Geplaatst: 2 maart 201114 j Nog een vraagje over die uitlopers. Ik het aardbeien (geen idee welk soort wel gewone rode) en die staan al een paar jaar. Ik heb geen idee welke planten jong zijn welke oud e.d. Kan ik nu om de aardbeien te vernieuwen gewoon alle eerste uitlopers gebruiken voor volgend jaar. Of werkt dat niet goed van " oude" planten?! Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Geplaatst: 2 maart 201114 j Ja dat kan van je aankomende uitlopers, net wat Erwin zegt als ze gezond zijn kun je van de uitlopers een nieuw veldje maken.Bij een bestaand veld waarvan je niet weet hoe oud de plantjen zijn zou ik wachten tot de bloei/fruitvorming.En de grote planten die geen of weinig fruitgeven gelijk uitsteken dan hou je vanzelf een veld over met jonge planten.Die grote oude planten herken je vanzelf in een veld die zijn veel compacter en ook hoger dan jonge planten. Met aardbei is het makkelijkt om 1e jaar te planten, 2e jaar een nieuw bed te stekken, 3 jaar nog een bed en dan kan het eerste bed omgespijt worden nadat het 3 seizoenen in je tuin gehad heeft, op deze manier heb je hoogst mogelijke opbrengst omdat je altijd een bed van 2 jaar oud hebt die de hoogste produktie geven.Dus bij langdurig aardbeientelen poot je elk jaar een bed opnieuw van de uitlopers en haal je oudste weg na derde jaar en heb je het tweejarigebed voor hoge produktie.Er liggen dus met wisselteeld 3 aardbei bedden in je moestuin, waarvan dus de nadruk ligt op het tweejarige bed.Altijd beetje lastig om uitteleggen vindt ik terwijl het zo simpel/handig is Players only love you when they're playing.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.