Geplaatst: 26 november 201411 j Aha,Mijn zwager heeft van de zomer zo'n pook voor mij gemaakt die ik als ik op de tuin ben altijd gebruik. Wel heb ik het idee dat je de warmte laat "ontsnappen". Ik voeg zo nu en dan beperkt de natte plekken hennepstrooisel uit het konijnenhok toe en dek dat af met een laagje compost uit de onderkant van de bak. 2 dagen later is de bak dan écht warm. Ga ik dan wat woelen (en zakt de compost dus meer tussen het overige materiaal) dan is die échte warmte er dan ook snel weer vanaf. De bak blijft wel warm, maar niet echt heet. Van de zomer was de bak van binnen veel warmer als nu, dus vandaar die vraag. Er zitten nog wel kluiten met wormen in, dus er gebeurt wel "iets". Wat mij vooral tegen stond, en vandaar dus ook de vraag, is dat het groene afval bovenin helemaal niet weg rot, terwijl dat in de zomermaanden binnen een week gewoon slap is. Ik dacht door het toevoegen van warmte wat te kunnen versnellen. Deze winter wil ik ook een 2-delige bak maken van pallets zodat ik makkelijk kan omzetten. In het compostvat zie ik dat eigenlijk niet zo zitten, omdat je er nauwelijks in kan scheppen (of uit kan scheppen) omdat de ruimte zo beperkt is. Dan zal het omzetten wat makkelijker gaan en kan ik hopelijk wel wat warmte houden in de winter. Maar eerst nog even ons nieuwe stukje tuin doorspitten. Heeft van de zomer groenbemester op gestaan en die wil ik eenmalig omspitten en afdekken met karton. Op het andere stuk mulch ik in de winter.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.