Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wannneer kan/moet ik deze kapucijners oogsten?


Meegosh

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af wanneer ik ze kan/moet oogsten.. Ze beginnen al mooi dikkig te worden sommige.. Maar de planten zelf worden wat minder, geliger.. Dus denk dat ze of te weinig voeding/mest hebben of water (terwijl die toch dagelijks krijgen) of dat ze geoogst moeten worden wellicht..

 

100_3931.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonen moeten geen mest en de kapucijnen zijn mischien te nat of droog geweest.

Ik zie dat ze in bakken staan.

Staan ze op een tegel,die zou ik weg halen,kunnen ze dieper in de grond gaan.Voelen ze dik en stevig dan kan je de eersten eraf halen,ze worden nooit tegelijk klaar.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de bonen verder ook nog niet bemest.. De bakken waar ze in staan staan op de aarde (klei was hier oorspronkelijk maar ruim 10cm opgehoogd met zand/grond van mijn schoonouders en paar zakken tuinaarde).. De bakken zelf zijn ook gevuld met bemeste tuinaarde, wellicht was dat niet zo'n goed idee.. Verder loopt het water wel goed af Wellicht dat ze een/twee dagen te droog hebben gestaan, ze krijgen nu af en toe een halve gieter water er bij omdat ik zelf het idee had dat ze te droog werden.

Thanks voor de tips, zal ze straks eens gaan "bevoelen" of ze dik en stevig zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi ook handig om te weten dat ze dan groen zijn had anders verwacht omdat ze ook donkere peulen hebben.. Maar dat zal wel "gedroogde kapucijners" zijn dat ze dan bruinig worden..

Ja denk dat ik de aarde weer op de tuin gooi en dan dat mix en in de bakken doe.. maarjah dit eerst laten staan/uitgroeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij worden ook geel. Ik denk dat die van mij een periode te weinig water hebben gehad. Of het komt doordat de meeste kapucijners goed zijn. Je bent in ieder geval niet de enige.Eergister trouwens de eerste op, heerlijk waren ze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Nu kom ik nog steeds niet uit wanneer je de kapucijners oogst.

Ik begrijp dat als je ze drogen wilt, de kapucijners langer laat hangen, dan wanneer je ze vers eet.

Onze peulen beginnen nu "vol en dik" aan te voelen.

Bij een test heb ik een aantal dikke paarse peulen gedopt, en in deze peulen tref ik zo'n 6 licht groene kapucijners aan, welke de grote hebben van flinke doperwten.

De kapucijners heb ik een aantal minuten gekookt, en ik moet zeggen.....bah.

Ze lijken nog steeds rauw, en ze smaken niet echt lekker (persoonlijke mening).

Ze doen mij denken aan een kruising van een onrijpe pistachenoot en een doperwt.

 

Mijn vraag is nu, als ik kapucijners direct wil eten, wanneer zie ik dat deze geoogst kan worden

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik ze als "veld erwt" wilt eten, dan zou ik ze nu moeten plukken.

Indien ik ze als Kapucijners wil eten, moet ik ze laten hangen tot eind september/oktober?

Hoe maakt u de velderwten klaar Thea, ik kookte ze een aantal minuten, maar dat vond ik niet te pruimen.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben Thea niet maar wil wel antwoorden op je vraag.

Ik kook kapucijners zo'n tien minuten. (zonder zout dat maakt de schilletjes hard..)

Hier eten we ze meestal met spekjes, augurk, ui , mosterd en een paar gebakken aardappelen, soms nog sla erbij. jummie!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

 

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal dan ook nog maar even reageren hoe ze hier geoogst/gekookt zijn..

Heb ze geplukt toen ze dik/vol waren, als grote erwten zoals je omschrijft.. Heb de peulen laten hangen die begonnen in te drogen en daar toen tien/vijftien van laten uitdrogen en later er af gehaald. Had toen ook een paar aparte peulen die kapot waren of klein of nog niet geheel ingedroogd. Bij het openmaken waren de eerstgenoemde mooi uitgedroogd en iets donkerder van kleur en de "aparte" heb ik gelijk weer in de grond gestoken (omdat ze nog niet echt droog waren) waar ik nu weer nieuwe sprieten kapucijners van heb (ik probeer gewoon en zie wel of het nog wat wordt/kan vol groeien)..

De geoogste peulen voor "gelijk te eten" gedopt en meer groente van af gekregen dan ik zelf van te voren inschatte. Ongeveer een half steelpannetje vol .. Heb deze kort gekookt, wel met zout (kunnen de volgende keer zonder proberen) beter gezegd met bouillon blokjes en toen het gas uit gezet, maar nog niet afgegoten. Verder "de rest" klaar gemaakt dus uitje gesnipperd en bijgerechten gemaakt (waren Aziatisch getint vandaar de bouillon ook ipv zout), maar de kapucijners hebben we zo puur mogelijk proberen te houden. Ik vond ze na de kook nog niet zo lekker, van smaak maar vooral structuur, de velletjes waren inderdaad vrij knapperig, maar doordat ik met de rest bezig ging (sjalotje gefruit en spekjes uitgebakken en vooral boter gebruikt geen olie) hebben de kapucijners nog 15/20min in warm water gestaan/staan wellen. Daardoor werden ze dus zachter en waren ze heerlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij eten ze altijd vrij snel, inderdaad als grote groene erwten, maar veel eerder in het jaar, in juni. Ik weet niet of dat nog in smaak scheelt. Ik vind ze heerlijk, eigenlijk lekkerder dan doperwten. Ik roerhard ze met spekjes en ui. Eigenlijk niet zolang. Heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...