Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Voor de rat zou ik maar gelijk een flinkeval halen of ongedierte bestreiding bellen, daar moet je echt mee uitkijken.

Sandra hoe zie je een kalkpoot en wat kun je daaraan doen.

Boer'nlaand hè , daar heb je sowieso wel last van dat ontuig

Wij willen de rat eigenlijk gaan "voeren". Dus voor de verandering de kippies snachts buitensluiten, bakkie met "lekkers" voor de rat neerzetten en dan hopen dat het werkt

[quote name="Sandra'}

@ Marjan' date=' het kan best zijn dat ze even van de leg zijn vanwege de rat, het kan ook zijn dat ze nu zelf de eieren op vreten maar dat lijkt me nu sterk. Weet niet hoever het nieuwe hok op beton al klaar is? anders zou ik het nachthok tijdelijk voorzien van tegels en het luikje 's nachts toch dicht doen.

[/quote]

Volgens Eelke had een van de kippies gisteren een eitje gelegd

Dus ja of ze zijn gewoon van slag... of de rat heeft dagelijks een lekker maaltje van 2 eieren.

Nieuwe hok is nog "in planning", mede omdat Eelke met de bovenverdieping bezig is....die moet uiterlijk half april toch grotendeels af zijn

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Geplaatst:
Volgens mij leggen kippen sowieso niet als er een rat in het hok komt. Ze gaan dan vaak ook buiten slapen.

Het zou biologisch ook stom zijn om jonkies(eieren) te leggen op een plek waar de roofbeesten om de hoek zitten.

Het gekke is dat ze dus wel gewoon savonds op stok gaan en niet buiten slapen.

Geplaatst:

Ik vindt dan advies van Sandra heel goed om op de grond in binnenhok tuintegels te leggen, en ingang savonds goed aftesluiten met dikke plank of tuintegel,

lijkt mij wel simpel en vlug voor je te regelen heb je zo gedaan, en zullen je kippen fijn vinden.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Ik vindt dan advies van Sandra heel goed om op de grond in binnenhok tuintegels te leggen, en ingang savonds goed aftesluiten met dikke plank of tuintegel,

lijkt mij wel simpel en vlug voor je te regelen heb je zo gedaan, en zullen je kippen fijn vinden.

ja denk dat we dat dan eerst maar eens moeten doen, is ook niet zo heel erg moeilijk idd..... uhm... moet ik eerst wel kijken of we tuintegels hebben

Geplaatst:

Ik heb weleens een goudfasant gevonden met opengebeten nek door een rat in zijn hok dat wil je niet meemaken.

Tuintegels maar andere zware tegels kan ook heeft vast wel iemand bij je in de buurt.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

mijn kipjes lopen los rond. alleen de jonge hennen hebben de winter door gelegd. 3 eitjes per week .. muv de strenge vorstdagen.

maar nu het mooie weer begonnen is leggen ze de eitjes niet meer in het leghok!!

ik ben aan het zoeken en heb er laatst weer 10 gevonden maar omdat ik niet weet hoe oud ze zijn gooi ik die maar weg.

hoe zorg ik ervoor dat ze weer ih het leghok gaan leggen?

24llxly.jpg

Geplaatst:

Denk dat je best ze sávonds kunt opsluiten, en dan in de ochtend loslaten als je ze sávonds aanwent dat ze nog iets krijgen wat lekker is dan gaat dt vrij vlug.

En mischien zijn ze dan wat meer geneigt om in het hok te leggen.

Gebruik je stro in de leghokjes ik heb wel het idee dat ze graag in stro leggen en niet zo graag op zaagsel als ze de keus krijgen, bij mij zijn ze eerst echt even beetje nest aan maken in stro en leggen dan hun ei er keurig in, ik hoef alleen de stro plekken te checken op eieren.

Wel heerlijk hoor dat ze zo vrij mogen lopen voor ze !

Geplaatst:

Ik heb 4 van die dames lopen, 's nachts in het nachthok.

Regelmatig mogen ze scharrelen in de tuin, maar als ze een eitje moeten leggen gaan ze keurig naar het nachthok terug ook al lopen ze los.

Daar staat een bakje met stro.heb in 5 dagen tijd al 16 eitjes geraapt.

Als je ze nu eens 14 dagen opsluit, ik neem aan dat je een ren hebt, zodat ze wel naar buiten kunnen of heb je alleen een nachthok, want dan werkt het niet.En een lekkere bak met stro, dat vinden ze vanzelf wel, en als ze daar aan gewend zijn gaan ze mischien wel naar binnen om een ei te leggen.

Eitjes kun je testen op versheid. Niet weggooien dus, en aangezien de temperatuur laag is blijven ze vast wel goed. Volgens mij heeft dat iets te maken met drijven in een bakje water.

Even gegoogled:

Met water (benodigdheden: maatcilinder, 1 liter water, 100 g zout, vers ei, een 3 weken oud ei en een zes weken oud ei). Plaats het ei in 1 liter water waarin 100 g zout is opgelost. Een vers ei zal op de bodem blijven liggen. Bij het 3 weken oude ei zal de meest stompe zijde zal omhoog komen. Dit komt doordat de luchtkamer in het ei groter wordt naarmate het ei ouder wordt. Een ei van 6 weken oud zal gaan drijven

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...