Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Afgelopen jaren heb ik gerommeld in mijn makkelijke moestuinbakken, kruidenspiraal en potten en heb, zeker in het begin, af en toe gepost op dit forum. Nu ben ik weer terug van weggeweest. Ik heb een tuintje kunnen bemachtigen bij een volkstuinvereniging hier in de buurt. Dus ik ga voor het echte werk. Super spannend wat mij betreft! Ik heb er erg veel zin in, maar het duizelt me wel. Een echte moestuin is volgens mij wel wat anders dan die bakken waar je lukraak maar wat bij elkaar gooit .

Om het overzichtelijk te maken wil ik graag zes verhoogde bedden maken waarop ik wisselteelt toe wil passen. De tuin is nu kaal, afgelopen jaren goed onderhouden geweest, maar waarschijnlijk niet bemest afgelopen najaar. Het idee is dat ik houten randen van 20 a 25 cm hoog maak en daarin wat verse grond stort. Ik vraag me alleen af wat voor grond verstandig is: potgrond, compost of een combinatie van beide? Heeft iemand tips voor me? En moet ik de grond daaronder nou doorspitten of komt het ook wel goed als ik dat niet doe?

Naast die zes verhoogde bakken wil ik nog twee verhoogde bakken maken waar ik combinatieteelt in toe wil passen. Allerlei groente en bloemen door elkaar. Omdat ik het leuk vind om alles door elkaar te zetten en omdat ik ervan wil leren. Is dit verstandig? Of kun je ziektes verwachten die ook overspringen op de wisselteelt bedden?

Leuk om weer hier te zijn! Ik hoop weer vaker van me te laten horen.

Geplaatst:

Hoi Merel

Geplaatst:

Dag Merel,

Wat voor grondsoort heb je op je volkstuin, als die grond de afgelopen jaren goed onderhouden is maar alleen afgelopen najaar niet bemest, waarom wil je dan grond aanvoeren ? Potgrond bestaat over het algemeen voor een belangrijk deel uit witveen (afgegraven turf, uit milieu oogpunt minder goed) of cocosvezel, zes bedden 20-25 cm ophogen gaat je op die manier ook een aardige duit kosten. Afhankelijk van je grondsoort, kan het ophogen van je bedden met 20-25 cm ook eerder leiden tot uitdroging. Ik zie het nut van je plannen zo één twee drie niet zitten, maar ik kan me vergissen.

Geplaatst:
  • Auteur

Hoi Cor,

Dank voor je reactie. Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat de belangrijkste reden voor de verhoogde bedden voor mij de overzichtelijkheid is. Maar wie weet is het wel veel wijzer om op een andere manier de grenzen tussen de bedden en de paden duidelijk te maken. Beter voor de grond, het milieu en mijn portemonnee (niet onbelangrijk!). Maar hoe kan ik de grond dan het beste bewerken? Kan ik gewoon starten met zaaien en planten of mis ik dan nog wat? En is een laagje compost door de bovenlaag werken niet sowieso nodig? (Ik heb het hele internet al gelezen naar mijn gevoel, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk )

Geplaatst:

welcome back

Geplaatst:

Hy merel,

super leuk een volkstuin hoor. ik ben vorig jaar volledig onvoorbereid begonnen.

ik had nog nooit een plantje geplant. en een redelijk seizoen gehad. (250 vierkante meter dus veel werk).

maar het gene me het meeste tegenviel was hoe compact de grond kan zijn.

mijn tuin was wel bijgehouden maar zeker niet luchtig genoeg. dit kwam omdat het kleigrond is wat enkele jaren niet was omgeschept.

dus ik zou info verzamelen op de vereniging over jou tuin(buren enzo) en dan besluiten of je alles 1 of 2 steek diep zal omscheppen.

je maakt de grond dan luchtiger als het nodig is. maar ja mocht je zandgrond hebben dan zou ik opzoek gaan naar mulch en compost om de grond wat dichter te maken.

en de bakken kan je maken ziet er leuk uit alleen het kost je flink wat geld dat je beter in mooi zaaigoed kan stoppen vind ik.

ik zou je ook het advies geven om op verschillende tijden eens langs je tuin te gaan om te kijken hoe ze zon ongeveer gaat. dan kan je daar rekening mee houden voor je wisselteelt.

ik heb nu mijn tuin helemaal om geschept en zal alleen de bedden voor aardappelen bemesten. en de koolbedden voeg ik kalk aan toe. de rest probeer ik via wissel teelt voor elkaar te krijgen.

super veel succes en laat je vooral niet tegenhouden voor het feit dat een echte volkstuin meer werk is. want meer werk betekend ook meer plezier.! succes

Geplaatst:

Hej Merel, van mij ook een hartelijk welkom terug.

Groetjes,

Kamilla

Geplaatst:

Hoi Merel,

Ik heb niets tegen verhoogde bedden (zie onderstaande foto van de moestuin in onze achtertuin, bedden zijn 120 cm breed, paden 30 cm), alleen de verhoging die jij toe wilde gaan passen kan leiden tot verdrogingsverschijnselen. Die van ons zijn ± 10 cm verhoogd, gerealiseerd door grond uit de paden te vervangen door geel zand en toevoeging van compost.

Je hebt niet vermeld uit welke grondsoort je tuin bestaat, maar ik zou eens beginnen met een mulchlaag compost aan te brengen (kan zodra de vorst weer wat uit de grond is) en bij het zaaien/poten die een beetje door de bovenlaag mengen met een spitvork. Eventueel gewassen die veel mest verlangen wat bijmesten met organische mestkorrels (b.v. Culterra o.i.d.). Dan eens een jaartje afkijken en tegen het najaar nog eens evalueren of er mest op moet.

Spitten doe ik zelf nooit (maar ik zit op zandgrond), alleen bij kleigrond is dat wenselijk en dan in het najaar uit te voeren, zodat de kluiten lekker kapot kunnen vriezen. Ik wrik de grond alleen los met een spitvork o.i.d. maar beloop mijn bedden niet (daar zijn de paden voor ).

img3738small32961358615511.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Hoi Cor,

Mooie tuin! Mijn man en ik hadden ook al bedacht dat we voor een houten rand van zo'n 10 cm. wilden gaan. Dan kunnen we er naar harte lust compost bijgooien.

Nu weet ik zo ongeveer wat ons te doen staat. Kunnen we aan de slag. Leuk!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic