Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik ga het ook maar scheiden denk ik, een emmer met deksel lijkt me wel wat die kan ik dan iedere dag legen, de schillen broodkorstje en ander eetbaar spul gaat al naar de paarden dus rest bv groentenafval wat de paarden niet lusten, koffieprut e.d....

ga het eens proberen....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Tupperware heeft een doos (natuurlijk hebben ze meer dan die ene doos...) die heeft een 3-hoekige vorm en kan je dus makkelijk in een hoekje op het aanrecht zetten. En ja, de doos heeft een deksel dus alles wat je erin kiepert kan je toch verstoppen.

Ik gebruik deze voor alles wat naar het compostvat in de tuin mag: appelschillen, klokhuizen, tomatenkroontjes, koffiepads, ajuinschillen, ... allé zowat alles wat een mens al eens aan overschot heeft bij het koken.

In het compostvat gaan NOOIT verwerkte etenswaar dus geen restje in de tupperwaredoos...

Ik doe er ook geen citrustoestanden bij, geen aardappelschillen, ...

Op de bodem leg ik steeds een keukenpapier (maakt het leegmaken makkelijker).

Af en toe gaat de doos ook in de vaatwasser.

Zie hier de doos:

1169_3b1259406247d22971d545f299c27b49.jpg

Niet echt goedkoop maar wel een goede koop... voor mij toch.

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Geplaatst:

vanwaar onderstaande tekst ? is dat slecht voor de compost samenstelling ?

In het compostvat gaan NOOIT verwerkte etenswaar dus geen restje in de tupperwaredoos...

Ik doe er ook geen citrustoestanden bij, geen aardappelschillen, ...*******************************************

ik ken de hoekdoos van tupperware ik vond hem te duur toen de tijd, ik ga het eerst maar eens proberen en dan een vraiere manier bedenken....

Geplaatst:
vanwaar onderstaande tekst ? is dat slecht voor de compost samenstelling ?

Ik doe er ook geen citrustoestanden bij, geen aardappelschillen, ...*******************************************

Verwerkte etenswaar trekt ongedierte aan (muizen, ratten, ...) zei de compostmeester destijds.

Citrustoestanden had ook een reden maar deze ben ik vergeten.

Aardappelschillen: hier niet omdat wij ze gewoon kopen in de supermarkt en die zijn bewerkt met een produkt tegen "'t uitschieten" en dat zou niet goed zijn. Onbewerkte aardappelschillen mogen er natuurlijk wel in.

Geplaatst:
Waarom staat er eerst dat er wel aardappelschillen in gaan en verder dat ze er niet in gaan?

Misschien nog eens lezen? Wel appelschillen lees ik en even verder geen aardappelschillen...

Of zie en zat ik er zo naast

Geplaatst:

Géén schillen van de supermarktaardappelen....wél schillen van je eigen geteelde aardappelen want die zijn, als het goed is, niet bewerkt met groeiremmers.

Geplaatst:

Zó is dat Geedee:

Alleen zelfgeteelde aardappelschillen (of als je het natuurlijk zeker weet dat ze niet bewerkt zijn).

Geplaatst:

oeps en ik dacht dat er nooit aardappelschillen op de composthoop mochten,

ook niet van je eigen geteelde aardappels ivm aardappelmoeheid in de grond.

Tja nou weet ik het ook niet meer

Ik doe ze dus in de compostbak van de gemeente.

Geplaatst:

Als er planten van mijn eigen teelt aardappelziekte zouden hebben, zou ik die inderdaad ook niet bij compost gooien...ook zo tomatenplanten die aangetast zijn.

Of is het inderdaad beter om ze helemaal nooit op de composthoop te gooien?

Tja greetje....ik begin nu ook te twijfelen

Wie weet het zeker?

Geplaatst:

Ik heb een grote plastic bak op mijn aanrecht staan die ik gebruik om composthoop-restjes in te gooien. Wordt 2x per dag geleegd dus nooit last van stank of vliegjes. Ik heb zelfs een klein RVS bakje op t aanrecht staan voor de gewone afval, hang ik een klein zakje/tasje in en wordt ook 1x per dag geleegd. Zo heb ik geen grote vuilnisbak nodig en dat scheelt een hoop ruimte. Bovendien bijna tot geen last van stank of vliegjes. Hier wordt ook een cafetiére gebruikt voor de koffie (alleen in t weekend) en het prut gaat in de compost, rest spoel ik ook door de gootsteen. Houd t lekker ontstopt.

Tomatenplanten en aardappelplanten gaan wel in de gemeentelijke GFT bak. Uit voorzorg. Net als de aardappelschillen en citrusafval.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik zou zeker geen aardappelschillen op de composthoop gooien. Uit een klein stukje schil kan zo een plant groeien. Wanneer die aardappelziekte krijgt, zit het ook in de compost. Hetzelfde is met tomaten en andere aardappelziekte gevoelige planten.

Geplaatst:

als je pitten van div soorten fruit flink verhit hebt zullen deze dan nog ontkiemen ?

ik heb nu een ontsappan met div soorten fruit op staan, oa vlierbes en braam, appel, aardbei enz....om vruchtenmix limo te maken

maar kan die overgebleven prut op de compost hoop ??

ik ben bang dat de zaden gaan ontkiemen op de tuin en ik over 2 jaar een groot vlier en braam probleem heb....toch maar naar de paarden ??

Geplaatst:

de pittenprut is toch op de compost hoop gegaan.....ben benieuwd...

alvorens de compost hoop weer te vullen heb ik er eerst 9 kruiwagens compost uit geschept

de hele tuin is inmiddels met paardenmest bedekt en daar de compost overheen gegooid,

volgende week ga ik de tuin zo ver mogelijk om spitten en er dan zo veel mogelijk uit blijven....

op het gedeelte na dan waar ik nog de te oogsten groenten heb staan

de plantuitjes en O.K knoflook zijn al prittig aan het spruiten, kijk er van op

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Jorieke, worden er regelmatig topics afgesloten want dat is toch wat je bedoelt met "op slot", niet?

Kan je in dat onderwerp later dan nog wel lezen?

Geplaatst:

Dat gebeurt alleen hier, zodat er ruimte is voor moestuin seizoen 2012

De topic's gaan naar een soort archief zodat je ze nog wel kunt zien, maar er niet meer op kan reageren.

• Nieuwe aanmaken...