Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltzakken (aardbeienplanten)


Datbenik

Aanbevolen berichten

Hallo tuinders,

 

Ik ben op zoek naar teeltzakken om direct de aardbeienplanten in te kweken dus met al grond erin. Weet iemand waar ik die kan vinden? Ik heb al tijden gezocht op Google maar ik heb tot nu toe nog niks gevonden behalve de gewone zakken met potgrond, tuinaarde etc maar die zijn veel te breed en niet lang genoeg. Ik ben dus eigelijk opzoek naar zoiets als dit (zie de foto hieronder)

 

strawberry-growing.jpg

 

Alvast bedankt mensen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de detailhandel heb ik ze nog nooit gezien dus daar kan ik helaas je niet aan helpen. Misschien bij een leverancier van Rockwool producten.

Het is niet waar je om vraagt maar een oude dakgoot werkt vergelijkbaar alleen een goed bewaterings-sijsteem installeren ivm de verdamping.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb effe een rekensommetje gemaakt.

Heb op Engelse site een groeizak gevonden van 14.99£ = 18.67€

Bevat 2 zakken van 28 liter inhoud en 30 koelcelplanten kwaliteit A.

 

Als ze de winter zoals ze de dag van vandaag zijn zullen aardbeiplanten in de zakken het buiten niet overleven, als ze al in zo een zak kunnen overleven naar volgend jaar toe.

 

Moest je nu dezelfde opzet met inhoud met bv Bato bakken opzetten dan komt dit op volgende.

5 Bato bakken aan 1.80 = 9€

Substraat = 2€

A Planten = 7.5€

 

Totaal = 18.5

 

De bakken gebruik je uiteraard elk jaar terug.

Bij enkel 1 jarige teelt, substraat mag je 2 keer hergebruiken, dus 7.5€ aan A planten.

Om de 2 jaar bij 2 jarige teelt of 1 jarige teelt om de 2 jaar dus 7.5€ aan A planten + substraat aan 2 €.

 

De stellage dien je bij beiden nog te maken, maar zullen zelfde kosten.

 

Voordeel van de bakken tegenover groeizakken.

Daar er een opvang is voorzien om via onderliggende nog aan te leggen buizen het drainagewater is op te vangen en te hergebruiken.

Dus je kan iets teveel geven daar er dan geen te droge toestanden voorkomen of net te natte in groeizakken.

Makkelijk te verplaatsen.

Gaan jaren mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Borsalino ik hoopte al dat je zou reageren op dit topic aangezien dit wel in de buurt komt van jou interesses. Ik vroeg me namelijk al af waarom jij niet had gekozen voor substraatzakken maar voor die Bato teeltbakken. Misschien zijn die substraatzakken van die engelse website wel erg duur want als ik kijk naar de commerciële teelt van aardbeien dan gebruikt toch een meerderheid substraatzakken en daar moet toch wel een reden voor zijn?

 

BTW: Kan jij iets meer vertellen over jou hydroponisch systeem? Wat voor voeding-vloeistof gebruik je? Wat voor subtraat? Wat doe je met je 'run-off'? Waar heb je je Bato, voeding vloeistof en substraat gekocht? Bedankt als je daar een beetje over verteld want ik ben nieuw met het telen in substraat maar gelukkig ben ik een snelle leerling

 

Groetjes en alvast bedankt voor je hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is in feite simpel, een beroepsteler gaat in eerste instantie berekenen wat de goekoopste manier is.

Substraatzakken worden ineens met planten en al weggevoerd.

 

Gebruiken ze bakken van welk soort of merk moeten deze uitgekapt worden, gekuist en ontsmet en teruggeplaatst.

Dat meerwerk-uurloon ten opzichte van de prijs van substraatzakken zal de doorslag geven.

 

Uivoeren substraatzakken of de inhoud van bakken gebeurt op een soort rubber mat die ze lopend uitrollen tussen de rijen, dan kieperen ze de substraatzakken of de inhoud van de bakken erop en een machine trekt deze band recht in een bak.

 

Al de rest aan werk met bakken is extra kost van dan af.

 

Trouwens heb die substraatzakken nog nergens te koop gezien, behalve die in de Aveve voor tomaten enz.

 

 

Substraatzakken zijn moeilijker onder controle te houden wat watergift betreft dan in bakken.

 

Dus mijn keuze was snel gemaakt, en je kan makkelijker een bak verplaatsen met volle beplanting tegenover een substraatzak.

 

Drainage water kan je opvangen met de Bato bakken en hergebruiken.

 

Zijn deze bakken http://www.bato.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=782

 

Ik heb ze gekocht bij Sanac in België, wel enkel per pallet 270 stuks, ik heb betaald 483.64€.

 

Maar heb ergens opgevangen dat een Belgisch lid gezamenlijk wilt inkopen.

 

Ik gebruik Cocopeat-turf en zwartveen als substraat.

 

4 weken na planten krijgen ze Kristalon Oranje mee met de druppelaars, met een EC waarde van 1.2.

Als de bloemstengels verschijnen krijgen ze nog 1 theelepel Multicote, 1 theelepel organische mest van DCM, 3 theelepels gedroogde kippen-koe-paardemest, 1 theelepel Patentkali, dit alles per 1 bak met 6 planten in.

 

Cocopeat koop ik in de Action, van die blokken.

Turf en zwartveen in de Makro.

Multicote en Kristalon bij Frans Agro, das in België, maar goekoper dan elders in Nederland.

De rest kan je overal kopen.

 

Wat bedoel je met Run-off?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Borsalino bedankt voor je informatie. Omdat ik dit eerst op redelijk kleine schaal wil uittesten kan ik het substraat ook gewoon nat maken met de voedingsstoffen door middel van een gieter 1x per dag (met warmer weer natuurlijk meer) in plaats van een druppelslang met tijdklok of vochtmeter? Voor substraat ga ik denk ik maar voor coca met mogelijk perliet omdat ik een interessant rapport heb gevonden waarin verschillende substraten en combinaties getest werden voor de aardbeienteelt en 100% coco en 75% coca/25% perliet werd als beste substraat gevonden (als je deze rapporten wil hebben stuur me dan een pm). Substraat ga ik nemen van het merk Gold Label waarbij ze ook hele handige kleine voedingsflesjes verkopen (http://www.specialmix.nl/index.php/en/gold-label-nutrients/nutrient-starter-kits.html) waarbij je dan dit voedingsschema moet volgen (http://www.specialmix.nl/images/Soil_growing_schedule/Coco_Soil_growing_scheduleNL.pdf) voor optimale groei. Het substraat ga ik gewoon los in 1 meter plantenbakken leggen onder een plastic dakje. De planten gaan Sweet Eve worden denk ik aangezien ze uit mijn research als de beste doordragers uit de bus komen.

 

Groetjes

 

PS: Waaraan voeg jij de voedingsstoffen toe? Gewoon kraanwater? Hoe zit dat met de mineralen, pH en ec in kraanwater? Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nou ik heb de voeding binnen en het substraat! Nu nog even een teler vinden dit me nu nog wat planten kan leveren zo laat in het seizoen. Ik denk dat ik trouwens maar ga werken met een dompelpomp in een bak met voedingsmiddel die aan een timer zit en vervolgens de voeding brengt via een druppellijn. Ik ben alleen bang dat het voedingsmiddel na een tijdje naar de bodem gaat zakken ten opzichte van het water in het mengsel. Hoe kan ik dat voorkomen? Werken met zo'n bubbelpomp die je vaak in vijvers ziet? Dan heeft het voedingmengsel ook nog wat zuurstof?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...