Liesje Geplaatst: 4 mei 2012 Share Geplaatst: 4 mei 2012 Hallo allemaal, Zoals het topic eigenlijk al zegt heb ik twee vraagjes; en omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden, even wat beeldend materiaal erbij: Dit is een fotootje van mijn rode poot-uitjes. Veilig onder een gaas-constructie (met dank aan het moestuinforum ) om ze te beschermen tegen allerlei ongedierte. Ze staan half in de (middag)zon, half in de schaduw. Ik vind alleen dat ze er nogal iel bij staan. Is het normaal dat het loof op een gegeven moment 'omvalt'? Dit is een fotootje van één van mijn stamdoperwtjes. Gisteren stonden ze er nog fier bij, nu zijn ze ineens aangevroten! Sommigen zijn in één dag ineens helemaal kaal gegeten! Kunnen jullie aan de hand van dit fotootje zien welk gespuis de dader is geweest? Er lijkt een soort witte aanslag op sommige blaadjes te zitten...of zijn het misschien ordinaire slakken? Ik zie die nl op het moment bijna niet in mijn tuin (heb meerdere slakkenvallen staan). Alvast bedankt voor jullie reacties! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rubo Geplaatst: 4 mei 2012 Share Geplaatst: 4 mei 2012 Uitjes: ja hoor, is geen probleem al lijkt het vreemd.Bonen: is slakkenvraat. Wees blij dat ze de stengen niet gevonden hebben maar alleen wat blad. Je zou slakkenkorrels kunnen stroien (een klein beetje is genoeg = 2 per plant en iedere dag controleren) Andere methode is 's nachts wegvangen met een zaklamp erbij. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 4 mei 2012 Share Geplaatst: 4 mei 2012 (aangepast) Die uitjes zien er normaal uit hoor. Dat loof wordt steeds dikker en dan kan je er ook af en toe een stengel afhalen om door de sla te verwerken. Als het loof eenmaal zo hoog is, hoeft er eigenlijk geen gaas meer over want de vogels kunnen er nu niks meer mee beginnen. Uien zijn een ondiep wortelend gewas. Daarom is het soms wel nodig om in tijden van droogte wat bij te gieten. ......taalfoutje verwijderd 4 mei 2012 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Liesje Geplaatst: 4 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 4 mei 2012 De rotzakken. Nou ja, sommigen zijn al helemaal kaal, dus dan ben ik maar blij dat ik nog twee exemplaren stand-by heb staan op de vensterbank. Ik zal de aangevroten exemplaren binnenkort even vervangen. Misschien nog maar een bier-slakken-val er ook nog tussen zetten, en binnenkort eens kijken voor slakkenkorrels. @Kamilla; de vogels misschien niet, maar mijn katjes wel . Die willen nog weleens met hun dikke lijf tussen de gewassen liggen en zo ervoor zorgen dat de boel verpietert, haha Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
lombok Geplaatst: 6 mei 2012 Share Geplaatst: 6 mei 2012 Wanneer het slakken zijn moet je slijm sporen zien, bij het zien van de foto zie ik zwarte pikkels dit zou kunnen duiden op een rupsje meestal een groen die moeilijk visueel te zien is.Vwb. de rode uien deze staan er perfect bij omdat deze al hoog staan zijn deze mogelijk te vroeg gezet. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 7 mei 2012 Share Geplaatst: 7 mei 2012 Ik heb nog nooit rupsen in mijn erwten gehad, welke zijn dat dan? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Liesje Geplaatst: 7 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 7 mei 2012 Ik denk eerlijk gezegd dat die zwarte spikkels stukjes aarde zijn. Ik heb één slijmspoor gezien idd, maar sinds ik eergisteren slakkenkorrels heb gestrooid geen extra vraat meer waargenomen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.