Ga naar inhoud

Kruiden planten en bewaren

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kruiden zijn niet alleen heerlijk in allerlei gerechten, ze zijn ook decoratief, ruiken lekker en sommige houden zelfs vervelende insecten op afstand. Je kunt ze in potten in de tuin zetten, maar natuurlijk ook in de keuken om ze zo – vers van de plant – te gebruiken als smaakmakers.

De beste plek

• Kruiden worden vooral in gerechten gebruikt. De meest logische plek om ze neer te zetten, is dan ook de keuken. Op de vensterbank, aanrecht of keukentafel kan een pot met kruiden, zoals tijm (Thymus vulgaris), rozemarijn (Rosmarinus officinalis) en basilicum (Ocimum basilicum) voor een mooi groen accent zorgen. Maar natuurlijk kunnen ze ook prima in een hal of andere ruimte worden gezet. Hun heerlijke geur die vooral bij aanraking vrijkomt, is op elke plaats mooi meegenomen. Wil je meer kruiden bij elkaar zetten, dan geeft het gebruik van dezelfde bloempotten het mooiste effect. Natuurlijk kun je kruiden in potten ook buiten op het terras of op het balkon kwijt. Kies hiervoor een zonnig plekje. Heb je weinig ruimte, dan is een étagère of hanging basket een uitkomst. Lavendel (Lavandula) is met zijn zilvergrijze blad zowel in de zomer als in de winter prachtig. Buiten bij de voordeur zorgt een pot met lavendel voor een vriendelijk en geurig welkom. Heel bijzonder en sfeervol is lavendel die op een stammetje is gekweekt. Ook laurierboompjes op stammetjes zijn populair. Ze voelen zich bij een voordeur of in een koele hal helemaal op hun plek. Dit kruid hoeft niet in de volle zon te staan en kan buiten een temperatuur tot – 4°C verdragen.

Tip: Heel mooi zijn langwerpige bloempotten van aardewerk of zink met daarin een rijtje kruiden. In rieten manden wordt het natuurlijke karakter van kruiden extra geaccentueerd.

Pas op met water

• Kruiden houden niet van natte voeten. Zorg daarom dat het gietwater niet te lang in de pot blijft staan. Na aanschaf kun je de kruiden met plastic pot en al in een bloempot laten zakken. Leg wel eerst een omgekeerd schoteltje of een laagje steentjes onder in de bloempot. Het kruid staat dan ietsje hoger en dit voorkomt dat de onderkant van de plant te lang in het water komt te staan. Geef kruiden pas water als de aarde droog aanvoelt.

Tip: Om kruiden fijn te knippen kun je ze het beste, nadat ze zijn afgespoeld, droogdeppen met een schone theedoek of keukenpapier. Doe de takjes dan in een smalle beker en knip ze hierin fijn met een scherpe, schone schaar.

Kruiden drogen

• Het drogen van kruiden is heel eenvoudig. Pluk het kruid en maak er een bosje van. Hang dit bosje ondersteboven in een donkere, warme en goed geventileerde ruimte. Hoe sneller het kruid droogt, hoe beter de kleur en de smaak bewaard blijven. Rits de blaadjes als het kruid droog is van de steel. Laurierblaadjes bewaar je in zijn geheel. De gedroogde kruiden kun je bewaren in glazen of keramische potten die hermetisch afgesloten kunnen worden. Plak op de pot een etiket met de naam van het kruid. Zet gedroogde kruiden nooit in de zon.

Kruiden invriezen

• Sommige kruiden, zoals peterselie, basilicum en dragon, kun je het best invriezen. Spoel de verse kruiden af met koud water en laat ze op een theedoek of op een stuk keukenpapier uitlekken. Verpak de kruiden in afzonderlijke plastic zakjes en druk de lucht er zoveel mogelijk uit. Sluit ze af en plak er een etiket met de naam op. Een andere manier is om de kruiden in een ijsblokjesvorm in te vriezen. Doe hiervoor net zoveel water als kruiden in een vorm. De bevroren blokjes kun je zo in gerechten gebruiken.

Echte smaakmakers

• De smaak van bieslook (Allium schoenoprasum) zorgt voor een pittig accent in veel gerechten. De groene snippers worden ook veel gebruikt als garnering op toastjes, tomaten en asperges. Tijm (Thymus vulgaris) is heerlijk in soepen en sauzen en heeft een uitgesproken smaak. Basilicum

• Thanks 1
  • 13 years later...
Geplaatst:

Ik heb een vraag.

ik heb een tijdje terug zaadjes van een spaanse peper en tegelijk van een  Jalapeño gepoot, maar nu is het toch wel de tijd dat de spaanse peper wel zo ongeveer moet verkleuren. 

weet iemand misschien hoe ik de kenmerken van beide planten zou kunnen herkennen zodat ik weet welke het dus precies is. Ik was zelf eerst wel vrij zeker van dat die Jalapeño niet door zou zijn gekomen maar nou heb ik toch mijn twijfels.

graag hoor ik een reactie van diegene die mij kan helpen. 😅😅

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik weet niet of ik je vraag goed heb ge repen, maar als je het verschil tussen die twee pepers wilt?
Een jalapeno is qua vorm net een klein opgeblazen snackpaprikaatje. Lekker vlezig en dik. De Spaanse peper is lang en dun.
Je kunt ook even broeder Google om een plaatje vragen. Het blad zie ik zelf nooit zo veel verschil in. De pepers zelf daarentegen zijn uitersten van elkaar en goed uit elkaar te houden als je weet welke wat is.

• 11 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...