thea Geplaatst: 27 juli 2012 Geplaatst: 27 juli 2012 Ja, de mensen die bij jouw willen kopen willen graag de naam van de plant.Je kan plant stikkers maken van oude jalozielen, voor 2,00 € zeer veel lamellen waar je de naam kan noteren met een water vaste pen! Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
geedee Geplaatst: 27 juli 2012 Geplaatst: 27 juli 2012 Ach je leert er in ieder geval van.....misschien heb je wel gelijk en raak je alles gewoon kwijt zo. Je kunt ook strakjes, even kort door de bocht, 1 bordje met de naam bij een hele groep plantjes zetten....scheelt een hoop kaartjes schrijven . Ik vind het in ieder geval al een pluspunt dat je 10 namen wél weet, en straks ook aan je klanten kunt vertellen. Quote
Guus D Geplaatst: 27 juli 2012 Auteur Geplaatst: 27 juli 2012 Toch denk ik dat het wel de moeite loont om het toch even te ordenen. Straks kom ik bij je langs en vraag een sedum acre. Wat ga je doen als je niet weet of je die plant al of niet hebt? Uhm Google? Ja, de mensen die bij jouw willen kopen willen graag de naam van de plant.Je kan plant stikkers maken van oude jalozielen, voor 2,00 € zeer veel lamellen waar je de naam kan noteren met een water vaste pen! Naam van de plant: sempervivum ofwel (spinneweb)huislook.Voor labeltjes kan ik ook een kweker informeren die ze ook kweekt en of die er wat op wil sturen of de site wil geven waar hij ze besteld. Ach je leert er in ieder geval van.....misschien heb je wel gelijk en raak je alles gewoon kwijt zo. Je kunt ook strakjes, even kort door de bocht, 1 bordje met de naam bij een hele groep plantjes zetten....scheelt een hoop kaartjes schrijven . Ik vind het in ieder geval al een pluspunt dat je 10 namen wél weet, en straks ook aan je klanten kunt vertellen. Of ik maak traytjes met 10 verscillende en dan 'huislook-mix'Maar als ik bij een tuincentrum kijk, staan er van die veilingkisten met planten, 20 verschillende ofzo, en dan wat losse trays erbij en dan kunnen mensen zelf uitzoeken, staan ook geen namen bij, de soorten dan. Maar zoals het nu op de planning staat verkoop ik partijen aan een pluktuin, met een klein perkgoedverkoop hoekje erbij.Daarvoor krijg ik dan ook minder als voor losse plantjes. Quote Omdat het kan.
geedee Geplaatst: 27 juli 2012 Geplaatst: 27 juli 2012 Aha.....goed om te weten....nou ik vind het in ieder geval leuk om je plannen en uitvoering te volgen in dit topic en ben benieuwd naar het verdere verloop. Quote
Enjoy! Geplaatst: 27 juli 2012 Geplaatst: 27 juli 2012 Bij een kweker waar ik wel eens kom staat bij ieder Quote
Enjoy! Geplaatst: 27 juli 2012 Geplaatst: 27 juli 2012 ...soort een groot duidelijk bord met naam, evt. Bloemkleur, of het een zonaanbidder is of niet enz. Je kan dan een blanco plantenlabeltje pakken en zelf de naam van jou plantje opschrijven en erbij doen. Labeltjes kosten bij bijv. de wibra bijna niks Quote
Guus D Geplaatst: 25 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2012 Niet veel bijzonders, maar bij de grotere stekjes zijn er al uitlopers.Verder heb ik nog 2500 ronde potjes gratis gekregen voor de toekomst! En ik krijg nog een doos. Quote Omdat het kan.
thea Geplaatst: 25 augustus 2012 Geplaatst: 25 augustus 2012 Zie er goed uit,wordt wel wat voor volgende jaar.Schatrijk! Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Guus D Geplaatst: 26 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2012 Ik heb nu nog 2 planten staan in potten die nog gestekt moeten worden, kan dat nu nog of niet meer. En als dat nie kan hoe kan ik ze dan het beste overwinteren, vorstvrij of niet? En de andere planten, in de onverwarmde tunnel of vriezen ze dan dood in de potjes? Quote Omdat het kan.
geedee Geplaatst: 27 oktober 2012 Geplaatst: 27 oktober 2012 Vetkruid (Sedum) is een geslacht uit de vetplantenfamilie (Crassulaceae) met wel vijfhonderd soorten. Elke soort heeft zijn eigen eisen: sommige soorten houden van warmte en kunnen niet tegen vorst, andere soorten zijn zeer vorstbestendig maar kunnen niet tegen te veel warmte. Vond ik op internet Guus.....dus het is afwachten als je niet op latijnse naam kunt zoeken wat je voor soortjes hebt. zie http://bodembedekkerstegenonkruid.nl/bodembedekkers/sedum2/ Quote
hansi Geplaatst: 29 oktober 2012 Geplaatst: 29 oktober 2012 SEDUMVetkruid,Hemelsleutel,Muurpeper. ALGEMEEN Dit geslacht omvat ongeveer tussen de 400-500 soorten succulente eenjarige,tweejarige en vaste planten,halfstruiken en struiken.Ze komen voor op het noordelijk halfrond.Deze snelgroeiende planten varieren van tapijtvormig tot rechtopstaand tot ong.1mtr hoog.Hun vlezige bladeren kunnen cilindrisch,lancetvormig,eivormig of elliptisch zijn en de bloempjes met 5 kroonblaadjes verschijnen eindstandig in trosjes.Ze kunnen uitstekend gebruikt worden als pot-en hangplanten. CULTIVATIE Er zijn zowel vorstgevoelige als winterharde soorten.Vruchtbare,poreuze grond verdient de voorkeur,maar sommige soorten zijn buitengewoon sterk en groeien in de meeste grondtypen.De vermeerdering van vaste planten,halfstruiken en struiken vindt plaats uit zaad in het voorjaar of de herfst of door stekken en scheuren van het voorjaar tot hartje zomer.De vermeerdering van eenjarige en tweejarige planten vindt plaats uit zaad dat is uitgezaaid onder glas in het vroege voorjaar of buiten halverwege het voorjaar. m.v.g.hans Quote
Guus D Geplaatst: 30 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2012 Oh dus nu stekken en in de tunnel houden in de winter. Lukt wel. Quote Omdat het kan.
Conny Geplaatst: 27 december 2012 Geplaatst: 27 december 2012 Nou Guus, Ik wil je maar even zeggen dat ik het toch wel fantastisch vind wat je doet.Ook al weet je soms niet hoe alle plantjes heten.Je doet gewoon lekker je eigen ding en je geniet er hopelijk ook nog volop van. En dat voor een als ik het goed heb, een 18 jarige knul.Het gros van de jongeren van jouw leeftijd hangen of op straat of achter de computer.En jij heb al haast een eigen bedrijfje, als je het al niet hebt. Ik vind het fantastisch om te zien wat jij allemaal doet. Groetjes Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
dennislp Geplaatst: 27 december 2012 Geplaatst: 27 december 2012 of achter de computer.Is ook geen toeval,dat we hier zijn hoor Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Conny Geplaatst: 27 december 2012 Geplaatst: 27 december 2012 Nee Dennis, Dat vond ik ook al.En ik ben volgend jaar al 50 jaar.Dus Guus gaat sneller dan ik. Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
CorvK Geplaatst: 28 december 2012 Geplaatst: 28 december 2012 Guus D,In het kort enkele vragen beantwoorden en stellingen weerleggen;- welke doelgroep heb je voor ogen met je plantjes? Bij een "liefhebber" hoef je, over het algemeen, niet aan te komen met planten waar géén naamlabel bij zit.- je hebt je potjes 'gratis', maar zou toch op zoek gaan naar kleineren potjes, 12 cm pot is voor een sedum-stekje erg ruim bemeten. Gebruik stektray's voor de eerste tijd, scheelt, zeker bij de door jouw gestekte hoeveelheden véél ruimte, daarna oppotten in 7x7 of 9x9 cm. - substraat (je potgrond) moet erg goed gedraineerd zijn, gebruik een mengsel van 30/30/30 potgrond/scherpzand/japansesplit- ik meen op je foto's te zien dat de potgrond in je potjes groen uitslaat, dat wil zeggen dat je ze behoorlijk nat houdt, zou wat minter scheutig zijn met je gieter.- na stekken potje afstrooien met fijn grind (3-6 mm, zie foto), je rozetten moeten niet in contact komen met de potgrond om rotten te voorkomen en vorming van levermosjes te beperken. Foto 1, zaailingen Primula scandinavica (grind = 3-6 mm)Foto 2, zaailingen Cyclamen coum en C. hedrifolium (in 7x7 cm en grind 3-6 mm)Foto 3, zaailingen Primula scotica in zaai/stektray 4,5x4,5 cm van Boerenbond/Welkoop Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/
geedee Geplaatst: 1 januari 2013 Geplaatst: 1 januari 2013 Zo Guus...gezien de ondertitel van voorgaande reactie, krijg je nu ook al professioneel advies....2013 kan niet meer stuk! Quote
Erik9831 Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Beste Guus, Door het topic dat je hier hebt opgestart over Sedum en andere vetplantjes heb ik mezelf geregistreerd op dit forum. Ik was aan het zoeken naar het feit waarom Sedum open valt en andere sedum dan weer net niet open valt. Ik heb een klant waar er een 20-tal sedum planten staan. Ieder jaar moet ik hier de sedum verwijderen met een haagschaar. Waarom gebruik ik de haagschaar en niet een gewone snoeischaar, omdat de stengels zo dik zijn en met zoveel zijn, dat je er anders uren mee bezig bent. Ik moet ze snoeien zoals ik grassen snoei. Feit is, deze persoon woont 50m van mij ... Ik heb zelf sedum staan, maar toch vallen ze hier altijd om. Ze worden maar amper 20cm hoog, terwijl die van men buur bijna naar 70 en misschien zelfs 80cm hoogte gaan. Ik heb vorig jaar, een paar 100m verder ook een paar sedums geplant bij een klant en ook hier wilt het niet lukken ... We hebben allemaal dezelfde grond ... Dat is nu het rare aan heel de sedum affaire. Guus, nu over jou. Wat je wilt doen is een zeer mooi initiatief vind ik ... Als dit je droom is, doe zo maar verder dan. Uiteraard moet je nog veel leren, maar wie niet. Normaal gezien ga ik deze maand ook proberen om een 100-tal Taxus planten te plaatsen op de grond die ik heb. Ikzelf ben ook benieuwd hoe dit zal lukken. We zijn nu al bijna half april, hoe zit het ondertussen met je plantjes ? Hebben ze de koude winter overwonnen of zijn ze helaas gesneuveld ? Quote
Bit Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Ik ga wat ver offtopic door op de sedum te reageren en het omvallen, maar allá. Omvallen ( uiteenvallen ) van de gewone Sedum spectabile en varianten daarvan heeft een paar oorzaken. Helemáál voorkomen kan je het ook niet echt. Maar. Een oudere pol regelmatig scheuren ( in stukken snijden oid ) en herpoten helpt al veel.Een pol 'kraken' in het voorjaar helpt ook goed. Dat is een beetje plantje pesten , maar je steekt een viertand onder de pol en je wipt de pol omhoog. Je hoort dan een dikke krak. Een deel van de wortels wordt gebroken. De pol laat je terugzakken en je aard wat aan opnieuw. De plant heeft minder wortels, zal minder hoog worden, goed bloeien verder, maar lager. ( vooral bij de Sedum spectabile 'Matrona' werkt dat goed, maar ook bij de gewone 'Herbstfreude' e.a. )In mei de planten halveren helpt ook. maar dan mis je de mooie platte schijven bloei, je krijgt eenzelfde hoeveelheid bloemen, maar meer vertakt en wat meer open, maar wel op stevigere stengels.Armere grond helpt ook. Zonniger ook. ps. Ik snoei met de hoveniers deze grotere hoeveelheden sedums met een benzine heggeschaar Quote
Erik9831 Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Hier is het ook met een benzine model ... Nederlands en Vlaams kan soms nog een beetje verschillen Wat noemt men uitwijken van het topic, Guus kan er ook altijd mee geholpen zijn. Vermits hij een Sedum kwekerij opstart, hierdoor kan hij bepaalde vragen van klanten ook oplossen. Quote
Guus D Geplaatst: 16 april 2013 Auteur Geplaatst: 16 april 2013 De Rotplanten leven bijna allemaal nog! Van een soortje zijn er 6 gesneuveld maar dat zijn de enigste! Ook heb ik er verschillende soorten bij die al 6-10 uitlopers hebben. Maar ik heb geen goede potgrond, binnen kort een keer een aanhanger goeie halen en dan alles opnieuw oppotten. Quote Omdat het kan.
Guus D Geplaatst: 19 mei 2013 Auteur Geplaatst: 19 mei 2013 De Planten groeien goed, maar het grootste gedeelte staat in verkeerde grond, had ik gekregen van de buurman maar het blijkt rommel te zijn, dus als ik deze week een keer tijd heb een aanhanger potgrond gaan halen ervoor.Ook heb een gedeelte in goede potgrond staan, deze groeien wel goed, wil ze binnekort gaan verkopen op mijn werk.In het algemeen maken de planten nu uitlopers dus dat gaat mooi vooruit!Ook de sedums die ik gestekt heb groeien goed! Tja fotos maken het duidelijk! Quote Omdat het kan.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.