Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten vol fruitvliegjes


dennislp

Aanbevolen berichten

Een vraagje uit nieuwsgierigheid:

Heb zojuist de tomaten in hun pot geplant waar ze dit seizoen in blijven staan. Maar het viel me op dat bij sommige tomaten er 10 tot 20 fruitvliegjes op de stammetjes zaten. Ze zaten stil, er vloog niks een rondje.. En zelfs als je ze aanraakte bleven ze zitten, dus heb ze maar verwijderd.

 

Maar nu vroeg ik me wel af: Waarom zitten ze er op? Zitten ze iets uit het stammetje te zuigen.. Of zitten ze gevangen in de haartjes van de tomatenplant-stam? Iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar vleestomaat

 

In iedergeval zijn fruitvliegjes onschadelijk, het zegt wel iets over hygiene doordat er gist/rotting ergens plaats vindt

bv cafe's die hun tap niet goed schoonmaken of steeds bier morsen op houtenvloer hebben er nogal last van

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Als het bladluizen zijn: De mieren hebben echt geen lekker maaltje:

Boeren houden en verzorgen koeien, voor de melk. Mieren houden en verzorgen luizen. Ze tappen de honingdauw van de luizen (de melk) af. Ze maken de luizen zeker niet dood. Sterker nog: ze bewaken ze met hun leven.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het zijn echt fruitvliegjes die ik veel zie, op alle soorten planten, bij de 1 vliegen ze weg, bij de andere, zoals de tomaat blijven ze zitten, plakken misschien? Bladluis ziet er echt anders uit, die had ik op 1 van mijn goudsbloemen zitten en volop mieren erbij, het hele ding eruit gehaald en was meteen ervanaf.

 

Ik bedoel meer dat de mieren zo met die vliegjes ze makkelijk kunnen vangen om op te eten, dat doen mieren toch netzogoed, insecten vangen als ze de kans krijgen om als maal te dienen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen fruitvliegjes (als ze kunnen en willen vliegen):

- Een vliegenstrip (zo'n plakstrip in een kartonnen busje)

- Een glas water met een beetje vruchtensiroop of bijvoorbeeld een paar perzikschillen, samen met een paar druppels (olijf)olie

- Vleesetende planten, b.v. Drosera capensis (Kaapse zonnedauw)

 

Ook methode 3 werkt goed, maar kijk uit: voor je het weet heb je er een hobby bij ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...