duik je eens achter de pc om de ervaringen over die tunnel te lezen en bedenk je wel waar je hem zelf voor zou willen gebruiken.

 

Stap voor stap, rustig aan Je kan het jezelf zo moeilijk maken als je wilt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb m'n zadenlijst in excel gezet,

- elke maand een kolom

- bovenste rij cellen de zaai maanden van een plant/groente geef ik dan een groene cel kleur

- onderste rij cellen de oogst maanden een rode kleur achtergrond kleur

(eigenlijk net als op het zaaizakje)

20120418-zaai-schema19921334770739.jpg

 

Met outlook dan de datum die ik denk te gaan zaaien met een jaarlijks terugkerende afspraak (tomaat 15 maart)

 

De verwachte oogst datum vindt ik zelf wel handig, dan kan ik van te voren voor die plek alvast wat zaaien wat er dan gelijk weer in kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kuikhoven, als je in het midden van het land woont kan ik je wel aan een plant helpen... Naam is mij even ontschoten, kan ik je na zondag wel geven. Ik dacht "corona" (volledig biologisch geteeld). Ik kreeg vorige week 20 2e jaars planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stekjes ga ik hier in de omgeving denk ik niet vinden. Mijn vrienden en familie zijn niet zo van die tuiniers dus die hebben dat vast niet

 

Misschien een goed moment om nieuwe vrienden te zoeken

 

Dan even wat anders. Ik heb zo'n mooie tunnel die op dit moment erg nutteloos staat te wezen. Is er iets wat perse in zo'n tunnel moet groeien? Vraag me af wat het nut is van zo'n tunnel

 

Er zijn heel veel mensen die je kunnen vertellen hoe en op wat voor manier zo'n tunnel nut heeft. Ik vertel je dat je 'em net zo goed bij het oud vuil kunt zetten (of gratis af te halen op Marktplaats). Als tuinieren zonder gedoe en met oog voor estethica je aan je hart gaat dan doe je het zonder zo'n tunnel. Gaat ook heel goed, al zullen tientallen mensen op dit forum je anders willen laten geloven. Maar geloof mij. Ik heb nog nooit een tunnel gebruikt en ik heb al jaren prachige en veeel! tomaten, courgettes, pompoenen, augurken, en weet ik wat ze allemaal onder die tunnels proppen. Het kan ook zonder!!!!! Dus als je het lelijk vindt, wegdoen dat ding! Maar als je het mooi vindt, of al in april paprika's wilt eten of zo dan moet je 'em houden.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kuikhoven, als je in het midden van het land woont kan ik je wel aan een plant helpen... Naam is mij even ontschoten, kan ik je na zondag wel geven. Ik dacht "corona" (volledig biologisch geteeld). Ik kreeg vorige week 20 2e jaars planten.

 

 

Ik woon in Almelo dus waarschijnlijk een beetje uit de buurt gezien jij uit Gelderland komt. Woon je toevallig in de buurt van Zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijstje in excell, dat is een goed idee. Zouden we geen topic openen waar iedereen zijn "lijstje" in zet....op den duur hebben we een heel complete lijst waar we allemaal wat aan hebben. Nu komt het, ik ga maar een hele kleine inbreng hebben want ben er mijn eerste jaar mee bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...