MH95 Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Hoi, Graag zou ik eens van jullie horen wat jullie hier van denken. Veel dingen die wij als onkruid zien groeien er voor een reden, paardenbloem om calcium naar boven te halen (als ik me niet vergis, wat ik trouwens niet als onkruid zie), heermoes om mineralen naar boven te halen. De heermoes vind ik niet heel vervelend en vorig jaar heb ik deze geplukt in een afgesloten emmer wat water laten staan en vervolgens 1:10 gegoten daar waar ze groeide. Later heb ik ze niet meer gezien, dit jaar afwachten of het geholpen heeft. Het idee was dat ik zo de mineralen aanbracht dat de heermoes niet meer nodig is. Nu vecht ik al een paar jaar tegen zevenblad en ik zie zojuist dat vanuit de buren de brandnetels massaal opkomen in mijn tuin. Het uitgraven is veel werk, en de ervaring leert dat maar een stukje wortel (in ieder geval bij zevenblad) weer een nieuwe plant wordt. Misschien maak je het op die manier alleen maar erger. Een wortel die in stukken breekt wordt een afzonderlijke plant in plaats van enkele planten die wortels delen. Het werk tegen het zevenblad van afgelopen najaar lijkt voor niks geweest. Ik weet niet wat de functie van zevenblad en brandnetels is. Zou zo'n zelfde manier als bij heermoes werken om vervolgens over de plek waar ze groeien gieten. Of zou ik dat met brandnetels zoveel stikstof geven dat het voor die plant alleen maar erger wordt. Ik meende ooit gehoord te hebben dat ook brandnetels na een tijd verdwijnen, zouden ze niet juist de teveel aan stikstof opruimen? Voor zevenblad wil ik het wel eens kans geven. Momenteel probeer ik ze in een border te bestrijden door dichte beplanting die het licht wegnemen voor zevenblad. Mathijs Quote
Flup Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Een interessante gedachte, die ook bij ander onkruid zonder succes is toegepast (wetenschappelijk onderzoek naar bestrijdingsmethoden van de Japanse duizendknoop bv). Zelf had ik zevenblad in de tuin (paar vierkante meter, via het grondstuk van de buren), maar dat heb ik succesvol uitgegraven. Ondanks de breekbare wortels. Wat dat betreft vind ik brandnetel (heb ik nog veel meer van in de tuin, ook via de buren), veel hardnekkiger! Dat kan ik hooguit wat in toom houden. Brandnetels houden van stikstofrijke grond, of van verstoorde bodem. Al vind ik brandnetel eerder een van de pionierplanten op braakliggende grond zonder stikstof. Waar ik woon, is de bodem zuur en arm, daar groeit zevenblad ook prima. Zvenblad groeit vrij snel, waardoor langzaam groeiende planten geen kans krijgen. Ik heb destijds zevenblad goed uitgegraven en bij de erfgrens dakpannen ingegraven (die had ik over), zodat de zevenblad minder snel weer terug kan groeien via de buren. Daarna een dikke laag snoeiafval / mulch eroverheen en direct alles wat terugkomt net zo grondig uitgraven. Zo ben ik ervanaf gekomen. Zevenblad kun je overigens ook eten en het is nog gezond ook. Heb ik zelf overigens nooit getest, maar dat is ook nog een optie. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Voor wat het waard is, mijn indruk is dat heermoes de ergste is van de onkruidsoorten die je opnoemt, het woekert enorm, uitgraven is bijna geen optie want de wortels gaan heel erg diep en breken snel af. Persoonlijk denk ik dat je heermoes dit jaar gewoon weer vrolijk verder woekert in je tuin. Overigens kan het zeker geen kwaad als je je grond bemest met mineralen uit dat "heermoeswater" maar om heermoes zelf te bestrijden moet je eerder denken aan compost, kalk en lavameel toe te voegen aan je grond, en daarnaast schoffelen tot je een ons weegt.. 2 Quote
MH95 Geplaatst: 26 maart Auteur Geplaatst: 26 maart Die brandnetel is jammer, de buren doen niks met hun tuin of kunnen het niet aan. Het wordt maar steeds uitsteken. Ze groeien nu precies in de haag, niet handig en had dat niet verwacht. Of het daar heel stikstof rijk is geen idee, maar kans dat de hond tegen het hek plast is groot en speelt misschien mee. Het zal dan waarschijnlijk meer de Pioneer zijn hier, omdat de buren niks aan de tuin doen. Misschien dat iets van tegels ingraven daar ook tegen helpt. Achter in de tuin was eerder een composthoop daar ben ik er succesvol vanaf gekomen door meer dan 2 jaar worteldoek te leggen. Ik heb zevenblad denk ik eind vorig jaar nog overal uitgegraven met de riek en ieder stukje wortel weg gedaan, ik gooi dit nooit op de composthoop. Overal waar het stond komt het weer terug. Ik heb een paar varens, Russische smeerwortel en nog wat planten geplant in de hoop dat die het in de border weg concurreren. In de moestuin is het veel erger, zeker als het tussen jong wortels opkomt. Binnenkort maar weer een nieuwe aanhanger fijne boomschors laten komen voor die border en de paden in de moestuin, dan trekt het makkelijk uit. De heermoes zal dan bij mij dan mee vallen, dit komt maar her en der op in de moestuin en op he terras. Lavameel is vorig jaar rond deze tijd toegevoegd maar het kwam gewoon op. Ik vind dat niet zo'n vervelende plant, trek ze eruit zover het lukt en laat het liggen zodat de mineralen zich verspreiden. 1 Quote
CJodokus Geplaatst: 27 maart Geplaatst: 27 maart Bij brandnetels heb ik juist last van keuzestress. Hier heette de soep juist ‘de lekkerste spinazie ooit’. Maar ik wil het ook laten staan als waardplant voor vlinders én er gier van maken of op de composthoop gooien. Maar ja, ik heb maar een klein tuintje en weinig brandnetels. Ging Maarten ‘t Hart er niet juist op plassen vanwege de stikstof? (Niet te dichtbij staan 🫢) Zevenblad heb ik ook ooit uit mijn tuin gekregen door het diep uit te graven. Ik geloof zelfs 20 cm. diep. Geranium, nu Pellargonium schijnt sterk genoeg te zijn om het te verdrijven. En anders de no-dig methode met karton en compost en er direct op zaaien of planten? Kruid met kruid bestrijden vind ik een interessant idee. Maar het schijnt dus niet te werken? Ik ben benieuwd of het je lukt. 2 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 27 maart Geplaatst: 27 maart Als iets te mooi is om waar te zijn .... Iedere keer lees je weer dat lavameel helpt tegen heermoes. Ik moet het eerste wetenschappelijke onderzoek nog tegenkomen waaruit dit blijkt. Het zijn iedere keer weer pogingen en anecdotes maar over meerjarige ervaringen niets. In mijn vorige tuin heb ik zevenblad weg gekregen door het 1 vol jaar af te dekken met zwart landbouwplastic. Hier in de buurt groeit zevenblad in de berm van een lange zandweg met aan beide kanten eikenbomen die minimaal 80 jaar oud zijn. Geven dus flink wat schaduw en in de meeste zomers ook droogte. Het zevenblad houdt het hier al jaren uit. Brandnetels zijn RELATIEF makkelijk te verwijderen omdat ze redelijk oppervlakkig wortelen. Een ander verhaal zijn heermoes en bramen die meer dan 75 cm diep kunnen gaan. Als de wortel afbreekt groeit die meestal gewoon weer terug. 2 Quote
MH95 Geplaatst: 27 maart Auteur Geplaatst: 27 maart Ik ga er maar weer tegen vechten. In ieder geval ga ik proberen zevenblad met zevenblad te bestrijden en in de border uit blijven graven, het groeit helaas ook tussen de tegels van het terras. Bij brandnetel durf ik niet met een soort gier te werken. Bramen is inderdaad ook nog iets wat via de buren opkomt, waar het vooral eerst brandnetel was bij een van de buren zijn dat nu vooral bramen. Dat zou nog leuk kunnen zijn, maar ik lust geen bramen. Jammer dat die buren allemaal niks met die tuinen doen. Ook trek ik al jaren bramen uit de tuin die hier van de vorige eigenaar stonden voor de jam. Die trek ik er wel 3 keer per jaar uit en na 4 jaar komen ze nog altijd op. Bij een kennis die omringd is door natuur weide van Staatsbosbeheer groeit juist al die soorten planten op zijn terrein en niet de weide in. Blijkbaar doen wij ook iets wat die planten graag hebben. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.