Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oranje mieren in de chocolademunt


Monika

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Van de week heb ik een chocolademunt plantje gekocht bij de Intratuin, van de meeste plantjes was de bovenkant van de aarde beschimmeld en dus heb ik er een uitgezocht waarbij dit het minst het geval was. Net ging ik het plantje in een grotere pot overplanten en zag tot mijn schrik allemaal oranje mieren.

 

Nu vraag ik mij dus af, is dit normaal? Heeft iemand anders dit ooit gehad en wat kan ik het best doen?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties/tips.

 

Groetjes,

Monika

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even legde ik een link met de kroning van Alexander tot koning....vanwege de oranje mieren.....geen winkel zonder oranje op het ogenblik....

 

Maar dat zal wel niet. Als je de munt uitplant in een grotere pot, buiten, zullen de mieren zich vanzelf verspreiden of verdwijnen, vermoed ik. Hun nest wordt verstoord en ze lopen doelloos rond en sterven, zonder koningin. Ik zou er niet zo zwaar aan tillen. Het is momenteel mierenseizoen...ze gaan zich voortplanten en uitwaaieren en waarschijnlijk vonden er een paar een geschikt plekje in je muntpotje bij Intratuin...? In het ergste geval bouwen de mieren ook in je nieuwe pot een nestje. Dat kan overal gebeuren en net zo goed met mieren die al in je tuin of bij je huis leven (onder tegels, tussen stenen, in los zand...). Als je echt last zou krijgen van mieren omdat er bij je binnen komen (de kans dat het toevallig deze oranje zijn is niet zo groot!) dan kun je altijd een lokdoos o.i.d. zetten. Er bestaat ook een biologisch poeder dat voor mensen en dieren onschadelijk is, maar een geur afgeeft die mieren niet lekker vinden en ze zo verdrijft.

 

Of oranje mieren een speciaal soort is, durf ik niet te zeggen. Bruine, zwarte en allerlei soorten bosmieren ken ik wel. Met een echte oranje kleur heb ik ze nooit gezien...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mieren zijn op zich nuttig....als ze in de bodem zitten kunnen ze niet veel kwaad....zie je ze op je plant dan duid dat meestal op luis....die luis zijn slecht voor je plant.

 

en tja.....ik dacht ook ff : ná 30 april zijn ze vast verdwenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mieren vormen geen problemen. Niet voor normale gezonde planten in ieder geval. Mocht je nou net een mierennest onder een klein jong plantje hebben... OK. Dan wel.

 

Verder wil ik je aanraden om eerst de zoekfunctie hier rechtsbovenin te gebruiken. Als je daar zoekt op 'mieren', tref je een heleboel berichten over mieren. Mocht je je dan nog afvragen of ORANJE mieren een uitzondering vormen, dan kan je zo'n vraag in zo'n ouder topic stellen.

 

Hier hebben we mieren in allerlei kleuren, ook oranje. En ze richten geen schade aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties/tips. Zelf dacht ik idd ook meteen aan Koninginnedag.

 

Inmiddels staat de chocolademunt in een nieuwe pot, apart van de rest. Ik ga maar toch iets erop spuiten tegen luizen.

 

Groetjes,

Monika

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oranje mieren zijn geen luizen. Spuiten niet nodig denk ik

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze oranje mieren geven volgens mij niets om luizen (en het melken er van). Ze zitten hier tenminste alleen maar in de grond.

 

Edit: ik denk dat het de gele weidemier is. Die zuigen alleen 'honingdauw' van wortelluizen. Niet van bovengrondse-luizen

 

Van Wikipedia:

 

De ondergrondse levenswijze is geen toeval; al het voedsel wordt onder de grond gezocht. Op het menu staan deels kleine geleedpotigen maar voornamelijk zuigt deze soort honingdauw van bepaalde soorten wortelluizen, soms ook andere luizen. Deze leven ondergronds, en leven van grassen, en daarom is het deels bovengrondse nest meestal niet kaal zoals bij de rode bosmier (Formica rufa), maar begroeid. Vele soorten mieren kennen deze vorm van symbiose; bescherming in ruil voor voedsel, maar deze soort gaat nog wat verder. Er worden zelfs speciale ondergrondse kamers aangelegd zodat de luizen ongestoord kunnen zuigen - en uitscheiden. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden kan de gele weidemier ook vaak in graslanden en tuinen worden aangetroffen, drogere plaatsen worden vermeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...