Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstellen voor een onderhoudsarme moestuin


Aanbevolen berichten

Hallo, Ben nieuw hier

 

Ik zou in mijn grasveld een paar perkjes willen aanmaken. Ik dacht eerst aan een paar heesters, maar waarom zou ik niet iets nemen wat je kan eten?

 

Het gaat over 3 perkjes.

 

-Het eerste en grootste perk is 3 meter lang en 1 meter breed. Is langs een bakstenen muur en westelijk gericht. Dus vanaf de middag volle zon.

 

-Het 2de perkje is een hoekje van 1m² langs collstrop en heeft volle zon van s'morgens tot 16-17 uur.

 

-het derde hoekje staat ook langs de collstrop en heeft ook zon in volle zomer van 11u tot 16 uur. Maar schaduw in lente en najaar.

 

Ik had gedacht om planten te zetten met worteldoeken en een bodembedekker er bovenop.

Ik heb namelijk een hekel aan onkruid wieden!

 

Heeft iemand ideeën wat we kunnen planten?

Ik had gedacht aan kruiden en vruchten die direct eetbaar zijn.

Eventueel ook wat munt en tijm. Ik weet niet of daslook ook een optie is?

 

Het speelt ook nog in mijn hoofd om een half wijnvat te vullen met kruiden zoals bieslook, peterselie, eventueel tijm,....

 

Dank bij voorbaat.

Mijn andere groene hobby

http://www.aquapraat.nl/index.php?topic=4564

het gezelligste aquariumforum van Nederland en België

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aller eerst natuurlijk welkom!

 

Met de zoekfunctie, rechtsbovenin, kun je héél veel info vinden over tuinieren in potten, en natuurlijk in de volle grond.

 

Ik weet niet of je al gezaaid hebt? Maar voor veel dingen ben je nu wel te laat ben ik bang... Er zijn natuurlijk ook nog genoeg dingen over die je nu nog wel kunt zaaien! Maar let daar wel op, als je nog zaad aan wil gaan schaffen!

 

Succes!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bakstenen muur is goed i.v.m. warmte die deze 's nachts uitstraalt.

Omdat dat bed maar vanaf één kant bereikbaar is kan 1 m breed wel eens te breed zijn. Dit ligt mede aan je armlengte.

Bakken van 1 x 1 m welke rondom bereikbaar zijn kan je beter 1.20 x 1.20 maken of van een willekeurige lengte aangepast aan de situatie dus bijv. 2.80 x 1.20. Door te telen in bakken loop je niet over de grond en behoudt je de structuur. Ook spitten hoeft niet omdat loswoelen al voldoende is.

Een bak gemaakt van steigerplanken voldoet prima en is hoog genoeg. Het beste is om het gras kort te maaien of om te spitten, daar antiworteldoek overheen tegen de emelten en engerlingen die in grote getalen in je gazon zitten en zich nu massaal zouden richten op die paar koolplantjes.

Tussen de bakken houdt je de looppaden aan waarbij 30 x 30 tegels eigenlijk te krap zijn.

 

Tomaten, ui en prei zaaien ben je te laat voor maar bonen, sla, bietjes, worteltjes, radijs, enz. gaat nog prima. Tuinkruiden kan je in pot bij het tuincentrum kopen (niet bij de supermarkt want deze zijn er op gericht direct geconsumeerd te worden).

aangepast door Gast

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gedacht om planten te zetten met worteldoeken en een bodembedekker er bovenop.

Ik heb namelijk een hekel aan onkruid wieden!

 

Je kan ook overwegen om te gaan mulchen in plaats van worteldoeken. Door te mulchen, organisch materiaal tussen de planten leggen, voorkom je dat er onkruid kan ontkiemen, geef je schuilplekken voor allerlei handige diertjes, wordt langzaam afgebroken door allerlei bodemdiertjes zodat het als voedsel dient voor je planten, houdt de grond vochtig etc. Zul je het één en ander over moeten lezen als het je wat lijkt.

 

Heeft iemand ideeën wat we kunnen planten?

Ik had gedacht aan kruiden en vruchten die direct eetbaar zijn.

Eventueel ook wat munt en tijm. Ik weet niet of daslook ook een optie is?

 

Het speelt ook nog in mijn hoofd om een half wijnvat te vullen met kruiden zoals bieslook, peterselie, eventueel tijm,....

 

Waarom geen kruidenspiraal in plaats van een wijnvat. Hierdoor ga je ook de hoogte in waardoor je meer kruiden kunt planten en je houdt dan ruimte over voor andere gewassen. Zo'n kruidenspiraal creëert allerlei micro klimaten waar verschillende kruiden optimaal kunnen groeien wat een wijnvat niet bied. Mocht je het wat lijken dan kunnen we er wat verder op in gaan.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bakstenen muur is goed i.v.m. warmte die deze 's nachts uitstraalt.

Omdat dat bed maar vanaf één kant bereikbaar is kan 1 m breed wel eens te breed zijn. Dit ligt mede aan je armlengte.

Bakken van 1 x 1 m welke rondom bereikbaar zijn kan je beter 1.20 x 1.20 maken of van een willekeurige lengte aangepast aan de situatie dus bijv. 2.80 x 1.20. Door te telen in bakken loop je niet over de grond en behoudt je de structuur. Ook spitten hoeft niet omdat loswoelen al voldoende is.

Een bak gemaakt van steigerplanken voldoet prima en is hoog genoeg. Het beste is om het gras kort te maaien of om te spitten, daar antiworteldoek overheen tegen de emelten en engerlingen die in grote getalen in je gazon zitten en zich nu massaal zouden richten op die paar koolplantjes.

Tussen de bakken houdt je de looppaden aan waarbij 30 x 30 tegels eigenlijk te krap zijn.

 

Je kan ook kleine inhammetjes maken waar je net in kunt hurken zo kun je ook bij de gewassen achteraan komen en haal je het meeste uit het stukje grond.

 

idee39981337359564.jpg

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jelmer,

Die 1.20 is een algemene tuinbouwmaat, bovendien zijn die inhammen slecht te realiseren als je de vakken afzet met planken.

Echter die inhammen zijn wel te realiseren met stapstenen die je op de door jou aangegeven plek neerlegt op de aarde tegen de kantplank aan.

 

Goed idee

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...