Geplaatst: 26 september26 Sep Het is weer de tijd van het jaar om zelf zuurkool te maken en te eten. Stamppot zuurkool is natuurlijk alom bekend, maar er zijn vast veel meer andere recepten met zuurkool in omloop. Omdat ik zelf dol ben op zuurkool, ben ik benieuwd naar andere bereidingen. Hier thuis staat onderstaand recept een paar keer per winter op het menu. Ik heb het jaren geleden gekregen van een tante en weet niet waar zij het destijds vandaan heeft. Ik maak het uit de losse pols, maar zal proberen er hoeveelheden bij aan te geven.Zuurkoolschotel uit de oven met rode wijn (4 pp)Ingrediënten 500 gr zuurkool (meer kan)250 gr rundergehakt (of vegetarisch gehakt)125 gr gerookte spekjes (gerookte runderspekjes of vegetarische rookspeckblokjes kan ook. De rooksmaak is wel lekker hierbij)1 grote ui, gesnipperd1 à 2 tenen knoflook, gesnipperd1/2 potje kleine zilveruitjes op zoet-zuur, uitgelekt1/2 fles rode wijn (meer kan, maar dan meer inkoken, zie onder). Ik gebruik meestal een niet te dure Cabernet Sauvignon. 1/2 of 1 runderbouillonblokje (groentenbouillonblokje kan natuurlijk ook bij de vegetarische variant)1 laurierblaadjeOregano of marjoraan en/of tijmZwarte peperAardappelpuree maken voor 4 pp om de ovenschaal mee af te dekkenWerkwijze Spekjes uitbakken en uit de pan halen.In dezelfde pan de gesnipperde ui glazig bakken.Daarna de gesnipperde knoflook even kort bakken.Opzij schuiven en het gehakt in dezelfde pan rul bakken. Iets opzij schuiven en de uitgelekte zilveruitjes licht aanbakken.Uitgebakken spekjes terug in de pan doen bij de rest.Bouillonblokje (ik begin met een halve omdat de spekjes ook al zout zijn) erover kruimelen en de kruiden + zwarte peper toevoegen. Mengsel omroeren en de helft van de rode wijn toevoegen, in ieder geval genoeg zodat het mengsel net onder staat. Een kwartiertje met de deksel op de koeken- of hapjespan laten sudderen.Deksel verwijderen en rest van de wijn toevoegen en verder sudderen. Ik laat het dan wat inkoken zodat de smaak wat geconcentreerder wordt. Even proeven of het genoeg en hoog op smaak is. Eventueel rest van bouillonblokje toevoegen. Er moet wel behoorlijk wat vocht overblijven. Dat trekt in de oven gedeeltelijk in de zuurkool.Ondertussen de zuurkool beetgaar koken in weinig water.Ondertussen aardappels koken en met roomboter, peper en scheutje melk tot aardappelpuree maken (of hoe je het zelf normaal maakt. Ik doe het zo).Het gehakt/ui/wijnmengsel onderin de ovenschaal doen.Daarop de zuurkool uitspreiden.De schaal afdekken met de aardappelpuree.Een half uurtje in de voorverwarmde oven (180 graden) zetten. Ik dek de ovenschaal de eerste 20 minuten af met zilverfolie. De laatste 10 minuten zonder. Het geheel moet lekker even bubbelen, dan is het klaar. Alles is natuurlijk al gaar voordat het de oven in gaat.Ik ben benieuwd naar andere zuurkoolrecepten!
Geplaatst: 26 september26 Sep @Dahli Dank je wat een lekker recept lijkt het mij. Ik moet het alleen van gekochte zuurkool doen, want ik had geen witte kool en zuurkool maken had ik ook niet zo snel gedaan denk ik, maar ik vind het wel lekker, dus ga het zeker een keer proberen.
Geplaatst: 27 september27 Sep Jummm! Ik ben dol op zuurkool, maar ken het alleen in de stamppot en op z’n Turks als zoetzuur. Gaan we maken dit jaar!
Geplaatst: 27 september27 Sep Ja, mijn moeder maakte vroeger ook een zuurkool ovenschotel. Maar volgens mij zonder de wijn. Was ook erg lekker. Ik ga deze variant ook zeker een keer maken.
Geplaatst: 27 september27 Sep Ik heb dit 17 jaar geleden een keer opgeslagen. Ik weet niet waar ik het van heb. 27 september27 Sep aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur Hierbij nog een zuurkoolgerecht dat ik wel eens maak. We noemen het thuis “Poolse zuurkool” omdat het een afgeleide is van Bigos. Een traditioneel Pools zuurkool gerecht. Ik heb het aangepast omdat ik niet zo dol ben op van die grote hoeveelheden vlees. Onderstaand gerecht maak ik met kip en knoflookworst. Ik gebruik die lekkere Turkse worst, sucuk. De hoeveelheid vlees kan vanzelfsprekend worden aangepast.“Poolse” zuurkool met kip en sucukIngrediënten (6 pp)1 kg zuurkoolKipfilet voor 4 personen (er komt immers ook nog knoflookworst bij), in niet te kleine stukken gesneden300 gram knoflookworst (ik vind sucuk erg lekker hierbij. Salami of chorizo kan ook). Gesneden in plakjes van ongeveer 1/2 cm.2 uien, gesnipperd2 knoflooktenen, gesnipperd1 blikje tomatenpuree (2 eetlepels)2 tot 3 tl. paprikapoeder1 tl. kummel1 tl. majoraan2 laurierblaadjes1/2 liter droge witte wijn2 glazen wodkaBekertje crème fraiche (als je het meestooft) of zure room (als je het op het bord toevoegt)Peper en zout naar smaak (kippenbouillonblokje kan ook, dat doe ik meestal)Optioneel: ruime handvol gedroogde cepes, wellen in witte wijnWerkwijzeBak de plakjes knoflookworst licht uit in een grote koekenpan, gebruik géén vetstof. Haal uit de pan en snijd doormidden of in kwarten en doe in een stoofpan.Bak de stukken kip licht aan in het overgebleven vet van de worst. Haal de stukken kip uit de pan en doe deze bij de worst in de stoofpan.Bak de gesnipperde ui in het achtergebleven bakvet. Voeg wat later de gesnipperde knoflook toe en bak mee. Voeg tenslotte het paprikapoeder toe en bak kort mee. Doe het mengsel bij het vlees in de stoofpan, inclusief het nog overgebleven bakvet.Doe een scheut wijn in de pan om eventuele aanbaksels los te koken en voeg toe aan de stoofpan.Doe alle overige kruiden in de stoofpan, eventueel met peper en zout en/of het bouillonblokje.Voeg de zuurkool, tomatenpuree, rest van de wijn en de wodka toe aan de stoofpan en roer alles goed door. Vul eventueel aan met wat water zodat het mengsel net onder staat. Mocht je de paddenstoelen willen gebruiken, dan voeg je die nu, in reepjes gesneden, ook toe. Voeg in dat geval het welvocht ook toe.Laat zo’n 2 uur stoven op zacht vuurtje. Roer af en toe om. Indien het vocht teveel verdampt, dan tussentijds wat water, wijn of wodka toevoegen. Het laatste half uur kun je crème fraiche toevoegen. Dan wordt het gerecht wat zachter. In plaats daarvan een lepel zure room op het bord toevoegen kan ook.Het is het lekkerste om dit gerecht een dag van tevoren te maken, zoals meestal met stoofgerechten. Wij eten het graag met aardappelpuree. 27 september27 Sep aangepast door Dahli
Geplaatst: 27 september27 Sep Lekker hoor! Ik houd ook van Sucuk. Er gaat wel veel alcohol in (beetje zonde hahaha, want de alcohol verdampt). Deze gaat ook weer op mijn lijstje. Ja de volgende dag is het altijd lekkerder en zeker met aardappelpuree vinden wij zoiets lekker.Ik krijg nu al honger!
Geplaatst: 28 september28 Sep Dit is ons favoriete winterrecept met zuurkool. Zelfs de kinderen, die eigenlijk ‘losse’ zuurkool maar matig vinden, lusten dit. Vandaag aten we een variatie die ik ook zal posten, nog lekkerder eigenlijk. Ik heb serieus geen idee van de hoeveelheden, we doen altijd maar wat. pakje of zelfgemaakte zuurkool of wijnzuurkoolrookworstspekjesblikje of potje mandarijntjesaardappelenpeper/zout naar wensSchil de aardappelen en snijd ze in plakjes. Kook ze half gaar. Snijd de rookworst in plakjes. Doe dan de spekjes (ongekookt of ongebakken) in een middenmaat pan of braadpan. Leg de overige ingredienten er laag om laag op, te beginnen met een dun laagje aardappels. Als je de zuurkool en de aardappels over meerdere lagen verdeelt, kookt/stoomt het beter gaar. Eindig met een laagje zuurkool. Eventueel een beetje zout of peper toevoegen, pas op met zout want spekjes en worst maken het al wat zouter. Doe een klein bodempje water in de pan, en een deksel er op. Stoom alles gaar in 20-30 minuten op laag vuur. Nazomer/herfst variatie: met zuurkool van spitskool en mer zoete aardappel, wij deden die er ongeschild in. Door de zoete aardappel en de lichtere zuurkool had dit gerecht een veel lichtere feel, en door de zoete aardappel was het ook wat zoeter. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.