Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

@Vrouwholle na veel speurwerk kom ik erachter dat het ook Algiersla wordt genoemd, Vreeken heeft dat o.a.,

Geplaatst:
2 uren geleden, Vrouwholle zei:

Geen idee Petra…

Gevonden en besteld in Duitsland. Gelijk een paar andere zakjes erbij gedaan vanwege de verzendkosten.

Geplaatst:

Waar deze warme dagen al niet goed voor zijn Petra👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Met de goede benaming.

Algier Salat

Fedia cornucopiae (L.) Gaertn.
Geplaatst:
  • Auteur

Heel fijn, @Petrasmoestuin , bedankt!

Nou hoef ik alleen de roze bleekselderij nog …. Hoewel, misschien ben ik voorlopig wel tevreden met de Gimli bleekselderij.

Geplaatst:

De roze bleekselderij heb ik ook gezien. Bij Reddit en Jansen Zaden en vele Belgische bedrijven. @CJodokus

Geplaatst:

@CJodokus Hierboven stond al een foto en veel betere heb ik niet van de afgelopen jaren.

Dit jaar ga ik proberen met 2 stokken na aanleiding van deze foto:
image.png

Maar dat ziet er nu nog zo uit:
Afbeelding van WhatsApp op 2025-07-02 om 09.16.38_b35af606.jpg
Een beetje groeien nog (en misschien heb ik de stokken iets te dicht bij elkaar staan bedenk ik me nu...).

Het belangrijkste is een goede stok, regelmatig aanbinden en alle bladeren onder de laagste courgette verwijderen.
Wanneer ik de eerste courgette spot begin ik met het verwijderen van het blad en daarna telkens als ik een courgette oogst (of een rotte vruchtbeginsel verwijder). Dat gaat eigenlijk in 1 moeite door, het aanbinden is het meeste werk want dat wil ik nog wel eens vergeten maar ik hoop dat de plant zich met 2 stokken zelf wat recht weet te houden.

aangepast door loes

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je @loes . Dat moet lukken. Dat aanbinden ga ik natuurlijk niet vergeten 😉

Geplaatst:

Hoe ruikt het blad van die Afrikaan? Je hebt ook een mega grote sorry die is voor de thee.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

De gever heeft hem gekocht als citroenafrikaantje. Zou gele bloemen krijgen.

Ik ruik niets aan het blad, maar ik ruik wel altijd een onverklaarbare muntgeur als ik er in de buurt bezig ben. Er staat daar geen munt.

Geen idee of dat er wat mee te maken heeft

aangepast door CJodokus

Geplaatst:
Diana's mooie moestuin
No image preview

Tagetes tenuifolia - Diana's mooie moestuin

Op deze pagina vind je informatie met betrekking tot het zaaien, planten en verzorgen van Tagetes tenuifolia (sterafrikaantje, citrusafrikaantje)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Tagetes-13_1296x.jpg?v=1598366631

Hmm, kreeg ik die foto maar zo mooi klein..

Om te laten zien: mijn Afrikaan is groter dan het citroenafrikaantje, maar heeft ook langer blad, lijkt op dit blad. Ik heb nog eens beter geroken en ook de geur past wel bij de omschrijving van bovenstaande Tagetes Minuta: munt (dus toch van deze plant), koriander en basilicum.

Alleen hoop ik niet dat dit hem is, want hij wordt twee meter!! en dan staat hij hier in de verkeerde categorie, hoort dan in Níet geschikt voor SFG.

Sowieso valt hij nu al onder: wat voor een plant is dit?

Ik wou ook even bijdragen aan mijn eigen topic, maar voorlopig lijkt dat nog nergens naar 🙈

Wie weet komt het nog goed als hij snel stopt met groeien en leuk gaat bloeien

aangepast door CJodokus

Geplaatst:

Spigariello.

Ook nieuw dit seizoen voor mij is de Spigariello; Ik las in een oud nr van Stadstuinieren dat deze Brocolli soort in Italië heel populair is. Snelgroeiend , dichtopelkaar speciaal voor het blad met brocolli smaak leek mij wel iets voor in een vak.

Ik moet dan altijd weer ff wennen hoe zo’n voor mij nieuwe groente zich gedraagt… 🤔

Er kwam een bloemknop in dus tijd om te oogsten…

IMG_4840.png

IMG_4834.jpeg

Een plant al eerder overgezet in een pot om te zien hoe groot ie solo word, volgens stadstuinieren kan ie goed tegen vorst en kun je er in de wintermaanden lang van blijven oogsten.

IMG_4845.jpeg

Inmiddels gerecht van gemaakt dat ik bij koken en recepten zal delen🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4569.jpeg

Geplaatst:

Leuk dit soort nieuwe gewassen. Vooral de koolgewassen mis ik toch wel in de SFG vakjes.

Geplaatst:

Ik heb nu weer brocoletto voorgezaaid @loes dat is ook een fijn soort om in de vakjes te hebben.. die gaan sneller en blijven kleiner… in mijn beleving gaat brocoletto het beste in vroege voorjaar of najaar.. maar wie niet waagt die niet wint dus ik probeer het nu gewoon… wel oude zaden maar 🤞🤞🤞🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
  • Auteur

Wat leuk! Hoe hoog wordt die spigariello ongeveer? En hoeveel zette je er in een vak?

Geplaatst:

Ik zette er 9 in een vak @CJodokus

Een zette ik er in een pot en die groeit nog steeds…

Dus hoe hoog je ze laat worden kun je zelf bepalen…👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag stengelui/ reuzenbieslook en bloedzuring besteld. Ik wil wat meer vaste planten op mijn dakterras.

Geplaatst:

Ik heb reuze profeit van die vaste groenten planten @CJodokus Bloedzuring is bij mij uiteindelijk verdwenen… maar de gewone zuring die ik voor de zekerheid bij een tuincentrum kocht staat in pot en geeft in het vroege voorjaar heerlijk fris zuur blad.. zodra de bloemstengels verschijnen knip ik alles bij de grond eraf en loopt ie weer mooi opnieuw uit met fris zurig blad.

Ik heb ook de Kaapse knoflook ; die heeft bieslookachtige stengels maar dan platter… dat blad smaakt bijna nog sterker naar knoflook dan de gewone knoflook teentjes…

Ze bloeit dan ook nog eens met mooie sierlijke rose bloemetjes op lange sierlijke stelen..😍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
55 minuten geleden, Vrouwholle zei:

Kaapse knoflook

Waarom schrijf je dat nu @Vrouwholle 😂 Weer wat op mijn lijstje. Als het maar over knoflook gaat, dan gaan mijn ogen en oren open.
En ik heb al zo'n grote lijst van dingen die ik wil. Dan maar heel wat knoflook schrappen denk ik, was ik toch van plan. Kan dat gewoon in een bak of Hero?

Geplaatst:

Ik zie al, deze moet in mijn kleine kas komen te staan b.v. want ik heb een vochtige tuin en daar houden ze niet van. @Vrouw Holle

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic