Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke voeding voor na het verspenen?


scubapat

Aanbevolen berichten

Hallo moestuinders,

 

Ik heb een vraagje rond het verspenen.

Ik zaai meestal in gewone potgrond (zou dit beter kunnen?)

Vervolgens verspeen ik de plantjes in aparte potjes, ook met universele potgrond.

Nu heb ik het vermoeden dat die grond heel erg snel uitgeput is, sommige dingen groeien niet of nauwelijks.

Welke voeding zou ik best toevoegen? Of doe ik iets anders fout?

 

Alvast bedankt voor de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaaien in gewone potgrond is prima, mijn ervaring is dat de sommige zaden daar goed in kiemen en andere zaden liever in zaai-stek grond (geen grove stukken, licht en luchtig door zand) gezaaid willen worden.

 

Als je de plantjes verspeent in nieuwe potgrond dan hebben ze de eerste weken niks nodig, zou dan zeker ook niet bijmesten ivm verbranden wortels. Je schrijft dat je ze naar potjes (klein dus?) hebt verspeend. Het is de bedoeling dat je ze daarna of uitplant of langzaamaan verpot naar een grotere potmaat met ook weer verse potgrond. Dan hebben ze ook niet perse extra voeding nodig. Eenmaal in de definitieve (ruime) potmaat kun je ze gaan bijmesten, afhankelijk van welke plant het is.

 

De oorzaak dat de plantjes niet (lijken te) groeien moet je denk ik zoeken in het moment van verspenen (niet te vroeg), de soort plant (bijv paprika), de lage temperaturen, de potmaat (zie hier, ... Een voeding probleem zie je ook aan andere dingen, zoals gelig blad of verkleuring van de nerven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat ik zaai doe ik in zaai- stekgrond omdat het niet bemest is waardoor je snel een goed vertakt wortelgestel krijgt. Bovendien vind ik gewone potgrond hier te grof voor, zeker bij heel fijn zaad.

 

De hoeveelheid en de soort mest die is gebruikt in de potgrond bepaald wanneer er bijgemest moet worden. Meestal staat dit (bij de betere merken) op de zak aangegeven.

Koop alleen grond met het keurmerk RHP.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik doe is een potje P8 vullen voor 3/4de met kwaliteits potgrond voor groenten.

Verder vul ik dit aan met 1/4de zaai&stekgrond, daar gaat het zaadje in.

 

Ik verspeen dus nooit, zaai rechtstreeks in P8.

En na opkomst meteen in genoeg licht, heb mooie gedrongen planten.

 

Werkt prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

scubapat. Ik vermoed dat je gewoon hele slechte potgrond aangeschaft hebt ? Er is echt rotzooi op de markt , wel goedkoop ja, dat wel.

 

Anders moet je na verspenen echt niet mesten. En op tijd verspenen ja, maar ook niet te snel willen verspenen. Verspeen je TE snel na opkomst, blijft het plantje lang stilstaan. Beetje wat de anderen ook zeggen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...