Jump to content

Recommended Posts

Posted

heb al enkele jaren kippen, die altijd goed leggen

dit jaar leggen ze niet, had er in oktober 3 nieuwe gekocht (die al legklaar waren volgens de verkoper)

maar in november was het dan te koud

maar sinds november zijn ze nog niet herbegonnen met leggen

ze krijgen speciaal leghenvoer

en er ligt zo'n vals ei in hun kot

ze krijgen ook veel afval van de keuken

wat doen we verkeerd??

Posted

De meeste kippen gaan in winterstop dat wil zeggen dat ze tijden de donkere dagen november tot aan januari vaak niet leggen. De onze hebben ook pas 4 dagen geleden voor het eerst weer gelegd. Ik zou dus gewoon even afwachten. Hoe oud zijn die nieuwe kippen?

groetjes Sandra

Posted

Kippen hebben inderdaad een winterstop waarbij de lichturen een belangrijke rol spelen.

De enige manier om dit enigszins te omzeilen is de lichturen te verhogen door kunstmatige belichting.

De echte kippen-rotten kunnen wellicht een professioneler uitleg geven.

Posted
Kippen hebben inderdaad een winterstop waarbij de lichturen een belangrijke rol spelen.

De enige manier om dit enigszins te omzeilen is de lichturen te verhogen door kunstmatige belichting.

De echte kippen-rotten kunnen wellicht een professioneler uitleg geven.

Extra licht toevoegen werkt niet altijd, hier hebben ze ook licht en verwarming in het hok gehad maar niks doorleggen. Ligt ook aan het ras en aan de kip zelf. Ik heb hier al 2 jr een wyandotte lopen die even als de barnevelder nog nooit broeds is geweest, terwijl mijn eerdere dotten 3 weken broeds waren en 1 wk broeds af.

Welk soort heb je eigenlijk. Leghybriden kan ik me nog enigzins voorstellen dat die continue doorleggen namelijk.

groetjes Sandra

Posted

Mijne hebben wel verlichting en verwarming zijn sierrassen die bekend staan dat ze minder eieren leggen dan de legrassen maar ik heb elke dag eieren

ook in winter wordt doorgelegd, heb zelf het idee dat het eerder de temperatuur is (nooit onder 5 graden) dan de verlichting maar goed ze hebben beide.

Mijn sierrassen eten ook veel meelwormen, volgens mij mogen de meeste mensen het aandeel dierlijk voer wel iets verhogen zeker als ze niet buiten scharrelen en in vrij steriele rennen met zaagsel zitten waar ze moeilijk wat insekten vinden, bij de dierenwuinkel kun je zo bakjes meelwormen halen

kost niet veel en ze waarderen het enorm.

Joke dat je kippen nu 3-4 maandsen niet leggen komt op mij wat ongewoon over, mischien moet je nog een keertje nalopen of er iets veranderd is

bij je verzorging of voer, want ik vindt het best lang, mischien wat vaker groen en ook kippegrit of eierschillen/schelpen fijn gestampt geven.

Ook 4 x per jaar een insekten spray onder kont en vleugels is nodig o.a voor bloedmijten die hun conditie erg kunnen verslechteren,

je kiunt dit controleren door snachts met zaklamp op hout in je binnenhok te schijnen dan zie je ze lopen als ze dat hebben.

Players only love you when they're playing.

Posted

Hansm maar dat ligt toch ook aan het soort?

Hier kunnen de kippen scharrelen in de tuin dus naast hun leg meel krijgen ze nog graan en scharrelen ze insecten bij elkaar, ze hebben grit en groenvoer en krijgen met regelmaat ook meelwormen. Maar hier hebben ze ook winsterstop..

groetjes Sandra

Posted

Dat wordt wel gezegd dat het aan soort ligt, maar omdat ik zelf rassen heb die eigenlijk weinig horen te leggen maar juist erg goed leggen

denk ik dat je dat best kunt beinvloeden of je dit nu bewust of onbewust doet, want de mijne zijn niet voor de eileg maar gewoon alleen leuk

om te verzorgen.

Zelf zie ik tenzij het oude kippen zijn het niet leggen gedurende maand of 3-4 als teken dat er mischien iets mis is, wat precies dat is even goed denken voor Joke het ligt waarschijnlijk niet zo voor de hand, ik zou als eerste kijken of ze bv mijten (bloedmijt hebben deze zitten in het hout/strooisel overdag pas in de nacht komen ze tevoorschijn.

Nouja mischien leest Joke iets waarvan ze denkt dat kan ik wel doen of proberen met haar kippen.

Posted

Ja daar heb je gelijk in, ik zou ook kijken op bloedluis dat stagneert de eiproductie ook.

Ik heb wel leggers die geen ongedierte hebben en licht en warmte toegevoegd maar hier hebben ze ook 3 mnd een stop gehad. Maar goed hetzelfde als broeds krijgen die dames van mij zijn het met geen mogelijkheid.

groetjes Sandra

Posted

En ik vindt juist zo irritant dat de mijne vaak broeds zijn is geeneens een haan

Ik zoek dus tip hoe krijg ik ze niet broeds

Ik moet echt zorgvuldig en elke dag eieren rapen mis ik er een dan blijft een kip er gelijk opzitten maar dat is wel gedurende zomer en in de winter zijn ze gelukkig niet broeds.

Posted

in de winter als er niet in de moestuin staat, mogen ze heel de tuin rondlopen, zo'n 100m2

k denk dat ze genoeg 'dierlijke voeding' vinden

tis echt raar

nog maar een beetje geduld dan

Posted

Maar Joke wat voer je zo nog bij dan?

Krijgen ze wel grit? Extra bijvoeren met dierlijke eiwitten in de winter is helemaal niet verkeerd hoor zo blijven de kippen goed vit en krijgen ze de juiste mineralen binnen die ze in de zomer zelf bij elkaar scharrelen.

Als ze deze maand nog niet gelegd hebben zou ik eens een mestonderzoek bij de dierenarts inleveren misschien hebben ze wormen of andere parasieten, dat kan de leg ook stil leggen.

En wat voor kipjes zijn het?

groetjes Sandra

Posted

ergens hierboven stond dat je nog extra moet bijvoeden als:

"ze niet buiten scharrelen en in vrij steriele rennen met zaagsel "

mijn punt was dus dat ze heel veel ruimte hebben, eten genoeg te vinden

bloedluis (soort kippenvlooien?) hadden ze twee jaar terug, sindsdien bestrooi ik hun kot regelmatig (als ik zo allemaal kleine vlooitjes zie rond kruipen in hun kot), nu nochtans niet

had vandaag wel 1 eitje, misschien het begin?

we hebben 1 grijze, 2bruine en 2zwarte 166zr0x.jpg

ik had ergens gehoord dat je aan het kleur van hun kam kunt zien of ze gezond zijn, is het een fabeltje of niet? goed felrood is gezond, bleekroze is niet gezond?

Posted

Prachbtig Joke vooral die grijze, ze zien er naar mijn idee gezond uit hoor en inderdaad is dit ei mischien weer begin van de leg.

Hieronder een leuke foto van de fokker van mijn Serama, de kleinste kip/haan die ikzelf in klass A heb, de grote weet ik ras niet maar

wel een toffe grote.

(Bloedluis zijn mijten lijken soort minispinnetjes)

april2009022.jpg

Posted

Weet je het ras ook? je blauwe hen heeft een bleke kam met helemaal boven in een donkere plek let daar op masseer als de kip wat tam is anders de kam een beetje, verder zie ik ben je donkerbruine kip een kalkpootje, op zich valt het nog mee maar zorg dat het niet teveel wordt want daar kunnen ze last van krijgen.

Voor de rest zijn het mooie dames hoor. Wanneer hebben ze voor het laatst geruid? Soms zegt dat ook nog wel iets over de leg. Oh en dat van die kammen is inderdaad wel waar hoe roder de kam hoe gezonder de kip. Tevens kun je bij kippen zien aan de cloaca of ze legrijp zijn ja of nee.

groetjes Sandra

Posted

Het gekke is.... mijn barnevelderkippies komen dus van Sandra en hebben bijna de gehele winter doorgelegd. Tijdens de allerkoudste periode hebben ze een warmtelamp gehad, maar die is nu alweer enige weken uitgeschakeld.

Dus weet ook niet echt of het te maken heeft met licht en warmte. Grote uitloop hebben ze niet (kan ook niet met onze honden....dat overleven ze niet)

Maar.... sinds we dus zeker weten dat we een rat in t kippenhok hebben, zie ik geen enkel eitje meer! Ze hebben eerst twee van mn kwartels gepakt, de derde heb ik van ellende maar bij de buren in de volière gedeponeerd.

Ik vermoed dat de rat(ten) zich tegoed doen aan de eieren,... of de hennetjes zijn echt van de leg.

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Posted (edited)

Voor de rat zou ik maar gelijk een flinkeval halen of ongedierte bestreiding bellen, daar moet je echt mee uitkijken.

Sandra hoe zie je een kalkpoot en wat kun je daaraan doen.

Edited by Guest

Posted

de kippen zijn eigenlijk heel erg tam, komen ook goed overeen met de hond (deense dog!)

de enige plaats waar de kindjes naar hartelust mogen graven is bij de kippen, is wel een groot stuk, daarom zijn ze zo handtam

die kalkpoot waaraan zie je dat?

nee, weet geen ras, gewoon bij de lokale kiphandelaar leghennen gekocht

geruid, wat wil dat zeggen?

die bloedluis, heb nog nooit spinnetjes gezien, wel hadden ze een paar jaar terug kippenvlooien, dan ben ik bij de dierenarts iets gaan halen om ze te bestrijden (kippen hadden er geen last van, maar de kindjes hadden allergische reacties op de beten)

Posted

Met geruid bedoeld Sandra dat ze wat oude veren verliezen en weer nieuwe veren krijgen,

Ja die bloedmijten zie je alleen in donker met zaklantaarn overdag zie je niks.

Wel leuk hoor dat ze tam zijn door je kinderen, de kippen zijn er natuurlijk vlug bij als je kids scheppen gaan.

Posted
Voor de rat zou ik maar gelijk een flinkeval halen of ongedierte bestreiding bellen, daar moet je echt mee uitkijken.

Sandra hoe zie je een kalkpoot en wat kun je daaraan doen.

Kalkpoten kun je het beste op de volgende manier behandelen, poten goed schoonmaken bijvoorbeeld in een badje met Dettol, droog maken en dan voor een aantal dagen afhankelijk van de kalkpoot insmeren met een vettige zalf zoals, vaseline, uierzalf of slaolie. De vettige zalf zorgt er nl voor dat de mijt ( het is een mijt soort die de poot aanvreet) stikt. Poot om de dag even met een borsteltje schoonmaken zodat de dode schubben er af vallen en opnieuw insmeren. Sommige doen het 1x daags andere 2x daags.

@ Marjan, het kan best zijn dat ze even van de leg zijn vanwege de rat, het kan ook zijn dat ze nu zelf de eieren op vreten maar dat lijkt me nu sterk. Weet niet hoever het nieuwe hok op beton al klaar is? anders zou ik het nachthok tijdelijk voorzien van tegels en het luikje 's nachts toch dicht doen.

@ Joke, je kan het zien aan de pootverkleuring en aan de schubjes op de poot bij een gele pootkleur veranderd de kleur naar wat vurig of wittig bij een grijze poten lijkt het alsof de poten erg uitgedroogd zijn.

groetjes Sandra