menno oosterhoff Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Ik heb een stuk grond met zware klei. De meer bewerkte bovenlaag is afgegraven, dus het is echt zware klei. Ik wil die grond luchtiger maken. De no dig methode lijkt me te lang duren, dus ik wil eerst de bovenste 15 cm. verbeteren door er houtsnippers, en groensnoeisel doorheen te werken. En lavameel of lavagruis. Maar brekerszand is 10 keer goedkoer dan lavagruis. Kan dat dan ook niet, als het gaat on de structuur?
Patrijs Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari (aangepast) Welkom Menno, Je vraag staat in de groente rubriek, als je zoekt met de zoekfunctie in de bodem en bemesting rubriek zal je veel antwoorden op deze vraag vinden, velen gingen je al voor. Toch nog wat opmerkingen van mij ; Als het alleen gaat om de structuur kan je nu de grond spitten, frezen of ploegen, afhankelijk van de grote van het perceel. Door de vorst zet de vochtige klei uit en breekt in zeer fijne stukjes. Gaat het om de samenstelling van de grond te veranderen dan zijn er veel andere opties. Geheel afhankelijk van wat je wil gaan telen? De teelt is dan leidend. Ik zou eerder deels verteerde mest gebruiken i.p.v. houtsnippers, groenbemesting of compost inwerken kan ook. Let op, meestal is zware kleigrond het beste voor een moestuin, ga je zand toevoegen dan verarm je de grond, Goed voor bijv. bloembollen (geestgrond) of sommige gewassen maar de vraag is natuurlijk wat wil je met de grond gaan doen. Ik ben begonnen op zware klei en werk nu met zeer arm zand, Veel teelten zijn niet mogelijk of geven maar een deel van de opbrengst van de klei waar ik met weemoed aan terug denk. Ook is arme grond ontvankelijker voor veel ziektes. Terug keren naar de oude situatie is ook moeilijk. 12 februari aangepast door Patrijs 1 De moestuin van Patrijs
Bouwvrouwe Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Ik heb ook zware klei hier. Voor verbetering van de structuur aantal jaren grof gespit voor de winter, na de vorst er een laag verteerde compost ( groente, bladafval en wat dierlijke mest van tenminste 1, liefst 2 jaar oud) overheen en doorgespit. Dat gaf ieder jaar een duidelijke verbetering van de structuur en minder rugpijn. De laatste jaren werk ik voornamelijk met de no dig methode in de moestuin, zodat het bodemleven niet teveel verstoord raakt; karton en een laagje compostgrond. 1
Jorieke123 Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Om maar wat topics te noemen waar je informatie kunt halen en/of aan kunt haken als je nog meer vragen hebt: 1 Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten