Ga naar inhoud

Lekkerlander aardappels ziek? (Bruine plekken blad)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Iemand op onze moestuin heeft aardappelen met phythopthora en die bladeren zien er ook zo uit....hoop voor je dat het niet zo is!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Madelen, duidelijk een aantasting van phytophthora. Mocht je het helemaal zeker willen weten, een eenvoudige test om phytophthora vast te stellen is: stop één of enkele aangetaste blaadjes in een plastic zak, voeg er een paar druppels water bij en leg de afgesloten zak in het donker bij kamertemperatuur weg. De volgende dag kan Phytophthora worden herkend als zich aan de onderkant van de aangetaste blaadjes wit schimmelpluis heeft gevormd.

Geplaatst:

Rare /gekke/kapotte bladeren.

Dan zo gauw je aardappelen rooien.

Ziekten moeten we niet hebben.

Boeren die aardappelen verbouwen ,moeten we niet in de weg lopen met onze hobby.

Zodra ik gaatjes of andere dingetjes (vlekjes)zie op mijn aardappel blad,dan rooi ik deze.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Hartelijk dank voor alle antwoorden.

De test van Jorg loopt nog.

Volgens mijn complexbeheerder is het geen phythopthora en een ander vermoedt dat het verbranding van de bladeren door gebruik van kunstmest is. Dat kan want ik heb enkele weken geleden nog wat kunstmest en patentkali gestrooid.

Wordt vervolgd...

Geplaatst:

Waren de bladeren toen je kunstmest strooide dan soms nat en is er kunstmest op vochtige bladeren terecht gekomen ? Maar ook dan nog , het kleurenpatroon en ook het verdorren van de bladeren geeft een typisch beeld van phytophtora. Goed te zien op je laatste foto.

Ik ga met de conclusie van Jorg mee.

P.S. Wist je overigens dat de Lekkerlander nogal gevoelig voor phytophtora is ?

c26701339613648.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...