Geplaatst: Maandag om 17:421 d Laatst las ik op een website dat Oenosan een goed middel is om meeldauw te voorkomen. Een soort mest voor het blad.Het is best prijzig voordat ik zo iets aankoop. Wie heeft dit weleens gebruikt en hielp het?
Geplaatst: Maandag om 17:561 d Ik zie dat oenosan voornamelijk calciumcarbonaat is. Als je dat in de zoekmachine zet hier, dan krijg je best veel topics. Misschien dat oenosan nog wat toevoegingen heeft, dat weet ik niet.
Geplaatst: Maandag om 20:561 d Ik heb het al een 2-tal jaren in gebruik,voornamelijk als bladmeststof voor planten en groenten in pot.Ik heb het nog niet specifiek tegen meeldauw gebruikt.Voor meeldauwpreventie wissel ik gedurende het seizoen af tussen melkkefir en compostthee.Daar kan ik het een poosje mee uitzingen.
Geplaatst: Maandag om 21:551 d Auteur 58 minuten geleden, Bernaar zei:melkkefirMoet het dan perse bio zijn? Ik bedoel kan ik kefir bij de supermarkt kopen en die dan in een verstuiver doen? Waarschijnlijk met wat water erbij, anders spuit het niet.Oenosan is inderdaad speciaal voor het blad en ik vroeg mij af of ik het dan kan voorkomen. Ik heb met melk gewerkt, maar dat helpt niet. Ook deze zomer met bakingsoda, maar ik hield gewoon de meeldauw en had op het laatst bijna geen blad meer. Want ik haalde ze eraf. Maandag om 21:571 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 21 uren geleden21 u @Petrasmoestuin,geen idee of die van de supermarkt bewerkt is of niet,maar indien die weinig bewerkt is,zou ik denken dat het daar óók mee moet lukken.Voor alle duidelijkheid,kefir of compostthee werken niet als curatief middel.Als je planten al aangetast zijn,ga je het hiermee niet meer kunnen oplossen.Beide producten dienen eigenlijk om preventief te gebruiken,omdat er van uit gegaan wordt dat de 'goede' micro-organismen de plaats op de bladeren innemen die anders door de meeldauw ingenomen wordt.Tevens zorgen beide voor een betere algemene gezondheid van de plant,compostthee ook door aan te gieten aan de voet.Dat heb ik met kefir nog niet geprobeerd.....Mijn planten krijgen het op de duur óók,maar dat ligt waarschijnlijk meer aan het feit dat ik aan 't einde van het seizoen wat lakser wordt hierin.😉
Geplaatst: 20 uren geleden20 u Ik gebruik Oenosan op de laagstam fruitbomen en de bladgroenten. Zou er nu niet meteen mee op pompoenen en courgettes beginnen sproeien om hen geen meeldauw te laten krijgen. Verder werkt het wel prima.
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Auteur 2 uren geleden, ElkeV80 zei:niet meteen mee op pompoenen en courgettes beginnen sproeienWaarom niet Elke?
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Het blijft een nat product. Zou dat de bladeren niet nog sneller doen aantasten? Heb het zelf nog nooit geprobeerd op deze planten dus ik kan ook mis zijn.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.