Geplaatst: 14 augustus14 Aug Wat is jullie ervaring met neemolie als insecticide ?Welke verhouding neemolie, zeep en water gebruiken jullie uitgaande van 100% koudgeperste neemolie ? -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Mijn ervaring is erg positief. Witte vlieg na 1 behandeling weg. Bladluizen idem. Schimmels duren iets langer (meer in dan op de plant). Ik ben nu niet thuis dus kan ff niet opzoeken welke verhouding. Vast online te vinden. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Auteur 24 minuten geleden, Tanja65 zei:Vast online te vinden.Dat is juist het probleem. Via o.a. YouTube , Google en Gemini is er genoeg over mengverhoudingen te vinden maar de afwijkingen onderling zijn soms erg groot. Gemini presteerde het zelfs om bij een tweede keer vragen een antwoord te geven dat flink afwijkt van zijn eerste.Eerste keer:5 ml neemolie 2 ml groene zeep1 liter waterLater:1 tot 2 eetlepels neemolie (dat is 15 tot 30 ml)1 eetlepel groene zeep (15 ml)1 liter water -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Ik heb toevallig neemolie staan, weleens voor de vorige hond gebruikt. Niet weggooien dus.
Geplaatst: 14 augustus14 Aug 3 uren geleden, Frans zei:de afwijkingen onderling zijn soms erg grootIk denk dat het niet zo heel nauw luistert. Er moet ‘wat’ sop door om een emulsie te krijgen, anders kun je het niet spuiten. Er moet voldoende neemolie in zitten om effectief te zijn, maar niet extreem veel want dan krijgen je planten er wellicht last van. Maar het is een natuurproduct, ik denk dat je er echt wel heel veel in moet doen om echt teveel er in te doen. Misschien ergens in het midden gaan zitten met de geadviseerde doseringen? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Geen idee, @Petrasmoestuin . Gewoon proberen. Ik hoorde van een mede-tuinder dat tweewekelijks spuiten met water met baking soda ook erg effectief is als meeldauw preventie. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Zelf ook wat ervaring met neemolie. Ik gebruikte 10ml op 1 liter water en dat meerdere keren tegen dopluis in fruitbomen in de kas en tegen luis in tuinbonen. De bladeren van de fruitbomen begonnen er wat glimmend uit te zien en dat was voor mij het moment om het niet meer te gebruiken. Meerdere keren spuiten met deze dosering was toch te veel en het hielp eigenlijk ook weinig tegen de dopluis. In de tuinbonen was het resultaat ook niet wat ik verwacht had. Ook mijn hogedrukspuit raakte verstopt op den duur. Dus 10ml per 1 ltr water raad ik zeker niet aan!
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Neemolie is heel erg vet, dat zou ik nooit via de hogedrukspuit doen, alleen in een goedkope bloemenspuit b.v. Ik heb vandaag baking soda met water gebruikt, maar ik had al meeldauw op een aantal courgettes, voornamelijk de Black Beauty, de Black Forest niet, de laatste produceert ook heel veel vruchten.
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Ik heb inmiddels tijdens onze pitstop thuis gaiw even gekeken naar de geadviseerde dosering op mijn fles neemolie. Daar staat op een liter water, een eetlepel neemolie, een eetlepel groene zeep. En eetlepel is ongeveer 15ml en ik heb tot nu toe geen problemen met verstopte sproeiers, maar ik gebruik ook gewoon een plantenspuit. Ik denk dat ook de hoeveelheid zeep behoorlijk uitmaakt, die werkt immers als emulgator. En het is belangrijk dat het water warm is om een goed werkende oplossing te hebben. En direct naspoelen met warm/heet water om olieresten te verwijderen. Glanzende bladeren die niet meer opknapten heb ik nog niet gezien, en gewone luis bleef na 2x goed weg. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.