GWB Geplaatst: 11 mei 2012 Share Geplaatst: 11 mei 2012 Voor mijn permacultuur moestuin ben ik eigenlijk op zoek naar Goumi-struiken, in het Nederlands ook wel Olijfwilg genoemd. Dit zijn meerjarige bessenstruiken die stikstof in de bodem vastleggen (net als bonen). Liefst de soort Eleagnus Multiflora want daarvan schijnen de bessen ook erg lekker te zijn. Wie weet waar ik die in Nederland of België kan kopen? Ik ben er al een flinke tijd naar op zoek, heb vorig jaar via een webwinkel wel zaden op de kop kunnen tikken, maar die willen tot nu toe nog niet ontkiemen. Dus misschien is een struikje dan toch handiger..... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 11 mei 2012 Share Geplaatst: 11 mei 2012 Olijfwilgen staan altijd wel op MP des oort zou je moeten navragen,stek met olijfwilg is meest handigst lijkt mij. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 11 mei 2012 Share Geplaatst: 11 mei 2012 Ik kan er aan komen voor € 4,75 p.s. in P9 potje. Komen over een paar weken op de site. Maar als je hem eerder ergens anders kunt vinden is dat natuurlijk ook prima Moet wel eerst even bij de kweker kijken of de kwaliteit naar m'n zin is. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 11 mei 2012 Share Geplaatst: 11 mei 2012 ow vertel es ? wat is dat ? Is dat winterhard ? Moet ik gaan googlen natuurlijk ..... ja ja ... oké oké Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 11 mei 2012 Share Geplaatst: 11 mei 2012 Eetbaar? Zijn alle olijfwilgen besjes eetbaar? Wij hebben een bonte versie, meer weet ik er niet over Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
GWB Geplaatst: 14 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 14 mei 2012 Beste Frank, Kun je er dan alvast een paar voor mij reserveren? Ik zou er graag 7 willen... Boskoop is voor mij nog wel aan te rijden, maar die aanbieder op marktplaats zit ergens in Friesland, dat vind ik wel erg ver weg.... En voor zover ik kan nagaan produceren alle Eleagnus soorten eetbare bessen, of ze allemaal even lekker zijn is natuurlijk wel de vraag. Daarom wil ik graag de multiflora. Dit staat er over deze soort in de eetbare planten database van http://www.permacultuurnederland.org: Langstelige olijfwilgElaeagnus multiflora Plant familie: Elaeagnaceae (Duindoornfamilie) Plantenlaag: Struiken Plantenfuncties: fruit, vers eetbaar, verwerkt eetbaar, windkering, omheining, groenbemester, bijenplant, Bloeitijd: oktober - december Oogsttijd: april - juni Beschrijving: Familie van de Duindoorn. De olijfwilg leeft in symbiose met een bacterie van het geslacht Frankia die in wortelknolletjes stikstof bindt. Dit proces vindt vooral plaats in jonge wortels. Door de stikstoffixatie is er lokaal meer stikstof in de grond. Bladverliezende struik met eetbare friszure vruchten. De hoogte na 10 jaar is 2 m. De bloemkleur is lichtgeel. Deze plant is goed winterhard en kan ook tegen zout. De vitaminerijke vruchten zijn aantrekkelijk rood, met zilveren glans en ongeveer 2 cm lang en 1 cm breed. De zuurzoete, wrange vruchten geschikt voor jam, confituur en voor vers gebruik. De eiwit- en vetrijke zaden kunnen na het pellen rauw of gekookt opgegeten worden en hebben een fijne smaak. Uit de vruchten kan ook olie worden geperst.Om te kunnen oogsten is een warme, beschutte standplaats noodzakelijk. Een ondersoort is de Elaeagnus multiflora ovataEetbaar hiervan zijn de zaden en het fruit. De bessen moeten heel rijp zijn voor ze rauw te eten zijn. Door hun zure smaak worden ze vaak verwerkt, in taarten en jam.De zaden zijn ook zowel rauw als gekookt te eten. De kleine bloemen hebben een heerlijke geur.Het is een gemakkelijk plant die het op veel verschillende bodemkwaliteiten goed doet. Als struik ook bruikbaar voor windkering. Als soort ook te vinden onder de naam Goumi. Er zijn nog verschillende andere eetbare Elaeagnus soorten te vinden in de Plants for a Future Database (http://www.pfaf.org). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 mei 2012 Share Geplaatst: 15 mei 2012 Binnen. Prijs verlaagd naar € 4,- Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.