Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mizuna

Jorg

Aanbevolen berichten

Ben een 4 tal leuke aziatische koolgewassen tegengekomen die te telen zijn zoals rucola. Ik zal ze van de week op het forum plaatsen (eerst vertalen en wat zoekwerk verrichten )

----------------

Mizuna is een aziatische koolgewas dat te telen is als salad leaves. Net als gewone (pluk)sla maak ik op uit de beschrijving dat dit ook wel een leuke soort kan zijn voor in de makkelijke moestuin. Mizuna is zeer geschikt in een gemengd slaatje of wordt gestoomd zoals andere bladgroenten (bv. spinazie)

Mizuna

Mizuna (Brassica rapa var. Nipposinica) heeft donkergroene, glanzende en diep ingesneden, bijna geveerde bladeren en dunne, witte, sappige stengels in een bijna 45 cm brede en 25 cm hoge rozet.

Mizuna%20Mustard.jpg

Mizuna is zeer decoratief, en past heel erg goed in de makkelijke moestuin.

Zaaien

Mizuna is een- of tweejarig. Er staat bij dat het plantje zowel koude winters (-10) als hete zomers kan overleven ("it is almost indestructible"). In Japan groeit het gedurende de wintermaanden.

Zaaien kan het hele jaar door want mizuna schiet niet snel door. Zaaien kan ter plekke eind lente tot de eerste helft van de herfst, of eerder in de lente onder glas in modules om ze later uit te planten. Zo kan je eind van de zomer zaaien en de plant uitplanten in de kas of koude bak om zo in de winter te kunnen oogsten.

Het blad van de zaailingen kan al na 3 weken geoogst worden, volgroeide planten na acht tot tien weken. De planten kunnen na afsnijden meerdere keren opnieuw uitlopen.

Planten

De plantafstand voor planten die jong geoogst worden als pluksla is 10 cm. Als je ze zaait voor oogst als pluksla is het geschikt als tussengewas.

Voor grotere planten is de plantafstand 45 cm.

Smaak en bereiding

Mizuna heeft een zachte mosterd en peper smaak. De jonge en zachte bladeren worden rauw gegeten, de grotere bladeren kunnen ook gekookt gebruikt worden.

Mibuna

Mibuna is nauw verwant met mizuna maar heeft grotere en meer afgeronde, niet ingesnede, bladeren. De smaak is licht peperachtig zoals jonge rucola maar de smaak wordt niet heftiger als de bladeren groeien zoals bij rucola wel het geval is.

Teelt en eigenschappen(zoals winterhardheid) zijn hetzeflde als Mizuna.

Let op voor de wisselteelt in de volle grond: mizuna en mibuna behoren tot de brassicas familie net zoals rucola.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...

Heb je deze al een aantal keren gezaaid en geoogst jorg? Ben nl benieuwd, want bij mij staan er 2 zaailingen sinds 13 mei in 2 vakken bij iets anders waarvan ik hoop dat in 1 vak de sla weg is voordat de mizuna te groot wordt.

Ik begrijp uit het verhaal dat je gewoon een aantal bladeren af kan snijden, of bij een volgroeide plant alles afsnijden boven de grond en dan laten staan met de hoop dat het nog een keer uitloopt? Gebeurt dat idd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb ze al een aantal keer gezaaid. Is wel echt een najaarsplant. Nu zaaien kan op zich prima maar laat ze niet te groot worden. Nu en in de zomer schieten ze snel door. Ik gebruik ze zelf voornamelijk in het najaar en winter voor in de gemengde sla.

Ik gebruik alleen de jonge blaadjes, die zijn smakelijk. De grote zijn snel vezelig, taai en bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het zakje van Helene's makkelijk moestuinzaden staat dat ie van maart t/m augustus gezaaid kan worden en dat het een week of 8 duurt eer die volgroeid is of is dat wanneer de eerste oogst eraf kan, dat weet ik nooit met die tijden. Er staat idd ook op dat ie redelijk winterhard is, betekent dat als je ze bijv eind augustus zaait je de hele winter zou kunnen oogsten tot ie in het voorjaar een keer gaat doorschieten of gewoon doodvriest?

Dan is dat nl ook een leuke groente om het najaar van te genieten, blijft er toch een aantal dingen in de bakken staan tijdens de koude maanden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon jong oogsten, zoals rucola, gaat prima nu inderdaad. Ik zaai ze nog wel iets langer door dan augustus maar ze staan dan in de kas. Daar overleven ze de winter met gemak.

Vorig jaar had ik deze planten buiten staan. mizuna-recept-t6841.html Die hebben nog een hele tijd gestaan (zeker 2 x zo groot als op de foto) en konden ook aardig wat vorst verdragen maar uiteindelijk zijn ze toch gesneuveld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze in de koude bak gezaaid in Februari , een portie zaad gemengd met potgrond en dan een vlak van 1m volgezaaid , er is volgens mij geen zaadje die niet gekiemt is . Wat een bos ! enkele weken later konder we al de eerste keer knippen , heel lekker .

Het wordt ook Rode rucola genoemd gezien de vorm , maar de smaak is echter niet helemaal hetzelfde , het is iets straffer .

Ik vermoed dat het inderdaad niet kapot te krijgen is want we hebben er nog een hele tijd kunnen van oogsten maar er stond nog een volggewas op het plan dus afgeknipt tot tegen de grond , 10 cm tuinaarde erop en dan worteltjes gezaaid .

Ik ben wel van plan om nog eens opnieuw een vlak te zaaien in de moestuin .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze in verhoogde bakken.

Beide ( mibuna en Mizuna ) doen het erg goed.

Zijn gewoon 1x1 meter bakken ( oude wormen kweek bakken eigenlijk ) op pootjes met bemeste tuinaarde erin.

Ik heb ze eind maart gezaaid.

Een poosje een velletje plastic erover gespannen m.b.v. punaises tot ze net boven kwamen, toen plastic eraf. (doe ik trouwens met alles wat ik in die bakken gezaaid heb, werkt perfect )

Is zelfs wat vorst nog over geweest, niks aan het handje..

Erg lekker!!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...