Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gaten naast bietjes


Aanbevolen berichten

Weet iemand hier misschien wie of wat er aan mijn bietjes eet? Ik vind er nu elke dag wel wat die zo zijn ongevallen, en er is een gat gemaakt naast/onder het plantje.

 

foto00220281338727201.jpgfoto00416361338727208.jpgfoto00927231338727215.jpgfoto01961571338727223.jpg

 

Op 1 plantje zat een vliegje, maar misschien heeft hij er niets mee te maken... Natuurlijk is dit de meest scherpe foto die ik kon maken voordat ie weg was

 

foto04267231338727228.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mocht het ook even de heren hier laten zien en ook zij dachten direkt aan een molletje of muis.

De bietenvelden mogen daar ook wel eens last van hebben en dat ziet er dan gelijkwijs uit.

 

Een molletje drukt ze omhoog en een muis is ook dol op knollen en voederbieten

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bietje op de 1e foto's is echt nog heel klein. Kleiner dan een vingerkootje. En die op de laatste foto is nog een kiemplantje. Dus de gaatjes zijn ook echt klein. Wat te groot (denk ik dan...) voor een vogelsnavel, veel te klein voor een muis of een mol. En het bietje van de 1e foto's is dus zijn hele wortel kwijt. Of die nog in de grond zit, en dat er dus bij het begin van de knol wat vraat of rot is... Of dat die hele pen wortel weg is, dat weet ik niet. Ik kon het bietje er zo uittrekken. Het blad hing al slap en het was niet veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even je schep diep rond het gat erin steken kijken of je ""het beest"" vindt.

Jij had toch ook last van engerlingen, kan me voorstellen dat waneer ze larf zijn je biet vreten en ontpopt als kever

en gaatje graven om boven de grond te komen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze echt nog maar piep klein zijn, zou dit zelfs door een meelworm veroorzaakt kunnen zijn, daar de plantjes nog heel zijn en ik weet niet of een engerling (kever) een klein bietenplantje voorbij gaat zonder .... .

 

Al valt me vaker op dat meerdere insekten de rode bieten links laten liggen en liever wat anders slopen (dus zou altijd nog kunnen)

Ik zou in ieder geval ook even de omliggende aarde goed doorzoeken, het komt vermoedelijk toch wel van onderaf (uit de grond dus)

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moeten we vaker foto's maken met een stuiver, of een pen er op ofzo. Anders lijkt het toch altijd groter of kleiner dan in het echt...

Voor een meelworm is het dan wel weer een flink gat

 

Ik steek morgen even een polletje uit. Heb het gisteren gezien bij 2 stuks, vandaag al 8! Ik houd geen biet meer over joh. Al komen ze niet in de oudere bieten.

Achter bij de voederbieten hebben we ook zoiets, met slappe plantjes. Hier en daar. Maar daar zie je dan weer geen gat naast/bij. iemand hier uit de buurt zei dat dat aardvlooien zijn, maar die ken ik alleen als gaatjes-makers in blad. Niet in grond. En die voederbieten, en deze normale bieten, hebben geen gaatjes in het blad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de voederbieten is het idd dat laatste. Mooie grote planten, en hier en daar een kleinere en dan tussen die kleinere zit af en toe een slap plantje zonder wortels. Die zijn er dan af gegeten ofzo.

 

De bietjes in de moestuin staan op rij, met daarnaast witte kool. En daar begon het met 1 plantje. Daarna een stuk of 3 (verspreid over de rij), en nu nog meer. Maar niet echt in een groep ofzo. Maar ik kijk er zo even beter naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is denk ik goed teken als het plek gewijs is dan wijst dat naar een aaltjes soort,

op internet vindt je infó. met ""slapende bieten"" het is wel vaker dus dat bieten een probleem hebben dat ze slap gaan hangen maar zover ik kan vinden meestal door aaltjes soort, maar dat hoeft dus niet omdat bij jouw niet op 1 plek is.

 

Wat mij wel opviel van je foto's maar dat moet je eigenlijk in echt bekijken is een ander aanwijzing van aaltjes dat de hoofdwortel ontbreekt en daar voor in de plaats warrige zij worteltjes, op foto lijkt beetje of je bietjes warrige zijwortels hebben en geen hoofdwortel maar moeilijk te zien,

 

Zou toch zo'n slapende biet opgraven en grond en bietje goed bekijken, geen idee of je zo'n aaltje met blote oog goed kunt zien, maar op de wortels zie je mischien gele of witte bolletjes/groeisels en dat veroorzaakt dus ook een aaltje.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk, als ik de foto's zo bekijk, dat hier een vogel aan het werk is geweest, op zoek naar voedsel. Dit baseer ik op het gat naast de bietjes, de ontwortelde bietjes door het wroetwerk (klinkt plausibel) en het ontbreken van vraatschade aan de bieten zelf.

 

@hans: bodemaaltjes zijn zover ik weet niet met het blote oog te zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...