Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aanaarden van aardappelen


William

Aanbevolen berichten

Ik heb al één keer aangeaard en sta op het punt om dit nog een keer te doen echter worden de planten zo hoog dat het een hele opgaaf wordt om dit nog een beetje goed te doen. Tot welke hoogte moet ik aanaarden of vanaf welke hoogte moet ik hiermee stoppen? Er komen al bloemetjes in de planten.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het al te lastig wordt heb je of de rijen te dicht op elkaar (te weinig grond om aan te aarden) of je hebt al genoeg aangeaard.

 

Ik heb het anders aangepakt, maar dat kan alleen omdat ik op erg goed doorlatende zandgrond zit.

 

Ik heb geulen gegraven van 15 cm diep en van de uitkomende grond ruggen gemaakt tussen de geulen van 15 cm hoog. In de geulen heb ik de poters in gaten van 10 cm diep gepoot, dus niet in de ruggen! Bij dreigende vorst heb ik de opkomende scheuten steeds aangeaard zodat de toppen bedekt waren met zand. Tot de geulen opgevuld waren. Daarna heb ik niet meer aangeaard. Bij vorst gewoon afgedekt met zeil. De poters zaten dus uiteindelijk 25 cm diep.

 

Voordeel is dat in de geulen de warmte goed wordt opgevangen van de eerste zonnestralen in maart (ik was vroeg met planten). Van water heb ik geen last want dat zakt goed weg. En tussen de ruggen waren de jonge scheuten goed beschut tegen de wind en evt. grondvorst.

Ik heb ook geen last met watergeven omdat ik geen ruggen heb waar de piepers in staan en die je dus nooit goed vochtig kunt houden. Watergeven gaat gewoon prima nabij de planten en zakt de grond in waar de planten het nodig hebben (ik heb twee keer water moeten geven de afgelopen week).

 

En van groene piepers heb ik geen last omdat ze zonder uitzondering ruim 10 cm onder de grond tot ontwikkeling komen. Ik aard us niet meer aan sinds begin mei.

 

Voorgekiemd eind februari, gepoot half maart en de eerste oogst is nu een week geleden, de tweede van eergisteren en ik blijf gewoon oogsten als ik zin heb in piepers tot ze op zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb hier een gedeelte van de aardappels aangeaard, moet dit volgend jaar beter organiseren.

Waarom aard je aan, is dit alleen om de opbrengst te verhogen of groeien aardappels anders boven de grond uit met groene aardappels als gevolg?

En hoe zit het met topinamboer, aard je die ook het best aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@William: lastig om te zeggen tot wanneer (en welke hoogte) je aan moet aarden. Zoals dennis schrijft ook een beetje afhankelijk van hoe diep de aardappels gepoot zijn. Ik hanteer zelf de teeltmethode die de boeren hier in zeeland hanteren, aardappel 5-10cm diep planten en dan meteen wallen maken. Vervolgens aard ik nog 1x aan. Als het kan zou ik dus nog gewoon een beetje aarde tegen de wallen en of planten werken maar als dat tot gevolg heeft dat je planten allemaal beschadigingen oplopen dan zou ik het afraden (ivm ingangen voor ziekten).

 

@Yola: ik weet niet of het de opbrengst verhoogd maar volgensmij is het vooral om te voorkomen dat de aardappels aan de oppervlakte groen worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...