Geplaatst: 7 uren geleden7 u Even tussendoor twee ideeën om nog meer uit je feijoas te halen:https://youtube.com/shorts/Zx9L01A3NQc?si=C5KrbCwd8mxYv7LK Dit is een video van iemand die in een afgelegen berghuis in Noord-Turkije woont (regio Çayeli in Rize). Het vriest er amper, extreem vochtig jaarrond en warme zomers. The take-away:Kamèr gooit de iets bittere maar heerlijk geurende schillen niet weg, maar droogt ze om te gebruiken als smaakmaker in thee. Je hoeft geen Turks te verstaan om te zien wat hij van de geur vindt. In Turkije is de plant blijkbaar bekend als Kaymak Ağacı (Clotted cream tree).In Azerbeidzjan eten ze al generaties lang "Feyxoa", groeit door het hele land. Er is zelfs een oud recept "Feyxoa dolması" oftewel dolma (het vullen) van feijoa. In kort:1) Grof lamsgehakt (of fijngesneden lamsvlees) (evt rund), gemengd met (bijna 2:1 verhouding) gehakte gele ui. Beetje verse munt. Beetje zout. Dit bereiden in een pan.2) Feijoas uitlepelen en vullen met het bereide vleesmengsel. Het verzamelde vruchtvlees door de blender met flinke hoeveelheid Kaymak (of eventueel mascarpone) en dit over de gevulde pan gieten. Deksel erop en langzaam garen op laag vuur.Dit recept komt uit hun subtropische regio Länkäran. Feyxoa groeit ook landinwaarts, bijv in Ganja (max nachtvorst -7 ºC en droger dan NL. Tevens betere zomers).In de pan, alvorens saus:Op het bord, na bereiding:In beide landen is het ook gewoon om de vrucht (rauw) eventueel met schil en al te eten.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u 17 minuten geleden, Fruittuin17 zei:Ik koop hem via FacebookKun je misschien delen? Delen is liefToevallig van L'Odeïhan? Hier kom ik op uit via de Fous de Feijoas groep (Feijoa-gekken). Maar hij verkoopt planten per minimale afname 10 stuks. 6 uren geleden6 u aangepast door EdelSpint
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Nou, jullie hebben mijn interesse gewekt. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 2 uren geleden2 u De moderne Nieuw-Zeelandse rassen ben ik nog niet tegen gekomen in Europa, blijkbaar Kakariki wel, maar wel duur. Ik weet niet hoe verschillend de smaken zijn. Dit jaar een geproefd gekweekt in kas in pot, smaak was goed en heel zoet. Heb ooit vruchten gekocht uit Colombia, veel te vroeg geoogst, de smaak was goed, maar zurig.Ik heb op diverse fora's gelezen dat ze gewoon tot -18 °C overleeft hebben, maar dat waren altijd oudere planten. Wat die man in Rotterdam doet is interessant, al zal hij misschien van zijn rassen de mooiste vruchten vergelijken met de andere de minste.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Fruittuin17 Ach, das jammer. Ik kan er helaas niet 10 kwijt.@acpronk na jarenlang overwegen en steeds mezelf een teleurstelling proberen te voorkomen, neem ik nu ook maar een duik. Ondertussen zijn er veel meer "succesverhalen" bijv uit Nederland, Duitsland etc.Heb wel eens duurdere miskopen gedaan. En de 'naamloze' variant feijoa die ik heb gekocht in Nederland is duurder dan 3 rassen uit Frankrijk bij elkaar. Let's go!1 minuut geleden, MH95 zei:Wat die man in Rotterdam doet is interessant, al zal hij misschien van zijn rassen de mooiste vruchten vergelijken met de andere de minste.Ja dit is exact het idee wat ik ook had. Op dit forum heeft ene Nederlandse Solko nog maart jongstleden wat ervaring gedeeld. Iets zegt me dat dit Bontegout is (hint: zie foto). En de typische woorden "pollination is a mystery".5 minuten geleden, MH95 zei:Ik heb op diverse fora's gelezen dat ze gewoon tot -18 °C overleeft hebben, maar dat waren altijd oudere planten.Ja en zelfs -20, mits volwassen plant. Overigens betekent winter overleven niet dat je ook vruchten mag verwachten. Goed om dat te realiseren. Ik denk, als leek die zich uitgebreid heeft ingelezen, dat in Nederland de grootste uitdaging niet zozeer in de winterkou zit, maar vooral in de zonloze herfst en kans op vroege nachtvorst. De (minder rijpe) vruchten zijn hoedanook eetbaar trouwens, albeit minder zoet. Ze kunnen ook nog wat narijpen op de fruitschaal en bewaren in de koelkast.(Vruchten van Kakariki zouden minder lang in de koelkast bewaren).
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Nog iets over de uitspraak voor de meelezers:De Feijoa vrucht is vernoemd naar de Portugeze bioloog João da Silva Feijó. Dus de correcte uitspraak zou Portugees zijn:fee-ZJO-a (met de 'j' van het Franse jour).Amerikanen maken hier vaak fay-JO-uh (met de 'j' van Joey) van, of sneller fuh-JO-uh, dit zou wel eens wereldstandaard kunnen worden. Ook omdat Nieuw-Zeelanders dezelfde harde dj-klank toepasen.Een andere veelgehoorde Spaans-achtige uitspraak is dat de 'j' als 'h' wordt uitgesproken. Waarschijnlijk door regio van oorsprong.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.